Saku Purtilo jatkoi flat track -kautta menestyksellä Hollannissa

Saku Purtilon ensimmäiset askeleet flat trackin parissa ovat olleet menestykkäitä, ja jatkoa on luvassa kaudella 2023.

Lasse Kurvisen innoittamana Flat Trackin pariin päätynyt Saku Purtilo ajoi Hollannin Vledderveenissä Youth-luokan voittoon ja Newbie-luokan kakkoseksi. Hyvän menestyksen ansiosta nuorukaisen silmät ovat kääntyneet jo kauteen 2023.

Saku Purtilo teki flat track -debyyttinsä Lasse Kurvisen jalanjäljissä Saksan Wolfslakessa. Pojan tyyli, pyörä ja ajo herättivät paljon kiinnostusta muissa kuskeissa ja kutsuja osallistua Vledderveenissä 3.-4.9.2022 ajettavaan Hollannin mestaruussarjan kilpailuun tuli sekä suoraan varikolla että myöhemmin sosiaalisen median kautta.

Eihän yleisöltä voi kieltää mitä se haluaa, varsinkaan kun Suomessa alkaa tuohon aikaan olla kylmää ja Hollanissa on edelleen kesä. Nimi listaan ja Saku mukaan junioreiden Youth- sekä vasta-alkajien Newbie-luokkiin. Newbiessä päätettiin jatkaa, koska muut vastassa ovat aikuisia ja ajavat isorenkaisilla ja -moottorisilla pyörillä, kun Saku ajaa samalla 85-kuutioisella crossilla kuin Saksassa. Kovempiin luokkiin siirryttäessä koko- ja nopeuserot voisivat muodostua jo vaarallisiksi. Lisäksi Youth- ja Newbie-luokkien lähdöt ajetaan yhdessä, eli junnuluokan olisi joutunut jättämään väliin, jos ajaa ylemmässä Amateur-luokassa.

Lauantaina oli tarjolla rataan tutustuminen ja harjoitukset. Vledderveenin kaukalo on pieni, noin 100 metriä lyhyempi kuin Hyvinkään Vauhtipuistossa, jossa Saku on pääasiassa harjoitellut. Tämä oli tiedossa ja huomioitu harjoittelussa sekä kisoihin valmistautumisessa. Se, mihin ei oltu osattu varautua oli radan materiaali. Suomessa ja Saksassa ajettiin kovalla, savi- ja tuhkapohjaisella pinnalla. Hollantilaiset ovat taas mieltyneet pehmeään hiekkaan ilmeisesti muuallakin kuin motocrossradoillaan. Pehmeään rataan muodostui uria ja patteja, jollaisia ei ole aiemmilla radoilla ollut. Päivän edetessä rytmi löytyi ja sitä myötä ajo alkoi näyttää tutulta Sakun tekemiseltä. 

Sanotaan, että levossa kehittyy. Yön aikana Saku oli löytänyt aivan uuden otteen pyörään sekä rataan ja sunnuntain ensimmäisessä kisalähdössä poika täräytti valon sammuttua holeshotit. Yksi kilpakumppaneista osoittautui kovemmaksi kuskiksi ja Saku oli ruutulipulla toisena. Toiseen alkuerään Saku starttasi keskirivistä ja joutui tekemään parit ohitukset ehtien maaliviivan yli toisena. Kolmanteen erään starttipaikka löytyi viimeisestä rivistä. Hyvällä reaktiolla ja ajolla kaava ei vieläkään rikkoutunut ja maaliin toisena. Voitot menivät samaan osoitteeseen kuin ensimmäisenkin erän. Kolme kakkossijaa tarkoitti sitä, että Saku oli kirkkaasti finaalissa.

Finaali meni kuten alkuerätkin, Saku irtosi hyvin viivalta valon sammuessa ja pystyi ajamaan suoran verran kovempaa kuin taakse jääneet ottaen toisen sijan. Yhtä kuskia ei vain saanut kiinni, eikä päässyt ohittamaan koko päivänä ensimmäistä starttia lukuun ottamatta. Finaalin perusteella Saku oli Newbien-luokan toinen ja Youth-luokan ylivoimainen voittaja. 

Newbie- ja Youth-luokkien lähdöt ajettiin yhdessä. Saku Purtilo oli Newbie-luokan kakkonen ja voitti Youth-luokan ylivoimaisesti.

Ajatus koko lajista sai alkunsa keväällä, kun Lasse Kurvinen ”ilmoitti” Sakun mukaan Saksan sarjan viimeiseen kilpailuun. Silloin alettiin rakentamaan vanhasta supermotokäytössä olleesta Husqvarna TC 85 -pyörästä flat trackiin sopivaa. Kesällä ehdittiin treenata kaksi kuukautta kaukalossa, tästä 3-4 viikkoa pyörä oli varustettu kaikilla osilla ja valmis.

Muualla ei ole tullut vastaan edes junioriluokissa ”kassarista” rakennettua, oikeasti kilpailuun optimoitua, pyörää, joten uuden äärellä on oltu. Kesä oli onnistunut sekä teknisesti että kuljettajan kehityksen näkökulmasta. Onnistumiset, vauhdin nouseminen, taitojen kehittyminen ja kisamenestys ovat nostaneet Sakun ja tiimin motivaatiota jatkaa ja tehdä töitä lajissa menestymisen eteen.

Koska Hussen rajat ovat selvästi tulleet vastaan ja kuskikin alkaa olla jo miehen pituinen, on aika laittaa pyörä Burt Garage -museon ylähyllylle ja siirtyä isompien pyörien pariin. Tallissa odottaa Honda CRF 250, josta rakennettaan saatujen oppien perusteella talven aikana kisapeli kaudelle 2023.

Teksti ja kuvat: Burt Racing

Uusin numero