Remes vs. Nambotin E1-luokassa

– En, en ole vielä kuullut tuosta, mutta sehän sitten nähdään. Ei minulla ole niinkään väliä vastustajista, sillä kaikkihan ne on pyrittävä voittamaan, mestaruuden tavoitteekseen asettava Remes kuittaa ranskalaisen Nambotinin yllättävän siirron.

E3:ssa kaksi viimeistä maailmanmestaruutta nimiinsä napannut Nambotin jatkaa tukevasti Fabio Fariolin johtamassa KTM:n tehdastiimissä, mutta luokka siis vaihtuu. Uransa ensimmäistä mestaruutta vuonna 2012 Heinolassa juhlinut Nambotin saa E1-luokkaan tiimikaverikseen espanjalaisen Cristobal Guerreron.

KTM ei ole vielä virallisesti ensi kauden koostumustaan julkistanut, mutta jo tässä vaiheessa voidaan pitää selviönä, että Fariolin joukot vyöryvät MM-sarjaan viiden kuljettajan voimin.

Salvini vs. Meo E2-luokassa

Nambotinin maanmies Antoine Meo antoi ymmärtää jo hyvissä ajoin viime kaudella, että hän siirtyy E2-luokkaan.

Uusia haasteita hakeva Meo mellasti kaudet 2012 ja 2013 miltei voittamattomana E1-luokassa ja hän haarukoi ensi vuonna jo viidettä peräkkäistä maailmanmestaruutta.

MM-uransa päättäneen Juha Salmisen, sekä Seistolan ja Remeksen viime kaudella visusti takanaan pitänyt Meo ajaa jatkossa KTM:n ainoana tehdaskuljettajana E2-luokassa, jonka mestaruutta lähtee puolustamaan italialainen Alex Salvini.

”Rocky” Salvinin jatkopesti Hondalla sai sinettinsä kuukausi sitten.

Cervantes saa Phillipsin
rinnalleen E3-luokassa

KTM:n tehdastiimin viime kauden keskiluokan kuskeista espanjalainen Ivan Cervantes siirtyy E3:een ja ranskalainen Johnny Aubert vaihtaa kokonaan maisemia kolmen vuoden mittaisen Beta-sopimuksen myötä.

Cervantes sijoittui kaudella 2013 MM-pisteissä kolmanneksi ja Aubert neljänneksi Salvinin sekä ranskalaisen Husaberg-kuljettaja Pierre Renetin takana. Renet ajaa ensi kaudella Husqvarnan tehdastiimissä.

Uutena kuljettajana KTM:lle tulee Cervantesin rinnalla E3-luokassa kilpaileva australialainen Matthew Phillips.

Phillips puhkoi viime kaudella lopullisen läpimurtonsa lataamalla Husqvarnalla junioreiden maailmanmestariksi.

MM-sarja palaa
tuttuihin uomiinsa

Enduron MM-sarja palaa ensi vuonna tuttuun kahdeksan osakilpailuviikonvaihteen ja 16 kisapäivän kattaukseen. Päättyneellä kaudella sarjassa ajettiin vain seitsemän kisaviikonvaihdetta johtuen Sardiniaan sijoittuneesta Sixistä.

Tuttuun kaavaan palataan myös siltä osin, että kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua ajetaan huhtikuussa Espanjassa ja Portugalissa. Kaksi edellistä kautta on käynnistetty Etelä-Amerikan kiertueella Chilen Talcassa ja Argentiinan San Juanissa.

”Kuumaisemillaan” säväyttävä San Juan toimii ensi vuonna vuorostaan MM-joukkuekilpailun isäntä. Argentiinan ISDE ajetaan henkilökohtaisen MM-kauden jälkeen 3.-8. marraskuuta.

Enduron MM-sarjan kauden 2014 alustava kilpailukalenteri:
05.-06.4. Bassella, Espanja
12.-13.4. Portugali, paikka avoin
10.-11. tai 17.-18.5. Kreikka, paikka avoin
07.-08.6. Heinola, Suomi
14.-15.6. Enköping, Ruotsi
05.-06.7. Guanajuato, Meksiko
02.-03.8. Lumezzane, Italia
13.-14.9. Brioude, Ranska

Uusin numero