Riku Nikander piikkisten mestariksi

Viikon päästä Ranskassa MM-mitalin värin varmistava Eero Remes ajoi suvereenisti nelitahtisten 250-kuutioisten luokan voittoon. Suomen Sixi-joukkueeseen kuuluva Jari Mattila kaasutti toiseksi ja tuore Euroopan mestari Roni Nikander oli kolmas.

Pienimmässä 125-kuutioisten luokassa oli odotettavissa päivän kovin vääntö luokkavoitosta. Mäntsäläläinen Riku Nikander lähti päivään hienoisessa pistejohdossa ennen Salpausselän Moottorikerhon Pentti Nurmista. Nummelan Moottorikerhoa edustava Riku Nikanderilla osoitti janoavansa Suomen mestaruutta enemmän ja hallitsi päivän kahta ensimmäistä kierrosta muutaman sekunnin turvin.

”Kun kuulin olevani edellä ekan kierroksen jälkeen, tajusin mahdollisuuteni voittoon. Odotin, että Nurminen olisi ollut juuri ekalla kierroksella nopeampi.” Nikander oli painottanut viimeistelytreeneissään nimenomaan liukkaaseen ja nopeaan peltopätkään ja pystyi kuittaamaan peltomaastokokeella (MK2) kilpakumppaninsa hienoisen kotikenttäedun MK1:lla, joka kulki Nurmiselle tutuilla treenipätkillä. Nikander onnistui murtamaan Nurmisen henkisen selkärangan ja latasi päivän päätteeksi pohja-ajat kaikille kolmelle maastokokeelle. Suomen mestaruus vietiin päijäthämäläisten enduroharrastajien harmiksi Mäntsälään lähes 24 sekunnin erolla.

Viisinkertainen maailmanmestari Samuli Aro oli avoimen luokan nopein ennen Valtteri Salosta ja 2010 Suomen mestaria Porvoon Oskari Kantosta. Marko Tarkkalalla ei ollut mahdollisuuksia aivan SM-kärkeen, joten hän testasi kisassa 300-kuutioista kaksitahtista Husqvarnaa. Tarkkalan vauhti riitti päivän neljänteen sijaan.

Tuomas Ahonen varmisti luokkansa (250-4t) SM-tittelin jo Mikkelissä heinäkuussa ja nautiskeli kuulaasta syyssäästä sinisessä 2010 mestari -ajopaidassa. Pienten nelitahtisen luokan hän jätti suosiolla MM-miesten temmellyskentäksi ja ajoi testimielessä avoimessa luokassa 450 ksm Hondalla. Ahonen oli avoimen luokan viides

Hollola SM-enduro 7/7

SM-125: 1) Riku Nikander NMK KTM 59:52,25, 2) Pentti Nurminen SsMK Yamaha 1:00,16,17, 3) Kai Estola RiMPKK KTM 1:01:50,88

SM-pisteet: 1) Riku Nikander 130, 2) Pentti Nurminen 122, 3) Riku Riiheläinen 85

SM-2504t: 1) Eero Remes TuMK KTM 56:44,91, 2) Jari Mattila SiMK Honda 57:58,36, 3) Roni Nikander NMK Husqvarna 59:34,34

SM-pisteet: 1) Tuomas Ahonen 119, 2) Roni Nikander 101, 3) Petri Pohjamo 98

SM-Avoin: 1) Samuli Aro TuMK KTM 57:39,52, 2) Valtteri Salonen SiMK Husaberg 58:07,97, 3) Oskari Kantonen ME-Racing KTM 59:15,30

SM-pisteet: 1) Oskari Kantonen 122, 2) Samuli Aro 92, 3) Valtteri Salonen 81

B250-4t: 1) Joni Tuominen OriMK KTM 1:06:17,18, 2) Tomi Paavola TuMK KTM 1:07:03,40, 3) Mikko Mäkinen SsMK KMT 1:07:18,13

Kuskien kommentit:

SM-125 1) Riku Nikander:

