Salminen uusin säädöin Suomen MM-enduroon

– Hommaa on riittänyt ja pyörän kanssa on puuhailtu ja kokeiltu paljon. Säätöjen osalta ollaan tehty pieniä muutoksia siellä sun täällä. Eteenpäin on menty ja suunta on oikea, mutta kisatilannehan näyttää sitten todellisuudessa, miten olemme onnistuneet, suuntaa Salminen katseensa kauden neljänteen MM-osakilpailuviikonvaihteeseen.

Takaa-ajetusta takaa-ajajaksi

Komealla urallaan myös kaksi GNCC-sarjan mestaruutta Yhdysvalloissa kuitanneen Salmisen rooli vaihtui viime vuonna enduro2-luokassa taka-ajetusta takaa-ajajaksi.

Tällä kaudella kuviosta kehkeytyi entistäkin haasteellisempi, kun Salminen siirtyi pitkän ja menestyksekkään KTM-pestin jälkeen BMW:n palkkalistoille.

– Uusi projekti on edelleen nuori ja osittain kesken. Pitää muistaa, että kukaan ei ollut ajanut tällä pyörällä MM-tasolla vielä niin lujaa kuin pitäisi. Meillä ei ollut olemassa sellaista suurta kirjaa, jossa olisi lukenut, mihin suuntaan pitää lähteä. Ensiksi pitää löytää mahdolliset viat, sen jälkeen miettiä mitä niiden korjaamiseksi tehdään ja sitten korjata ne, kuvailee Salminen pitkäjänteistä ja -pinnaistakin urakkaansa.

On siis täysin väärä luulo, että lajin legendankaan elämä olisi pelkkää glamouria. Se on raakaa työtä, joka ei lopu käytännössä koskaan.
Mestaruudesta tiukasti taistellut Salminen jäi viime kaudella KTM:n sarvissa kakkosluokan hopealle yhden osakilpailun niin sanotun nollapäivän seurauksena. Lajin historiallinen kahdeksas henkilökohtainen maailmanmestaruus edellyttäisi tällä kaudella jo vähintäänkin pientä ihmettä.

– En kuitenkaan näe ainakaan itse tässä tilanteessa mitään shokeeraavaa. Jos joku ajaisi tällä pyörällä kovempaa, niin sitten kyllä pitäisi vilkaista peiliin, sanoo kärsivällisesti ja motivoituneena puurtava Salminen.

”Yritetään järsiä Aubertia kiinni”

Salminen majailee luokkansa MM-pisteissä kuudentena, kun kaudesta ovat takana Portugalissa, Espanjassa ja Italiassa ajetut osakilpailut.
Kärjessä mellastaa maksimipistein ja myös vauhdillisesti omassa ylhäisessä yksinäisyydessään mestaruutta puolustava ranskalainen Johnny Aubert, jonka nykyinen työkalu KTM jalostui viime kaudella voittajaksi juuri Salmisen käsissä.

– Kaikkihan sen tietävät, että Aubertia ei saada tällä kaudella enää ajamalla kiinni. Kyse onkin nyt lähinnä siitä, kuka on toiseksi nopein. Ajoimme viime kaudella Aubertin kanssa tasaisia kisoja muiden tullessa useimmiten kaukana takana. Sinänsä tilanne ei siis ole muuttunut Aubertin osalta mihinkään. Ei muuta kuin yritetään järsiä jatkossa tuota eroa kiinni, suunnittelee Salminen.

Aubert johtaa 2-luokkaa 42 pisteen erolla ruotsalaiseen Husaberg-kuljettajaan Joakim Ljunggreniin, kun MM-kausi saavuttaa puolivälinsä Riihimäellä. Salminen käynnistelee kiriä 51 pistettä ranskalaisen takana.

– Kakkossijaan ei ole kuitenkaan matkaa kuin yhdeksän pistettä, joten siinä mielessä kaikki on edelleen avointa, muistuttaa viimeisimmässä osakilpailussa Sardiniassa molempina päivinä kolmanneksi sivaltanut Salminen.

”Pyörä käy ja kukkuu, kuten kuuluukin”

Salmisen sinivalkoinen pyörä on siis kokenut muutoksia sitten Sardinian, jossa MM-pisteistä kapinoitiin puolitoista kuukautta sitten.

– Ulkoisestihan se näyttää ihan samanlaiselta kuin ennenkin. Pyörää on kuitenkin paranneltu ja säädetty koneen, rungon ja moottorin osalta. Tosin mitään yhtä yksittäistä ja järisyttävää seikkaa ei voi nimetä. Kyse on koko paketista.

Salminen osasi odottaa, että uusi projekti tuo mukanaan aina myös ongelmia.

– Havaitsimme alkukaudella, että talvella käynnistämme työ on suurin piirtein puolessa välissä. Ongelmat olivat kuitenkin erilaisia, mitä itse alustavasti ajattelin. Odotin niitä lähinnä luotettavuuden osalta, mutta kyllähän tämä pyörä käy ja kukkuu juuri niin kuten kuuluukin, heittää Salminen.

Pääpaino onkin ollut pyörän ajettavuuden kehittämisessä. Ja siinäkin Salminen on tunnetusti mestari alallaan.

– Parempi näin, vaikka en olekaan saanut irti sitä, mihin tällä pyörällä pystyy. Kyllähän MM-alkukauteen mahtui myös paljon pieniä ajovirheitä, myöntää Salminen.

”Hyvät ovat hyviä paikasta riippumatta”

Nekin virheet tosin vähenevät sitä mukaa, mitä kotoisammaksi Salminen tuntee olonsa BMW:n puikoista.

Siitä saatiin esimerkki runsaat kaksi viikkoa sitten Espanjan mestaruussarjan osakilpailussa, jossa Salminen korjasi voiton nimiinsä.

– Espanjassa ajaminen tuntui hyvältä. Yhden kisan perusteella ei kuitenkaan kannata vielä vetää sen pitemmälle meneviä johtopäätöksiä. Edessä on yhä pitkä matka, mutta kyllähän tuo voitto loi uskoa tulevaan.

Riihimäen seudulla 12.-14. kesäkuuta kurvailtava MM-osakilpailu merkitsee jälleen taas täysin uutta haastetta.

– Realisti pitää olla. Lähden Riihimäen kisaan ilman uhoa. Toivotaan, että olen jälleen lähempänä sitä, missä minun pitäisi olla.
Kotikisa on aina kotikisa, mutta kotikenttäedun varaan laskeminen olisi silti pelkkää toiveajattelua.

– Kärkitasolla hyvät kuljettajat ovat hyviä paikasta riippumatta, korostaa Salminen.

Uusin numero