Saku Purtilolla menestyksekäs flat track -avaus Saksassa

85-kuutioisella pyörällä kilpaillut Saku Purtilo sai vastaansa huomattavasti suuremmilla moottoreilla varustettuja pyöriä. Kuva: J-P Purtilo.

Lasse Kurvisen jalanjäljissä flat trackin pariin päätynyt Saku Purtilo avasi kilpailu-uransa Saksan Wolfslakessa järjestetyssä Krowdrace Cupin osakilpailussa. Erinomaisesti menestynyt nuorukainen ajoi Youth-luokan voittoon ja Newbie-luokan neljännelle sijalle ottaen myös voiton yhdestä alkuerästä.

Saku Purtilon ajatus lähteä kokeilemaan kilpailemista flat trackissa syntyi, kun isä Jukka-Pekka Purtilo oli keväällä lajin maailmanmestarin, Lasse Kurvisen, kanssa ajamassa Saksan mestaruussarjan Krowdracen avauskilpailuja. Saku oli aikaisemmin ajanut jonkun verran flattista Lassen opissa, muttei mitenkään tavoitteellisesti treenaten. Kun Lasse ilmoitti, että seuraavissa kisoissa poika on mukana, ei auttanut kuin alkaa laittamaan pyörää kisakuntoon ja alkaa treenaamaan.

Kilpailuviikonloppu alkoi perjantain treenipäivällä ja kaikkien luokkien 3x3min harjoituksilla. Saku lähti tutustumaan uuteen kaukaloon ja pintamateriaaliin Kurvisen ohjeiden mukaan. Ensimmäiset kaksi harjoitusta sujuivat suunnitelmien mukaan vauhtia tasaisesti nostaen. Kolmannet harjoitukset päättyivät ensimmäisellä kierroksella yhteentörmäykseen kanssakilpailijan kanssa. Saku jäi kasan alimmaiseksi ja loukkasi polveaan sen verran, että starttiharjoitukset jäivät väliin. 

Lauantaiaamuna sekä polvi että pyörä olivat taas ajokunnossa ja Saku valmis elämänsä ensimmäiseen kilpailuun junioreiden Youth- ja uusien kuljettajien Newbie-luokissa. Päivän ohjelmaan kuului kolme kuuden kierroksen alkuerää, joista 12 nopeinta pääsivät kahdeksan kierroksen finaaliin. Luokissa ei ole rajoituksia pyörälle tai moottorikoolle – eikä Youth-luokkaa lukuun ottamatta myöskään ikärajoja. Newbiessä ”kassarilla” ajavaa Sakua vastassa oli vanhempia kuljettajia jopa yli 600-kuutioisilla kaksisylinterisillä pyörillä.

Kisajännitys teki ensimmäisessä erässä temput ja Saku yritti lähteä viivalta kolmosvaihteella. Pyörän käynnistys vei sen verran aikaa, että kärki oli jo tulossa ensimmäiseltä kierrokselta, kun Saku pääsi liikkeelle. Pienellä kiukulla poika ajoi muut kiinni ja ohi niin, ettei ollut ruutulipulla viimeisenä.

Kun Saku huomasi, että tästäkin selvittiin niin toisen erän startti tapahtui ”kärkeen ja karkuun” -tekniikalla. Saku otti piikkipaikan heti ja piti sen tiukasti hallussaan loppuun asti, ja otti ensimmäisen erävoittonsa!

Myös kolmannen erän startti onnistui ja Saku nousi takarivistä ensimmäiseen mutkaan neljänneksi. Kokemattomuus ja jännitys näkyivät huonoina linjoina ja turhana tilan antamisena kanssakilpailijoille. Kun rytmi ja linjat löytyivät, alkoi hyvä kiri ja maalissa Saku oli sijalla neljä.

Alkuerien tulokset oikeuttivat finaalipaikkaan seitsemänneltä sijalta. Finaalin startti onnistui ja Saku ehti ensimmäiseen mutkaan vääntämään neljännestä sijasta. Kärkikolmikko onnistui ajamaan karkuun ja Saku pitämään neljännen paikan maaliviivalle asti. Koska Youth- ja Newbie-luokat ajoivat yhdistetyt lähdöt, oli Sakun päivän saldona yksi erävoitto, Newbie-luokan neljäs sija sekä Youth-luokan voitto!

– Krowdraceen osallistuminen oli mahtava kokemus! Tunnelma oli katossa ja varikko täynnä harrastajia ja hienoja rakennettuja laitteita. Se, että pystyy ajamaan kilpaa ja haastamaan isot pyörät 85cm³ crossilla ja ajamaan jopa voitosta tuo lisää intoa ajaa ja harjoitella flat trackia. Suuret kiitokset kaikille, jotka ovat auttaneet ja tsempanneet, mutta eritoten mekaanikko Aki Laakkoselle ja mentori Lasse Kurviselle! kiitteli Saku kisan jälkeen.

Teksti: Saku Purtilon tiedotus

Uusin numero