Seistolan MM-ura jatkuu E1-luokassa

– Pyysin tiimiltäni Shercon tehtailla Ranskassa ajamieni testien jälkeen, että saan jatkaa E1-luokassa. Virallista päätöstä asiasta ei ole vielä tehty, mutta uskon, että toiveeni toteutuu. En näe sille mitään estettä.

– Ajoin testeissä E3-luokan 300-kuutioista ja kaksitahtista pyörää, sekä E1-luokan pikkunelaria. Pikkunelari istui edelleen käteen ja toisaalta tiedän, että minulla on yhä paljon voitettavaa ja täydet mahdollisuudet parantaa sijoituksiani E1-luokassa. Ei minun tarvitse lähteä hakemaan motivaatiota muista luokista, sanoo maailmanmestaruuden tavoitteekseen asettanut Seistola.

Seistolan ura jatkuu hänelle vuosien varrella varsin tutuksi tulleessa, italialaisen Fabrizio Azzalinin johtamassa CH Racing-tiimissä, jossa hänen rinnallaan kilpailee espanjalainen Lorenzo Santolini. Santolinille tarjoutuu tilaisuus valita luokka E2:n ja E3:n välillä.

Enduroon isoja satsauksia tekevän Shercon toisen tiimin miehittävät ranskalaiset Fabien Planet ja Jeremy Tarroux.

– Molemmat tiimit ovat käytännössä Shercon tehdastiimejä. Azzalinin ja Ranskan tiimien taustalta löytyvät samat henkilöt pyörien teknisen toteutuksen osalta. Lisäksi ajamme kaikki testit yhdessä, Seistola kuvailee Sherco-tiimien saumatonta synergiaa.

”Olen intoa täynnä”

Seistola vaikuttaa varsin tyytyväiseltä kahden ensimmäisen testijakson antiin Shercon puikoissa.

– Pyörät ovat erittäin hyviä ja tämä on taas askel eteenpäin urallani. Olen intoa täynnä, julistaa viime kaudella ainoana suomalaiskuljettajana MM-osakilpailuvoittoon yltänyt Seistola.

Seistola pokkasi MM-pronssia ranskalaisen Antoine Meon ja upean kansainvälisen uransa paketoineen Juha Salmisen takana. Kestomestariksi kehkeytynyt Meo ajaa ensi kaudella E2:ssa ja Salminen on siis sivussa, mutta tämä ei merkitse sitä, että pikkuluokan taso ainakaan notkahtaisi.

Luokan nimekkäin tulokas on KTM:llä kaksi edellistä E3:n titteliä nimiinsä napannut Meon maanmies Christophe Nambotinin.

Eikä unohtaa tietenkään sovi MM-sarjan toista suomalaista vakiokuljettajaa, viime kaudella pisteissä neljänneksi TM:llä sijoittunutta Eero Remestä. Remekselle kelpaa Seistolan tavoin jatkossa vain mestaruus.

– Kyllähän E1-luokassa tosiaankin riittää myös jatkossa kovaa porukkaa, kun Eeron ja Nambotinin lisäksi pidetään mielessä muun muassa vaikkapa sellaiset nimet kuin Guerrero (Cristobal) ja Oldrati (Thomas). Löytyyhän heitä, tuumii Seistola.

Seistola kilpailee yhä
useammin Suomessa

Kahdeksan viikonvaihdetta kattavan enduron MM-sarjan Suomen osakilpailu ajetaan Heinolassa 7-8. kesäkuuta.

Heinola ei jää suinkaan Seistolan ainoaksi kauden 2014 kilpailuksi Suomessa. Ei, jos Seistolan toiveisiin vastataan myöntävästi myös tältä osin.

– Olen esittänyt sellaisen toiveen, että saisin ajaa ensi kaudella Suomessa mahdollisimman paljon kisoja ja eri lajeissa, eli enduron ja cross countryn lisäksi myös motocrossissa. Uskon, että saan myös tämän toiveeni läpi. Shercolla on useampiakin sikäläisiä kuljettajia Ranskan ja Etelä-Euroopan sarjoihin, joten koen minun tehtäväkseni pitää merkkiä esillä Suomessa.

– Tosin mitään viimeisen päälle varmaa ei ole vielä lyöty lukkoon MM-sarjan lisäksi. Jos työnantaja käskee ajaa myös jonkun muun maan sarjaa, niin sittenhän tehdään työtä käskettyä, sanoo päättyneellä kaudella Britannian Sprint Enduro-mestaruuden sivaltanut Seistola.

Seistola oli pitelemätön sumuisessa saarivaltakunnassa siitäkin huolimatta, että hänen pyöränsä päätyi kertaalleen pitkäkyntisten käsiin Chavenagessa.

Enduron MM-sarjan kauden 2014 alustava kilpailukalenteri:
05.-06.4. Bassella, Espanja
12.-13.4. Portugali, paikka avoin
10.-11.5. Kreikka, paikka avoin
07.-08.6. Heinola, Suomi
14.-15.6. Enköping, Ruotsi
05.-06.7. Guanajuato, Meksiko
02.-03.8. Lumezzane, Italia
13.-14.9. Brioude, Ranska