”Saako Honda Monkeyn kulkemaan 180 km/h?”


Näillä sanoilla avasi keskustelun toimitukseemme yhteyttä ottanut MP Maailman lukija, joka oli hankkinut itselleen uuden 125-kuutioisen Monkeyn. Hmmm…

Hondan uusi 125-kuutioinen Monkey on luokassaan alitehoinen, sillä A1-luokan sallitun 15 hevosvoiman sijaan sen tehoksi ilmoitetaan 9,4 hevosvoimaa. Silläkin teholla Monkey kulki MP Maailman koeajossa mittarin mukaan ja ”imatranajo-asennossa” alamäessä 122 km/h. Siis mittarin mukaan, ei todellista nopeutta. Mopo-Monkeyn kulta-aikoina sen viritys oli yleistä huvia. Kun maahantuojan mukaan uuden 125-kuutioisen Monkeyn ostajat ovat niitä samoja Monkeylla aikanaan ajaneita mutta nyt viisikymppisiä kavereita, niin miksei se viritys kiinnostaisi nytkin.

”Vajaatehoisuudelle” on hyvät perusteet, onhan 125-kuutioinen nelitahtimoottori ilmajäähdytteinen ja vain kaksiventtiilinen. Mutta käytännössä lähes sama moottori on Honda MSX 125 -mallissa, joka puolestaan on yksi maailman tuunatuimpia ja viritetyimpiä moottoripyörämalleja, erityisesti Thaimaassa ja muualla Aasiassa.

Nopea googletus paljastaa, että viritysosia Monkeyn moottoriin on tarjolla useammaltakin eri valmistajalta. Ja vielä useammasta nettikaupasta. Korkeapuristemäntä, isompi ruiskurunko ja suutin, iskutilavuuden kasvatus sylinterillä jossa isompi poraus, neliventtiilikansi, viisivaihteinen vaihteisto… you name it. Ehkä kovinta tekniikkapornoa Monkeyn virityksessä edustaa desmodromisella venttiiliohjauksella varustettu sylinterikansi, hinta reilut 5000 euroa.

Tehoa siis on tarjolla, mutta entäpä lisää nopeutta? Silmämunatarkastelun perusteella takaratas vaikuttaa todella pieneltä, joten sitä ei ole paljoa enää varaa pienentää. Viisivaihteinen vaihteisto on vain tiheämmin porrastettu ja vitosen välitys vastaa alkuperäisen nelipykäläisen laatikon nelosta. Sieltäkään apua ei siis ole tarjolla. Ehkä eturatasta pystyy kasvattamaan ja tietysti kierroslukua, joten ainakin niillä avuilla huippunopeutta on mahdollisuus kasvattaa. Ja nyt täytyy koko ajan muistaa, että virityksen jälkeen kyse on vain suljetulla alueella ajettavasta laitteesta, ei enää katukäyttöön hyväksytystä moottoripyörästä.

Pienen miettimisen jälkeen koko idea kuulostaa niin mielenkiintoiselta, että jos tämä toteutuu talven aikana, niin ilman muuta MP Maailma seuraa projektia ja raportoi sen onnistumisesta.

Uusin numero