Salminen ajaa takaa Aholaa ja Cervantesia

Kaikkien aikojen menestyneimmän enduromoottoripyöräilijän Juha Salmisen ansiolista on upea. Salminen tosin tietää tasan tarkkaan, että vanhoilla meriiteillä ei ole enää paljoakaan painoarvoa – ei varsinkaan alkaneella kaudella 2-luokan kuninkuudesta kapinoitaessa.

Salminen on BMW:llään kivenkovassa kakkosluokassa takaa-ajaja, sekä Mika Ahola ja Ivan Cervantes takaa-ajettavia Espanjassa hikoillun MM-avausviikonvaihteen perusteella. Hondalla huimisteleva Ahola ja KTM:llä lataava espanjalainen Cervantes jakoivat Valverde del Caminossa päivävoitot Salmisen napatessa tililleen sijat kolme ja neljä.

– Ei siinä mitään, Mika ja Ivan ovat mestarismiehiä molemmat, mutta ei minun eroni heihin ollut tosiaankaan mikään järisyttävä Espanjan ensimmäisenä ajopäivänä, sanoo Salminen.

Salminen tulee Espanjan jälkeen yhdeksän MM-pistettä Cervantesin ja Aholan takana. Ranskalaisella TM-kuljettajalla Rodrig Thainilla on koossa samat pisteet Salmisen kanssa.
– Ei tuo avausviikonvaihde tuonut suuria yllätyksiä tullessaan. Thain vetää tunnetusti todella kovaa, mutta sitten hän on vastapainoksi välillä vähän yössä. Näin kävi ainakin viime kaudella kesää kohti kuljettaessa.

Salmisen suoritustaso on vielä heitellyt

MM-sarja jatkuu jo tulevana viikonvaihteena Portugalin Fafessa. Rauhallinen Salminen pysyy tyylilleen uskollisena sivuuttaen suosiolla puheet MM-osakilpailuvoitosta numero 83. Se tulee sitten kun on tullakseen. Turha sen perään on huudella.
– Lähden aina ajamaan hyvää tulosta, muotoilee Salminen.
Salminen on saanut kehitettyä BMW-pyörästä jo siksi kelvollisen työkalun, että sillä voi ajaa – lähes – surutta voitoista, kun kaikki osuu nappiin.
– Jostain syystä suoristustaso on kuitenkin heitellyt kahden peräkkäisen ajopäivän sisällä. Se nähtiin jo Espanjan mestaruussarjassa ja nyt viimeksi MM-avauksessa, jossa lauantai kulki hyvin, mutta sunnuntai vaisummin. Kunhan pystyn pitämään Portugalissa oman tasoni molemmat päivät, niin silloin ei ole mitään hätää.

Salminen on tutustunut huolella Portugalin kisan maastokokeisiin.
– Ihan ok-pätkiä. Eivät ne ainakaan vaikuta kaksisen vaikeilta. Enduro- ja crossitesteissä ei ole sen ihmeempää ja extreme ajetaan karkeapintaisella kalliolla, jossa pitoa riittää. Eivät nämä pätkät ole läheskään niin vaativia kuin Espanjassa.

Portugalissa kelit olivat keskiviikkona kohdallaan kovasta tuulesta huolimatta, mutta Atlantin läheisyys merkitsee tältä osin aina arpapeliä. Sää saattaa vaihtua hyvinkin nopeasti auringonpaisteesta sateeseen.
– Kun Portugalissa sataa, niin se ei ole yleensä mitään ripottelua. Silloin sataa todella kovaa, sanailee Salminen useampien vuosien kokemuksella.

Enduromoottoripyöräilyn MM-sarjan pistetilanteet 2/16 osakilpailun jälkeen:

Luokka E1:
1) Johnny Aubert Ranska KTM 47, 2) Antoine Meo Ranska, Husqvarna 47, 3) Cristobal Guerrero Espanja, Yamaha 40, …5) Matti Seistola Suomi, Husqvarna 31, 7) Jari Mattila Suomi, Suzuki 24, 12) Eero Remes Suomi, KTM 15, 16) Jari Pulkkinen Suomi, Suzuki 7.

Luokka E2:
1) Ivan Cervantes Espanja, KTM 47, 2) Mika Ahola Suomi, Honda 47, 3) Rodrig Thain Ranska, TM 38, 4) Juha Salminen Suomi, BMW 38, …16) Marko Tarkkala Suomi, BMW 13, 17) Valtteri Salonen Suomi, Husaberg 11.

Luokka E3:
1) David Knight Iso-Britannia, KTM 50, 2) Simone Albergoni Italia, KTM 44, 3) Bartosz Oblucki Puola, Husqvarna 40, …11) Oskari Kantonen Suomi, KTM.

Seuraavat osakilpailut: 17.-18.4. Fafe, Portugali.

Teksti: Kari Aho

Lue 21.4. ilmestyvästä Bike-lehdestä 5/10 kuinka Mika Lupo Ahola valmistautui MM-kauteen. Siihen tarvittiin mm. espanjalaisia lapioita ja suomalaista know-howta, Puula-Särvin savumuikkuja sekä moottorisahoja ja Fiskarsin vesureita..