Salminen hyökkää sähäkässä iskussa enduron MM-sarjaan

– Ei valmistautuminen ole sujunut ikinä huonosti, mutta nyt se on kulkenut hiton hienosti. Kortit on jaettu tältä osin hyvin, sanoo kolmella vuosikymmenellä mestaruuksia saavuttanut Salminen.

Enduro on lajinsa legendan ammatti, mutta Salminen tunnetaan myös urheilun monitaiturina, mikä heijastuu harjoitteluun.

– Takana on riittävä ja nimenomaan laadukas määrä ajotunteja hyvissä olosuhteissa Espanjassa, sekä ennätysmäärä hiihtokilometrejä kotikulmilla. Ja jääkiekkokaukalossahan viihdyn aina. Takapakkia ei ole tullut missään, ei edes flunssan muodossa.

Tuppi nurin ja torvi auki!

Salminen kilpailee alkavalla kaudella E1-luokassa, jossa hän voitti 13 henkilökohtaisesta mestaruudesta tähän mennessä viimeisimmän vuonna 2011. Ykkösluokasta kilahti kiiltävintä kokoelmiin myös 2007.

Viime kaudella Salminen oli ainoa MM-mitaleille yltänyt suomalaiskuljettaja E2-luokan pronssin myötä.

– En voi sanoa, että olisin enemmän pienen tai ison pyörän kuljettaja. Kaikki käyvät ja luonnistuvat. Mutta eipä silti, tykkään kyllä ajaa pikkunelarilla. Lisäksi pyörä on pitkälti sama kuin viime vuonna, sillä Husqvarnan E2-luokan pyörä pohjautuu pitkälti E1:een. Moottori on nyt vähän pienempi, mutta runko käytännössä sama. Oma näkemykseni on se, että pikkunelarissa Husqvarnan runkomalli ja kone on tehty luontevasti yhteen.

Salmisen luonnehdinnan mukaan hänellä on päällä samanlainen fiilis kuin mestaruuden tuoneeseen kauteen 2011 startattaessa.

– Eihän tämä pikkuluokan pyörä ole mikään karmea voimanpesä, mutta pystyn ajamaan sillä sen kaiken, mitä siitä lähtee irti. Tässä luokassa kuljettaja vie pyörää ja kuskin pitää osata passailla omilla taidoillaan sen kulkua. Se sopii minulle. Ei muuta kuin tuppi nurin ja torvi auki!

Suomi-Ranska -maaottelu?

Suomalaiskuljettajat putsasivat E1-luokan mitalipöydän muruja myöten kaudella 2011. Mestari Salmista säestivät hopealle sijoittunut Eero Remes ja pronssille päätynyt Matti Seistola.

Sama trio on koolla jälleen. Seistola jatkaa Salmisen Husqvarna-tiimikaverina ja Remes käynnistelee ensimmäistä kauttaan TM:llä.

– Masa ja Eero ovat taatusti jälleen kovia vastustajia, mutta löytyyhän näitä toki paljon muitakin, Salminen viittaa ensisijaisesti hallitsevan mestarin, KTM:ää kuskaavan ranskalaisen Antoine Meon suuntaan.

Meo varmisti mestaruuden viime vuonna jo toiseksi viimeisenä kisaviikonvaihteena Heinolassa mellastamalla pelkkiä luokkavoittoja maalin saavuttaessaan.

– Ei Meokaan ole silti mikään voittamaton. Kyllä E1-luokan muun osaston pitää katsoa viime kauden osalta peiliin siinä mielessä, että he eivät kyenneet hyödyntämään Heinolaan tultaessa Meon kahta pisteetöntä ajopäivää, sivaltaa Salminen.

Salminen odottaa sooloilun sijaan tasaista kilvanajoa alkavalla kaudella.

– Toivoisin taas kerran, että luokan kärjestä muodostuu mahdollisimman laaja ja että siellä ajetaan sijoituksia sopivasti ristiin.

Chilen lisäksi Argentiinassa, Espanjassa, Portugalissa, Romaniassa, Kreikassa ja Ranskassa vierailevassa MM-sarjassa ajetaan tänä vuonna yksi viikonvaihde, eli kaksi kisapäivää totuttua vähemmän.

– Virheiden minimoinnin merkitys korostuu. Ainakaan nollapäiviin ei yksinkertaisesti ole varaa, tähdentää Salminen.

Kyyti on kovaa Chilessä

MM-sarjan alku noudattaa viime vuonna hyväksi todettua mallia myös maantieteellisesti Etelä-Amerikan kiertueen merkeissä. Chilen ja Argentiinan osakilpailut ajetaan viikon välein.

Upealla urallaan jo 96 MM-osakilpailuvoittoa viimeistellyt Salminen tietää, miten myös Etelä-Amerikassa menestytetään. Hän voitti viime kaudella avauksen Chilessä ja jälkimmäisen ajopäivän Argentiinan San Juanissa.

– Chile ja Argentiina olivat järjestelyiltään ja reiteiltään erittäin hyviä kilpailuja. Samoilla, nopeilla pätkillä mennään tälläkin kertaa, joten varsinkin Chilessä on luvassa tosi vauhdikas kisa. Chilestä jäi viime vuodelta päällimmäisenä mieleen huima endurotesti.  Mitä teknillisempää, niin sen parempi minulle, vahvistaa Salminen.

Ranskan nykyistä valta-asemaa suomalaiskuljettajista pyrkivät tällä kaudella Salmisen, Seistolan ja Remeksen lisäksi horjuttamaan kokeneeseen kaartiin lukeutuva Marko Tarkkala, joka kilpailee yksityistiimin Hondalla hänelle tututussa E3-luokassa. E2-luokassa ei tällä kertaa suomalaisedustusta nähdä.

Enduron MM-sarjan kauden 2013 kilpailukalenteri:
16.-17.3. Talca, Chile
23.-24.3. San Juan, Argentiina
11.-12.5. Puerto Lumbreras, Espanja
18.-19.5. Torres Vedras, Portugali
15.-16.6. Buzau, Romania
22.-23.6. Kastoria, Kreikka
07.-08.9. St Flour, Ranska
 

Uusin numero