Salmisella ja Hellstenillä sopimukset kaudelle 2013 – Remeksen, Seistolan ja Tarkkalan tilanne avoin

MM-sarjan suomalaisista vakiokuljettajista Husqvarnan Juha Salmisella ja TM:n Antti Hellstenillä ei ole huolta ensi kaudesta. Molempien nykyinen ja kahden vuoden mittainen sopimus ulottuu kauden 2013 loppuun.

Salminen ajoi Husqvarnalla viime vuonna E1-luokan maailmanmestariksi. Salminen on meneillään olevalla kaudella E2-luokan pisteissä kolmantena ennen päätösviikonvaihdetta, joka ajoittuu 20.-21. lokakuuta Ranskan Brignolesiin.

Husqvarnalta ei löydy – ainakaan vielä – pyörää E3-luokkaan, joten Salminen kilpailee suurella todennäköisyydellä myös ensi kaudella E2:ssa. Jo senkin nojalla, että hän on paiskinut siksi paljon työtä nykyisen pyörän kehittämiseksi.

Junioreiden jäljiltä ensimmäistä täysipainoista MM-kauttaan kurvaileva Hellsten ei hänkään vaihda ympyröitä myöskään luokan osalta.

E1:n kahden muun suomalaiskuljettajan, Ranskassa mitaleista taistelevien KTM:n Eero Remeksen ja Heinolassa parhaimmillaan toiseksi yltäneen Husqvarnan Matti Seistolan sopimukset ovat sen sijaan katkolla.

Sama pätee myös kokeneempaan kaartiin lukeutuvaan, joskin ensimmäistä kauttaan Betan tehdaskuljettajana E3:ssa ajavaan Marko Tarkkalaan.

Tarkkala nosti tuntuvasti osakkeitaan jatkoneuvotteluissa oikeastaan viimeisellä mahdollisella hetkellä esittämällä Päijät-Hämeessä huonosta tuuristaan huolimatta varsin väkevää vauhtia.

KTM:lle on tunkua – Renet
markkinoiden kuumin nimi

Heinolasta osittain myös pyörän materiaaliviasta johtuen pettyneenä poistuneella Remeksellä on menossa neljäs kausi KTM:llä, jonne tosiaankin riittää tunkua.

Paikkaa sieltä hanakasti hakee ainakin espanjalainen Ivan Cervantes, joka hyvästelee GasGas-tiimin. KTM:llä alkaa tavallaan olla jopa runsauden pulaa sinne haluavista kuljettajista.

Varikkohuhujen mukaan Cervantesin mahdollinen KTM-diili mutkistaisi Remeksen jatkokuvioita Fabio Fariolin porukoissa, jotka juhlivat Heinolassa kahta maailmanmestaruutta ranskalaisten Christophe Nambotinin (E3) ja Antoine Meon (E2) johdolla.

Cervantesista huolimatta siirtomarkkinoiden ehdottomasti kuumin nimi on ranskalainen, E2-luokkaa johtava Pierre Renet, jonka sopimus umpeutuu Husabergin kanssa.

Ison luokan hopeasta virolaisen TM-kuskin Aigar Leokin kanssa vääntävän ruotsalaisen Joakim Ljunggrenin sopimus tulee myös tältä erää tiensä päähän Husabergin kanssa.

Nikanderilla on
nostetta MM-sarjaan

Remekselle, Seistolalle ja Tarkkalalle löytyy nykyisestä sopimustilanteesta huolimatta taatusti töitä ensi kaudella MM-sarjasta.

Niin saattaa löytyä myös Euroopan mestariksi KTM:llä ajaneelle Roni Nikanderille, joka teki E1-luokassa hienoa jälkeä Ruotsin ja Suomen osakilpailuissa.

On toisaalta totta, että menestys yksinomaan Pohjoismaissa ei riitä kaikille tallipäälliköille eteläisen Euroopan sunnalla, mutta hyvässä nosteessa olevan Nikanderin nimi on pistetty tarkasti merkille.

Nikanderille pyritään rakentamaan ensi kaudeksi täysipainoista näytön paikkaa MM-sarjaan. Paikkaa, jolla ei vielä tienaa, mutta paikkaa jossa ajamisesta ei tarvitse maksaa.