Shoei X-SPR Pro -uutuuskypärä Biken testiin

Jos Shoein uuden huippumalli X-SPR Pron kirjainlyhennehirviö kuulostaa tutulta, niin se johtuu siitä että uutuus on jatkumoa vähän samalta kuulostavalle X-Spirit III -kilpakypärälle.

Shoein jakelijana Suomessa toimiva Blackseven Oy on saanut ensimmäiset X-SPR Pro -uutuuskypärät maahan, ja Bike testaa käytännössä kypärää jo ennen kotimaisen ajokauden alkua kansainvälisissä pressikoeajoissa. Uutuusmalli on X-Spirit III -mallin seuraaja, ja valmistajan mukaan se on hypersport/kilpakypärien uusi lippulaiva. Tämä tietysti näkyy hinnassakin, sillä yksivärisen (musta, mattamusta, valkoinen) kypärän hinta on 799 euroa ja monivärisiin tulee vielä 100 euroa lisää. Koko värivalikoima tulee saataville kevään aikana. Tällä hetkellä tarjolla on yksiväriset sekä Marc Marquez7 TC-1 (kuvissa), joten valinta oli sikäli helppo. Kun itse kypärän lisäksi siihen otettiin vielä 199 euron hintainen fotokromaattinen (automaattisesti valon määrän mukaan tummeneva) visiiri, niin kokonaishinta nousi 1098 euroon!

Vakiona X-SPR Pro toimitetaan kirkkaalla visiirillä ja pinlock-kalvolla varustettuna. Shoein sivulla kypärän painoksi ilmoitetaan 1450 grammaa, mutta M-kokoisen testikypärän ulkokuoressa lukee, että paino on 1515 grammaa ilman lisävarusteita ja varustein 1550 grammaa. Varusteet tarkoittanevat tässä tapauksessa pinlock-kalvoa. Valmistajan ilmoittama alempi paino todennäköisesti tarkoittaa S- tai XS-kokoa. Kypärässä on luonnollisesti FIM-hyväksynnän edellyttämä tuplaD-lukitus leukahihnassa. Kuorikokoja on yhteensä neljä (XS-S/M/L/Xl-XXL), jolloin esimerkiksi S-, M- ja L-koon kypärissä on kaikissa kolmessa eri kuorikoko, jolloin sisäpuolen pehmusteet ja poskipalat voidaan pitää optimipaksuisina, eikä niillä tarvitse pelata eri kokoja tehdessä. Toki kypärän istuvuutta voidaan hienosäätää tarvittaessa paremmin päähän sopivaksi vaihtamalla esim. eripaksuisia poskipaloja (tarjolla 31, 35, 39 ja 43 mm palat).

Kilpakäyttöä ja rata-ajoa silmällä pitäen kypärän turvallisuuden ohella ilmanvaihtoon on panostettu huolella. Suljettavia/avattavia ilmanottokanavia on yhteensä seitsemän ja poistokanavia kypärän takaosassa vain yksi vähemmän.

M-kokoinen Marquez7 TC-1 istuu testikuljettajan päähän sopivan tiukasti, niin että jos aikoo kypärä päässä pureskella Jenkkiä, niin varmasti jää poskinahat hampaiden väliin. Niinpä kypärään vain vaihdettiin fotokromaattinen visiiri, johon vielä sujautettiin pinlock-kalvo sisäpuolelle ennen kuin visiiri kiinnitettiin kypärään.

Rinnakkain tarkasteltuna X-Spirit III ja X-SPR Pro on helppo tunnistaa lähisukulaisiksi. Erojakin on, uudessa mallissa visiirin alareunassa oleva avaamista helpottava uloke on siirretty vasemmalta reunalta keskelle, tuuletuskanavien säätelyvipuja tullut lisää ja kypärän ulkopuolella olevien painomerkintöjen mukaan uusi malli on 150 grammaa edeltäjäänsä painavampi. Edestä katsottuna kypärän katolla olevat ilmanohjaimet ovat terävämmin muotoilut ja tuuletuskanaville ilma ohjautuu nyt isommalta alueellta, kun taas takaosan muotoilu spoilereineen noudattelee läheisesti edeltäjän linjoja. Nyt vaan odotellaan kuumeisesti ensimmäistä koeajokeikkaa, jolloin uusi Shoei pääsee tositoimiin. Ja aikaisempi X-Spirit III pääsee ansaitulle eläkkeelle.

Uusin numero