Hyvin meni tänään. Tiukka kisa oli, ei siitä pääse mihinkään. Kahden ensimmäisen kierroksen, eli 6 maastokokeen jälkeen johdin 5,5 sekuntia ja silloin tiesin, että Kukonkoivussa pitää iskeä. Ajoinkin sille pohjat viimeisellä kierroksella. Kerran kaaduin ekalla pätkällä. Ajollisesti hävisin alkuun Kukonkoivun MK:lla, mutta peltopätkällä sain tehtyä aina eroa. Missään vaiheessa ei ollut yli 6 sekunnin eroa Nurmiseen. Oli hyvä reitti, liukasta etenkin pellolla ja rinteessä. Loppua kohden vähän parani, kun ura kuivui. Hyvä SM, hyvin järjestetty. Siirtymä oli ehkä liian tiukka B-luokalle. Itselläni jäi minuutti aikaa AT:lle. Tiedettiin etukäteen, että siirtymä on tiukka ja itsestä tuntuikin, että sai ajaa reippaasti. Raskas siirtymä, kuten MM:ssä.

Pieni yllätys oli voittaa (Nurminen). Ekan kierroksen jälkeen kun kuulin, että olin edellä, huomasin, että mulla on mahdollisuudet voittoon. Odotin, että Nurminen olisi ollut juuri ekalla kierroksella nopeampi.

Ensi viikolla käydään neuvotteluita tulevasta kaudesta. Luokkaa en vaihda, piikillä (125 ksm) tykkään ajella. Jos ei ihmeitä tapahtu, luokka ei vaihdu. Mielellään jatkaisin samalla konseptilla.

Toivottavasti saan pyörän kerhojoukkueiden SM-kisaan. Edustan kisassa Nummelan Moottorikerho velipojan Ronin ja Janne Vesterisen kanssa.

SM-125 2) Pentti Nurminen

Täytyy vaan sanoa, että kaveri oli nopeampi. Ei ollut mitään erityistä päivän aikana ja pysyin pystyssä. Ero pysyi koko päivän tiukkana. Peltopätkä oli mulle huono. En Nikanderin treeneistä tiedä, mutta ite en ainakaan ollut treenannut riittävästi (peltoa). Pari minuuttia jäi aikaa tiukan siirtymän jälkeen, mutta se ei ollut pitkä. Vähän harmittaa (tulos), ei mahda mitään. En oo miettiny ensi kautta, täytyy funtsia kiinnostaako ylipäänsä ajaa.

Ei sen kummemmin harmita (kotikentällä häviö), olihan sitä tietysti latautunut ja kaikki oli kiinni yhdestä kisasta.

SM250-4t 1) Eero Remes:

Ihan hyvin meni, kerran toisella kierroksella kaaduin alamäessä, muuten ihan ok päivä. Aika tarkkana sai olla pätkillä, oli sen verran kiviä. Mukava reitti. Varsinkin MK2 pelto parani päivän mittaan, kuivui ja oli parempi pito. Muut pysyivät aika samana, osittain reitti parani, osittain vähän huononi. Siirtymällä sai ajaa reipasta tahtia, kiviäkin oli sen verran paljon, ettei voinut kovaa ajaa. Pari minuuttia jäi aikaa AT:lle. MM-tyyppistä kehittämistä pätkien osalta voi vielä parantaa, parempaan suuntaan ollaan nyt menossa, ihan jees. Tiistaina lähden Ranskaan, enduron joukkue-SM:t ajan, kun olen silloin Suomessa.

Lahden Supercrosseissa miestä ei nähdä, sillä Remes on silloin jo Sixi-joukkueen mukana Meksikossa ja toteaa muutenkin ettei hallicrossi ole hänen lajinsa.

