Saako Suzuki armoa moottorisäännössä?

Kuluvalle, yhteensä 18 MM-osakilpailun kaudelle nuijittu kuuden moottorin sääntö on purrut pahiten Suzukiin, jonka tulevaisuus on ollut muutenkin vaakalaudalla parrasvaloissa.
Suzukin molempien kuljettajien, eli Loris Capirossin ja Alvaro Bautistan moottorit alkavat olla finaalissa jo kauden puoliväliin tultaessa. Bautistalla on käytössään jo viides moottori, johon GP-jermu Capirossinkin on turvauduttava lähiaikoina.
Asiaa ei ole virallistettu, mutta niin Yamaha, Honda kuin Ducatikin ovat tiettävästi valmiita katsomaan sääntöä läpi sormien Suzukin osalta, jotta kisatapahtumat eivät jakaisi vähäisiä kuljettajia nykyisen kolmen kerroksen väen sijaan jatkossa neljään kastiin.
Suzuki-kuljettajat ovat näin ollen saamassa käyttöönsä nykyisten kuuden lisäksi kolme ylimääräistä moottoria ilman sanktiota. Suzukia rankaistaisiin moottorisäännön rikkomisesta – liikkeelle varikolta kymmenen sekuntia muiden jälkeen – vasta kauden viimeisessä väännössä Valencian Ricaro Tormo-radalla.

Capirossin Pramac-siirto varmistumassa

Rookie-kuljettajiin lukeutuvalla Bautistalla on sopimus Suzukin kanssa myös ensi kaudesta, mutta jo muutaman viikon vireillä ollut Capirossin paluu Ducatille Pramac-tiimin vihertävissä väreissä vaikuttaa päivä päivältä varmemmalta.
Aina sanavalmis ja monessa mukana oleva Capirossin manageri Carlo Pernat pitää kuviota jo käytännössä selviönä. Vihreää valoa on väläytelty myös Ducatin suunnalta.
Kahden miljoonan euron mätkyt Italian veronviranomaisilta saaneen Capirossin paikalle Suzukille on puolestaan vahvimmin tyrkyllä Moto2-luokan MM-sarjaa johtava Toni Elias. Spekuloinneissa on nostettu esiin myös toinen Gresinin tiimin kuljettaja, eli Marco Melandri.
Pramac-tiimissä toista vuotta kilpailevan Mika Kallion kauden 2011 osalta on sen sijaan ollut varsin hiljaista varikkohuhuja myöten.
Sama pätee myös hänen tiimikaveriinsa Aleix Espargaroon. Tosin sillä erotuksella, että viime sunnuntaina Sachsenringilla selkäänsä kolhineen, mutta Lagunaan ajoluvan saaneen Espargaron nimi on liitetty espanjalaismediassa Pramacin lisäksi Yamahan satelliittitiimin kandidaattien kastiin.

Teksti: Kari Aho