Road Racing SM Alastaro – Perjantain treenipäivästä säätöjä kisaa varten

Eemeli Lahti (kesk) kävi heti Superstock 600 -luokan treenien jälkeen tiivistä keskustelua tiimipäällikkö Joni Hannulan (oik) ja Eki Siukolan kanssa pyörän oikeista säädöistä ja rengasvalinnoista. (kuva: Janne Huhtala)

Yli 30 asteen helle ja upouusi asfaltointi teettivät kuljettajille ylimääräistä työtä oikeiden säätöjen löytämisessä Alastaron perjantain treenipäivänä.

Road Racingin kauden neljäs SM-osakilpailu käydään tulevana viikonloppuna. Perjantaina Alastaron radalla ajettiin kilpailuun liittyvä aikataulutettu harjoituspäivä. Tasan viikko sitten jälleen uudelleen asfaltoitu rata on pidoltaan kysymysmerkki ja kuljettajat käyttivät päivän tehokkaasti hyväkseen hakiessaan oikeita jousituksen säätöjä ja rengasseoksia kisaa varten. Kukin kuljettaja saa käyttää aika-ajossa ja viikonlopun kahdessa kilpailulähdössä yhteensä neljä rengasta, joten renkaiden kestävyys nousee tärkeään rooliin, mikä puolestaan edellyttää sopivia jousituksen säätöjä. Perjantaina lämpötila ratavarikolla nousi 31 asteeseen ja radan pinnassa lämpötila kohosi yli 50 asteen.

Sekä Superstock 600- että Superbike-luokissa on odotettavissa tasoltaan kovat ja tasaiset kilpailut. Superstockissa Felix Nässin ja Kimi Patovan ero on vain kaksi pistettä Alastarolle lähdettäessä. Pakkaa tulee varmasti sekoittamaan Sterkman Motorsport by HRP:n vieraileva kuljettaja Eemeli Lahti. Perjantaina Lahti ajoi harjoituksissa pitkiä settejä, jotta renkaiden kestävyydestä saataisiin dataa kilpailua varten. Lahti paukutteli iltapäivällä koko harjoitussession kierroksia tasaisesti kymmenyksen tai parin sisään parhaiden aikojen ollessa 1.18 -alkuisia. Niki Tuulen pari vuotta sitten ajama luokan rataennätys on 1.18,621, joten kaukana siitä ei tänään oltu.

-Luotto pyörään on tosi hyvä. Tuntuu, että sillä voi mennä mutkiin todella kovaa eikä eturenkaan pidon kanssa ole mitään ongelmia, hehkutti Eemeli Lahti varikkoteltassa heti iltapäivän harjoituksen päätyttyä.

Superbike-luokassa Eemeli Lahti ja Niki Tuuli tulevat mittaamaan SM-sarjan kärkikuljettajien vauhdin. Molemmat ajoivat runsaasti kierroksia Superbike-luokan treeneissä, eikä renkaiden kestävyys yli 200 hevosvoiman tehoilla osoittautunut helpoksi. Molemmat valittelivat lähinnä sitä, että tiedonkeruujärjestelmän puute hankaloittaa oikeiden säätöjen löytymistä. Samoin kuin Superstock 600 -luokassa, myös Superbikessä kuljettajat käyttivät säästeliäästi kierrosaikoja mittaavia transpondereita perjantaina, jotta pahimmat kilpakumppanit eivät olisi täysin selvillä todellisesta vauhdista. Rataennätyksen haltija Eeki Kuparinen valitti, ettei saa kunnon tuntumaa uuteen asfalttiin. Epävirallisista ajoista päätellen ongelma ei ole suuren suuri, eikä Eekille ole mahdotonta ajaa oman ennätyksensä alle viikonlopun aikana. Niki Tuuli kävi ajamassa pari kierrosta ponderi kytkettynä ja tuloslistalle kirjattiin parhaimmillaan 1.16, 776. Aika on yli kaksi kymmenystä alle Eeki Kuparisen viime vuonna ajaman rataennätyksen 1.17,049.

-Aivan niin kulmikkaasti en pysty ajamaan kuin Superbikella periaatteessa pitäisi ajaa. Täällä kyse on lähinnä siitä että pystyy siirtämään kaiken moottoritehon latuun ja saa pyörän kiihtymään riittävän tehokkaasti kaarteista, pohdiskeli Tuuli Superbike-treenien jälkeen.

Niki Tuuli, Kawasaki ZX-10RR

Paikalle tuleville katsojille järjestäjä haluaa tiedottaa, että katsomojärjestelyihin on tullut järjestäjästä riippumattomia muutoksia. Ylävarikolla normaalisti olleet katsomorakenteet on olleet vuokrattuna toiselle radalle ja tapahtumajärjestäjälle, eivätkä ne ehdi palautua takaisin viikonloppuun mennessä. Kannattaakin ottaa omia jakkaroita mukaan, mikäli mahdollista.