SM250-4t 2) Jari Mattila:

Oon tyytyväinen sijoitukseen. Oma ajo jäi harmittamaan, kun oli vähän lepattamista. Vähän tuli oltua mahallaan ja sammutettu pyörää. Sinänsä voitosta ei olisi voinut ajaa, Eero (Remes) ajaa niin kovaa. Olin yleiskilpailussa kolmonen, joten han tyytyväinen olen. Peltopätkä MK2 oli sellainen, jossa ajattelin että olen nopea ja siellä tein virheet. Se vähän jäi harmittamaan, että en siinä onnistunut. Pätkät olivat mieleisiä, vaikeita. Aikataulu oli ihan oikea, tasoero SM:ssä on kuitenkin iso. Itse kerkesin kireällä siirtymällä hyvin, monilla varmasti oli kiirettä. Itseä miellytti se, että oli hyvää treeniä MM:ää varten. Ei saa tehdä virheitä. Sinänsä ihan hyvä suunta Suomessa, juniorit kun ovat lähdössä maailmalle niin näkevät vähän mitä on odotettavissa. Ensi kaudella panostan Suomen kisoihin. Sixin jälkeen tärkein kisa on Päitsi.

SM-Avoin 1) Samuli Aro:

Ihan hauska kisa, aika haastavat pätkät, kuitenkin pääsääntöisesti aika vauhdikkaat. Aamulla oli pirun hankalaa. Kukonkoivu (MK1) oli saakelin liukas, iltapäivällä taas Messilä (MK3). Vaikeeta oli, vois käydä vähän enemmän treenaamassa. Tiukalla siirtymällä paksulle pojalle tuli lämmin. Tiukka siirtymä oli oikeasti tiukka, ajettiin Eeron kanssa peräkkäin ja ajettiin MM siirtymävauhtia ja jäi vain pari minuuttia AT:lle. Maastosiirtymää olis voinut olla enemmän, mutta Suomessa se on hankala järjestää. Ja etenkin näin syksyllä siirtymää ei voi viedä minne tahansa, muuten kukaan ei pääse reitiltä läpi.

SM-Avoin 2) Valtteri Salonen

Valtteri Salonen sai kisaan ajettavakseen 2-tahtisen 300-kuutioisen, ja Salosen mukaan kisa meni siihen nähden hyvin että alla oli uusi, lähes vakiokuntoinen pyörä. ”Pyörä tuntui heti hyvältä, mutta jää näillä näkymin ainutkertaiseksi ajokerraksi”. Salonen oli yleiskilpailun neljäs ja luokkansa toinen. Salosen mukaan reitti oli loppupäivästä pattinen ja kulunut, joten ajovirheitä alkoi tulla. ”Vikalla kierroksella tuli lipat”. Salosen mukaan A-luokka varmastikin selvisi tiukasta siirtymästä, mutta mainitsi, että aikaa olisi voinut olla minuutti enemmän siltä varalta että itse tai kaveri olisi jäänyt kiinni. Salosen ohjelmassa on seuraavaksi lähtö Ranskaan viimeiseen MM-osakilpailuun. Lokakuussa ajettavan kerhojoukkueiden SM-kisan jälkeen koittaakin jo Sixi.

SM-Avoin 19.9. 3:s, Suomen mestari 2010 Oskari Kantonen:

Hyvä kisa, mukavat pätkät. Aika tarkasti ajettavat, kun oli liukasta ja kiviä. Paljon oli myös ”kantosia” ykköspätkällä (hakkuuaukko). Samuli ja Valtteri menivät vain tänään kovempaa. Ei ollut mitään ongelmia ja mukavaa oli. Huomenna lähden Ranskaan, ajan viimeisen MM-osakilpailun poikkeuksellisesti E2-luokassa.

Ensimmäisen Suomen mestaruutensa voittanut Kantonen arvelee ajavansa ensi kaudella ensisijaisesti SM-sarjaa ja ajaa vain valikoituja MM-osakilpailuja. Hollolan kisa oli Kantosen mukaan jo ”sinne päin” kun tähdätään MM-tyyppiseen kisaformaattiin. ”Ei ollut mitään rytömantsaa, se oli hyvä.”

Uusin numero