
15.10. järjestettiin eduskuntatalon Pikkuparlamentissa tiedotustilaisuus, johon osallistuivat liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne, europarlamentaarikko Katri Kulmuni, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska ja Traficomin autoilijan palvelut –toimialan ylijohtaja Kimmo Pylväs.

Tilaisuuden avasi Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton SAHK ry:n puheenjohtaja Leila Suutarinen, joka kertoi ajoneuvoharrastajien huolen tulevasta kiertotalousasetuksesta ja harrastuksen jatkuvuudesta ja korosti ajoneuvoharrastajien yhteistä asiaa. SAHK:n jäsenjärjestöt ja edunvalvontayhteistyöhön liittyneet yhteisöt edustavat 220 000 maksavaa jäsentä ja sidosryhmineen tämä tarkoittaa yli miljoonaa suomalaista. Yhteisellä asialla ovat mm. FHRA, AKK, SMOTO ja Autoliitto, lukuisten merkkikerhojen ja yhdistysten sekä muiden ajoneuvoharrastustoimintaa lähellä olevien yhteisöjen kanssa. Suutarinen toivoi ajoneuvoharrastuksen kantavan pitkälle tulevaisuuteen, jotta myös lapsenlapsemme saisivat nauttia harrastuksesta.

Ministeri Ranne tähdensi, että alan harrastusmahdollisuuksien ja siihen liittyvän liiketoiminnan turvaaminen pitää varmistaa sekä kansallisten vaikutusmahdollisuuksien että lainsäädännön avulla. Vaikka asetusta ei voida kaataa, tulee sen mahdollistaa harrastuksen jatkuminen. Tavoite on Traficomin kanssa löytää vaihtoehtoja, jotka eivät vaikeuta harrastustoimintaa Suomessa. Byrokratiaa ei voida tulevaisuudessa lisätä, vaan mieluummin tehdään tämän kohdalla sen karsimista. Tämä on myös taloudellinen kysymys, Ranne painotti.
Europarlamentaarikko Kulmuni korosti demokratian merkitystä, ja sitä kuinka ajoneuvoharrastajien aktiivisuuden ansiosta tärkeät asiat oli nostettu esiin ja osattu myös avata päättäjille. Lisäksi hän korosti pohjoismaisen yhteistyön merkitystä vaikuttamisessa ja ihmetteli samalla miksi isot automaat kuten mm. Saksa ja Ranska olivat passiivisia asian edistämisessä. Kulmuni korosti yksityisen omaisuuden suojan merkitystä ja ajoneuvoharrastusta yleisesti etenkin Suomessa jokkisajoneuvoista lähtien. Kulmuni totesi, että Tanska puheenjohtajamaana haluaa asetuksen valmistuvan tämän vuoden aikana.
Kansanedustaja Ovaska kiitteli myös ajoneuvoharrastajien panostusta, kuinka aktiivinen vaikuttaminen avasi päättäjien tietoisuuteen alan merkittävän työllistävän ja taloudellisen vaikutuksen. Hän totesi myös hallituksen esityksen ja liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanoton tukevan harrastajien pyrkimyksiä ja Suomen virallisessa kannanotossa korostettiin alan harrastusmahdollisuuksien turvaamista mm. varaosien saatavuuden varmistamisella harrasteajoneuvoille.

Traficomin Pylväs toi puheenvuorossaan esiin viraston roolin lainmukaisen katsastustoiminnan valvonnassa ja erityisesti taloudelliset ja toiminnalliset mahdollisuudet tarkastustoiminnan toteuttamiseen. Pylväs totesi puheenvuorossaan, että koska resurssit ovat pienentyneet ja fokus on pääosin normaalissa liikennekalustossa, olisi heidän kannaltaan parasta, että harrastuskenttä loisi omat puitteet tarkastustoiminnalle yhteisönä tai kaupallisesti. Hän korosti, että toteutustavat ja vaikuttavuus on vielä avoinna, koska toistaiseksi on nähty vain komission ja parlamentin esitykset ja lopullinen asetus valmistuu vasta myöhemmin.

SAHK:n Janne Ollenberg teki lopuksi yhteenvedon päivän tapahtumista ja kertasi ajoneuvoharrastajien matkan romuautodirektiivin ensi hetkistä vuodesta 2019 tämän päivän kiertotalousasetukseen ja asian merkityksestä ajoneuvoharrastajille sekä koko yhteiskunnalle. Ala työllistää Suomessa yli 5000 henkilöä suoraan tai välillisesti ja tuottaa yli 500 miljoonan euron liikevaihdon. Ollenberg korosti, että ilman kilpa- ja harrasteajoneuvoja ei ole liikkuvaa ja elävää liikennekulttuuria ja että kaikkia ajoneuvoluokkia tarvitaan tasapuolisesti. Hän toivoi ajoneuvoharrastajien pystyvän yhdessä löytämään kaikkia ryhmittymiä palvelevat ratkaisut ja säilyttämään aktiivisen vuoropuhelun harrastajien ja päättäjien välillä, jotta kansallinen lainsäädäntö ja käytännöt saadaan mahdollisimman hyvin palvelemaan suomalaisia ajoneuvoharrastajia myös tulevaisuudessa.
Teksti ja kuvat: SAHK ry