Salminen saalistaa kauden avausvoittoa Romaniasta

– Tykkään näistä erikoiskokeista. Ne ovat vaikeampia ja teknisempiä kuin viimeksi Portugalissa, mikä sopii minulle, sanoo Salminen.

Buzau isännöi toista kertaa enduron MM-osakilpailua. Ensimmäisen kerran siellä ajettiin vuonna 2011, jolloin Salminen korjasi tulevana mestarina talteen E1-luokan voiton ja kakkossijan.

– Johdin silloin sarjaa Romaniaan tultaessa 41 pisteellä, joten attack’iin ei ollut tarvetta. Nyt vuorostaan kaivataan sitten hirveää hyökkäystä, hymähtää Salminen.

Husqvarnalla kilpaileva Salminen on pienen luokan MM-pisteissä kolmantena. Tiimikaveri Matti Seistolalla on koossa vain yksi, mutta jo neljättä peräkkäistä maailmanmestaruutta KTM:llä tavoittelevalla Ranskan Antoine Meolla jo 35 pistettä enemmän plakkarissaan. Meo on voittanut kahdeksasta ajopäivästä seitsemän.

– Edessä on kuitenkin vielä kuusi kisapäivää, joten lajin luonteen hyvin tuntien tässä ei ole syytä suinkaan heittää kirvestä kaivoon. Kaverille ei tietenkään koskaan toivo huonoa onnea, mutta endurossa on nähty paljonkin tekniikkamurheita. Tilanteet voivat muuttua suuntaan tai toiseen hyvinkin nopeasti, muistuttaa Salminen.

– Eihän tässä tilanteessa auta muuta kuin painaa menemään.

Suomalaistrio vahvasti
mukana mitalitaistelussa

Suomalaisasetelmat E1-luokan mitalikamppailuissa ovat sikäli hyvät, että TM:ää kuskaavaa Eero Remes tulee neljäntenä 11 pistettä Salmisen takana. Viidentenä oleva italialainen Husaberg-kuljettaja Thomas Oldrati on jäänyt Remeksestä 20 pistettä, eli yhden osakilpailuvoiton saldon verran.

– Onhan Meon kyyti ollut hyvää, mutta miehen iso etumatka johtuu osittain myös siitä, että olemme porukalla vähän ryssineet hänen takanaan ajamalla sijoituksia tavallaan jo liikaakin ristiin, toteaa Salminen.

Salmisella on koossa Chilen, Argentiinan, Espanjan ja Portugalin jäljiltä viisi podiumsijoitusta, eli neljä toista sijaa ja yksi kolmostila. Seistola on ajanut yhden voiton ja neljä kolmatta sijaa, sekä Remes tuplasti toiseksi ja kolmanneksi.

Buzaun reitti noudattaa pitkälti kahden vuoden takaista kaavaa ja luonnetta.

– Pätkät ovat samoissa paikoissa, mutta tällä kertaa ei ajeta samoja jälkiä. Nurtsipellolta käynnistyvä crossitesti on aikalailla vastaava kuin viimeksikin. Endurotesti ajetaan jälleen korkeiden lehtipuiden lomassa ja savimaalla. Aluskasvillisuutta sieltä ei löydy käytännössä lainkaan. Jyrkässä rinteessä ajettava extremetesti on kokenut suurimman muutoksen. Sinne on rakennettu enemmän esteitä ja se on samalla paljon edellistä kertaa haastavampi, kuvailee Salminen.

Marko Tarkkala lukeutuu Salmisen, Seistolan ja Remeksen lisäksi MM-sarjan vakituisiin suomalaiskuljettajiin. Hondalla etenevä Tarkkala on E3-luokan pisteissä kymmenentenä.

Mestaruutta puolustava ranskalainen KTM-kuljettaja Christophe Nambotin ajaa ison luokan pistekärjessä. E2-luokkaa johtaa puolestaan Hondaa käskyttävä italialainen Alex Salvini.

Romanian osakilpailu käynnistyy perjantai-iltana Buzaun keskustassa ajettavalla supertestillä. Varsinaiset kisapäivät ovat totutusti lauantai ja sunnuntai.

 

Uusin numero