Sähköpyörien MM-sarjassa viisi osakilpailua vuonna 2019

FIM Enel Moto-e Worls Cup  -luokka aloittaa näin korkeimmalla kaksipyöräisten tasolla ympäristöystävällisen kilpasarjan.

Kaudella 2019 ajetaan sähköpyörien kisoja Euroopan MotoGP-osakilpailujen yhteydessä viidellä eri radalla. Kilpailujen kesto sähköpyörillä on kymmenen kierrosta. Harjoitukset ovat perjantaisin, aika-ajot lauantaisin ja kisat pidetään sunnuntaisin. Ensimmäinen virallinen sähköpyörien harjoitus pidetään Espanjan Jerezissä ensi helmikuussa.

Sähköpyörien luokkaan hyväksytään 18 pyörää ja seitsemälle satelliittitiimille varataan kullekin kaksi pyörää. Neljä sähköpyörää on varattu Moto2 ja Moto3 –talleille.

Sarjaan hyväksytyt tiimit vastaavat kuljettajasopimuksista. Ajajilla on oltava riittävä kokemus road racingistä kansainvälisellä tasolla.

Sarjan pääsponsorina on italialainen energiayritys Enel. Luokan kisapyörien toimittajana on italialainen Energica. Sen sähköpyörällä on ajettu muun muassa Mansaaren TT:n sähköpyöräluokassa. Energica Ego -perusmallilla on tehoa 145 hevosvoimaa ja huippunopeutta löytyy yli 240 kilometriä tunnissa. Sähköpyörien rengastoimittajana on Michelin.

Carmelo Ezpeleta, Dornan pääjohtaja uskoo uudesta kilpailuluokasta tulevan jännittävä lisä MotoGP-sarjan tarjontaan luokan yhteistyökumppanien kanssa.

”Uskomme huippuosaamiseen, laatuun ja suorituskykyyn. Odotan erinomaista näytöstä sähkökäyttöisten kilpa-pyörien kisoista”.

MotoGP-luokan tallipäälliköt ovat varovaisen odottavia uudesta luokasta. Tech 3 –tiimin päällikkö Hervé Poncharal, joka on myös talliyhdistys IRTA:n presidentti arvioi tilannetta viime kesäkuun Katalonian GP:n yhteydessä.

”Kyllä FIM Enel Moto-e Worls Cup  -luokka tulee pitkään olemaan perinteisten RR-pyörien tukiluokkana. RR-fanit vielä pitkään haluavat kuulla perinteisen kilpapyörien ääntä. Sinänsä on hyvä, että MotoGP-sarja seuraa moottoripyörien markkinatilannetta. Sähköpyörät yleistyvät kovalla vauhdilla suurkaupungeissa”, Poncharal totesi.  

Tällä hetkellä arvioidaan maailmassa olevan yli miljardi ajoneuvoa. Jos kasvu jatkuu nykyisellä vauhdilla, 30 vuoden kuluttua määrä on kolminkertainen. Myös lainsäädäntö eri maissa tukee siirtymistä ympäristöystävällisempiin kulkuneuvoihin.
 

Uusin numero