– Viime sunnuntain kilpailu Sachsenringillä ei ollut osaltani yhtään hassumpi. Minulla oli hyvä kisavauhti ja pystyin tekemään muutamia mukavia ohituksia. Tarkoitus on tarjota tältä osin kotiyleisöllä taas vähän lisää ekstraa, totesi Rossi torstai-illan pressitilaisuudessa Mugellossa.
Ducatin kotirata on estradi, jossa Rossi on nauttinut aina kilpailemisesta.
– Täällä on aivan upea ilmapiiri ja fiilis. Tunnelma on siltäkin osin tiivis, että katsomot ovat siksi lähellä rataa.
Yamahan Jorge Lorenzo saapui Toscanaan MM-johdossa. Hänellä on 14 pisteen etu puolellaan Hondan kanssa kahden vuoden jatkosopimuksen solmineeseen Dani Pedrosaan. Tähän kauteen uransa päättävä tallikaveri Stoner tulee puolestaan neljä pistettä Pedrosan takana.
– Kaksi viimeistä kilpailua Hollannissa ja Saksassa ovat osoittaneet, että Hondat ovat saaneet lisää vauhtia. No, mekin tulimme kyllä tänne Italiaan vahvempina ja nopeampina, Lorenzo viittasi toiseen sijaansa Sachsenringillä.
Vauhdillisesti Lorenzo oli Saksan GP:n kolmanneksi nopein kuljettaja. Pedrosa ja Stoner karkasivat hyvissä ajoin häneltä, kunnes jälkimmäinen kaatui kohtalokkaasti päätöskierroksen viimeisissä mutkissa.
– Se oli kieltämättä kova pettymys, mutta se on nyt historiaa. Olin Saksassa tyytyväinen kisavauhtiin ja jos se jatkuu sellaisena loppukauden, niin ogelmaa ei ole, pudotteli vuorostaan Mugellon hyvästelevä Stoner tyynen rauhallisesti.
Rossin tavoin kotikisaansa valmistautuva Andrea Dovizioso on noussut kaksi kertaa peräkkäin podiumille. Yamahan satelliittitiimissä kilpaileva Dovizioso on voimiensa tunnossa. Tarkoitus on raottaa taas vähän lisää tehdastiimin ovea ensi kaudeksi.
– Podiumsijoitukset ovat tehneet todella hyvää itseluottamukselle. Olen valmis Italian osakilpailuun. Mugellon radalta löytyy uutta asfalttia ja se sopii minulle. Tosin pitää tietenkin muistaa, että upea Mugellohan on hyvä rata kaikille, heitti hyväntuulinen Dovizioso.
Päivän isot uutiset liittyivät pitkälti Hondaan. Sopimusten lisäksi vahvistui, että sekä Pedrosa ja Stoner saavat testattavakseen uuden pyörän maanantaina Mugellossa.
– Kyseessä on täysin uusi moottori. Testeihin tuleva pyörä oli lähtökohtaisesti ensi kauden prototyyppi, mutta meidän pitää soveltaa sitä nyt uusiin renkaisiin. Jos kuljettajat ovat tyytyväisiä, niin saattaa olla, että otamme uuden moottorin käyttöön jo tällä kaudella, vinkkasi HRC:n Shuhei Nakamoto.
Italian GP:n aikataulu Mugellon radalla 13.-15.7.:
Perjantai 13.7.
Klo 10.15-10.55, Moto3-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 11.10-11.55, MotoGP-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 12.10-12.55, Moto2-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 14.15-14.55, Moto3-luokan 2. vapaa harjoitus
Klo 15.10-15.55, MotoGP-luokan 2. vapaa harjoitus
Klo 16.10-16.55, Moto2-luokan 2. vapaa harjoitus
Lauantai 14.7.
Klo 10.15-10.55, Moto3-luokan 3. vapaa harjoitus
Klo 11.10-11.55, MotoGP-luokan 3. vapaa harjoitus
Klo 12.10-12.55, Moto2-luokan 3. vapaa harjoitus
Klo 14.00-14.40, Moto3-luokan aika-ajo
Klo 14.55-15.55, MotoGP-luokan aika-ajo
Klo 16.10-16.55, Moto2-luokan aika-ajo
Sunnuntai 15.7.
Klo 09.40-10.00, Moto3-luokan warm up
Klo 10.10-10.30, Moto2-luokan warm up
Klo 10.40-11.00, MotoGP-luokan warm up
Klo 12.00, Moto3-luokan MM-osakilpailu 9/17
Klo 13.20, Moto2-luokan MM-osakilpailu 9/17
Klo 15.00, MotoGP-luokan MM-osakilpailu 9/18
Mugellon ratainfo:
Pituus: 5245 metriä
Leveys: 14 metriä
Mutkat vasemmalle: 6
Mutkat oikealle: 9
Pisin suora: 1141 metriä
Valmistunut: 1974