Rossin vähimmäistavoite 2013: kymmenen kertaa podiumilla

Rossi pitää suunsa visusti supussa kymmenennestä maailmanmestaruudesta, mutta podiumilla ”Tohtori” on valmis keikaroimaan tuon tuostakin.

– Haluan saavuttaa paljon podiumsijoituksia. Vähintään kymmenen. Tietenkin haluan myös jälleen voittaa, mutta jos se ei ole mahdollista, niin podiumsijoitus jokaisena sunnuntaina olisi ihan ok.  Lisäksi tavoitteeni on sijoittua MM-pisteissä kolmen parhaan joukkoon.

Rossilla on kuninkuusluokasta plakkarissaan 79 MM-osakilpailuvoittoa.

– Tasaluvun täyttyminen tulisi merkitsemään eräänlaista vedenjakajaa ensi kaudella.

”Lorenzo, Pedrosa ja nyt
tietenkin myös Marquez”

 
Viimeksi vuonna 2010 MM-osakilpailun Malesiassa nimiinsä vienyt Rossi myöntää, että hänen tallikaverinsa ja hallitseva mestari Jorge Lorenzo sekä Hondan Dani Pedrosa ovat selkeitä ennakkosuosikkeja huhtikuussa käynnistyvällä kaudella.

– Niin, ja tietenkin siellä on nyt myös Marquez (Marc), Rossi viittaa Casey Stonerin paikan Pedrosan rinnalta ottaneeseen kuninkuusluokan tähtitulokkaaseen.

– En ole ehkä ainakaan vielä alkukaudella riittävän kilpailukykyinen Lorenzoon ja Pedrosaan nähden. Minun on pidettävä siinä vaiheessa ensisijaisesti huolta siitä, että en jää heistä liian paljon jälkeen. Varmasti vie aikansa, ennen kuin pystyn haastamaan Lorenzon voitosta. Hän on ehdottomasti minua nopeampi alkukaudella.

”Kenties olen nuortunut”

Helmikuussa 34 vuotta täyttävä Rossi ajoi Lorenzon, 25, kanssa Yamahan tehdastiimissä edellisen kerran kausilla 2008-10.

– Minun pitää totuttautua pyörään taas askel askeleelta. Jorgen vahvuus on myös se, että hän tuntee Yamahan paremmin ja ajaa sillä nyt myös minua paremmin. Eipä silti, pääsin pyörän kanssa hyvin jo sinuiksi ensimmäisissä testeissä. M1 on erittäin kilpailukykyinen. Varsinkin sen kiihtyvyys on parantunut huomattavasti.

Rossi vakuuttaa olevansa fyysisesti ja henkisesti paremmassa vireessä kuin vuosiin.

– Ikäni huomioon ottaen, virnistää Rossi.

– Olen myös erittäin motivoitunut. Enemmän, mitä olisin, jos olisin jäänyt Yamahalle kausiksi 2011 ja 2012. Kenties, olen tullut taas nuoremmaksi!

* Kuvat: Yamaha
 

Viimeisin numero