Tiimin molemmat uudet kuljettajat ovat tehneet testikaudella vakuuttavaa jälkeä ja odotukset voidaan asettaa syystäkin korkealle 18 osakilpailun mittaisella kaudella. Siitäkin huolimatta, että Moto3 on kenties koko GP-sarjan tasaisin ja kilpailluin luokka.
Suomessakin harjoitellut ja mestaruuden tavoitteekseen asettanut Jack Miller, 19, hallitsi nopeimpana kuljettajana talvitestikautta.
Ensimmäiseen MM-kauteensa starttaava Karel Hanika, 17, puolestaan säväytti vastaamalla Jerezin radalla Espanjassa ajettujen viimeistelytestien kolmanneksi kovimmasta kyydistä yhteensä 33 kuljettajan joukossa.
Miller haluaa palkita Ajon ja
tiimin saamastaan tilaisuudesta
Australialaiskuljettaja Miller on syystäkin tyytyväinen vauhdikkaan tasaisesti sujuneeseen testikauteen.
Valmistelut on tehty onnistuneesti ja viimeistä piirtoa myöten huolellisesti MM-sarjan avausosakilpailuun, jonka ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan torstaina Losailin valaistulla aavikkoradalla.
– Testikausi on ollut tosi hyvä. Olen oppinut paljon ja koko tiimi on ollut minulle suurena apuna. Olemme suoriutuneet mallikkaasti testikaudesta ja olen valmis aloittamaan MM-sarjan. Tavoitteeni on ajaa alkavalla kaudella kautta linjan hyviä sijoituksia ja mikä ettei, tulla maailmanmestariksi!
Miller tunnetaan varikoiden väriläiskänä, mutta samalla työhönsä äärimmäisen määrätietoisesti suhtautuvana kuljettajana. Miller on saanut Moto3-luokan huipputiimissä tilaisuuden, josta hän on valmis ottamaan kaiken mahdollisen irti.
– Aki on tiimipäällikkönä mahtava ammattilainen. Hän on paras tiimipäällikkö, mitä minulla on koskaan ollut. Aki on ihmisenä mukava, ystävällinen ja erittäin rauhallinen. Hän on henkilö, jonka kanssa on helppo työskennellä, tähdentää Miller.
Ajon opissa on jalostunut vuosien saatossa siis jo kolme maailmanmestaria, eli ranskalainen Mike Di Meglio kaudella 2008, MotoGP-sarjan espanjalainen johtotähti Marc Marquez 2010 ja saksalainen Sandro Cortese 2012. Miller omaa vauhdillisesti eväät vastaavaan.
Myös menestysnälkää ja kylmäpäisyyttä riittää.
– Maailmanmestariksi ei aja välttämättä se kuljettaja, joka saavuttaa eniten osakilpailuvoittoja. Tietenkin voittojakin on otettava, mutta pitkän kauden kuluessa sittenkin tärkeintä on ajaa tasaisesti hyviä sijoituksia ja isoja pisteitä. Sekin on selviö, että et voi olla jokaisena kisaviikonloppuna aina aivan parhaimmillasi, mutta sinun on pystyttävä saavuttamaan silloisetkin maksimipisteet. Tuo on tietty helppoa sanoa, mutta haluan vastata siihenkin haasteeseen.
”Unelmani on saavuttaa voitolla
ensimmäinen podiumin Qatarissa”
Miller lähtee testien nojalla suosikkina sarjaan. Hän ei ota asetelmasta kuitenkaan paineita. Miller tietää ja tuntee useampienkin haastajien hengittävän niskaansa.
– En tunne paineita eikä tiimi aseta niitä minulle. Lähdemme tekemään työtä mahdollisimman hyvin ja pyrkimyksemme on aina vain parempaan. Olen harjoitellut jo vuosia lujaa ja uskon olevani nyt valmis. Kyllä, olen ottamassa nyt urani merkittävintä askelta. Tämä on erittäin tärkeä vaihe koko elämässäni, sanoo Miller.
Miller hämmensi jo viime kaudella Moto3-luokan tiivistä kärkipakkaa. Ensimmäinen podiumsijoitus on kuitenkin antanut vielä odottaa itseään.
Hän leikittelee unelmissaan ajatuksella, joka kelpaisi toteutuessaan taatusti myös tallipäällikkö Ajolle. Viime kausi käynnistyi Ajon vauhdikkaiden joukkojen osalta ykkössijalla Qatarissa.
– Se tapahtuu ensi sunnuntaina Qatarissa! Eikä se ole vain pelkkä podium, vaan se on voitto, virnistää hyväntuulinen Miller tuttuun tyyliinsä.
– Mutta unelmat ovat sittenkin vain unelmia, eikä niitä pysty etukäteen suunnittelemaan. Tässä luokassa on tunnetusti todella paljon kovia ja nopeita vastustajia. Katsotaan nyt ensin tämä avaus Qatarissa, jossa nähdään todellisuudessa, kuka on tällä hetkellä se vahvin kuljettaja, muistuttaa kisakaudella Barcelonan lähettyvillä asuva Miller.
Hanika on itsekin
yllättynyt vauhdistaan
Arvostettua Red Bull Rookies Cupin mestaruutta viime vuonna tuulettanut tshekkikuljettaja Hanika on tullut jopa yllättävänkin valmiina MM-kuvioihin. Ajo kuitenkin korostaa Hanikan osalta oppivuotta ja sitä nopea nuorukainen alleviivaa itsekin.
Ja sen hän tekee erityisesti Losailin 5380 metrin mittaisen radan osalta.
– Pitää muistaa, että ajan Qatarissa vasta ensimmäisen MM-osakilpailuni. Edessä on varmasti haastava GP-viikonloppu, koska en ole kilpaillut koskaan ennen Losailissa ja keinovaloissa. Olen kuitenkin asettanut tämän vuoden tavoitteeksi ajaa kymmenen nopeimman joukossa, joten lähdetään sillä mielellä myös Qatariin.
Hanika myöntää, että viimeisissä testeissä lopulliseen kukkaansa puhjennut vauhti tuli hänellekin hienoisena yllätyksenä.
– Totta puhuakseni on osannut odottaa olevani näin nopea vielä tässä vaiheessa. Mutta olen tietenkin erittäin tyytyväinen näihin tuloksiin ja toivottavasti pystyn säilyttämään saman tason Qatarissa. Tunnen olevani valmis MM-avaukseen. Tiimi on fantastinen ja olemme tehneet valmistavalla jaksolla päivästä toiseen paljon hyvää ja monipuolista työtä kautta linjan.
Millerin tavoin myös Hanika korostaa Ajon suurta merkitystä mittavan kokonaisuuden kapellimestarina.
– Akilla on monta roolia tässä tiimissä. Hän auttaa meitä kehittämään pyörää tarjoten koko ajan kuljettajille neuvoja ja oppia erilaisiin tilanteisiin. Hän auttaa mielellään myös mekaanikkoja ollaksemme täysin varmoja siitä, että pyörä on parhaassa mahdollisessa iskussa. Lisäksi Akilla on tietysti vielä kaiken tämän päälle hoidettavaan monet muut tiimin johtamiseen lukeutuvat asiat. Se ei ole varmastikaan helppoa, mutta hän hoitaa kaiken todellakin hyvin ja tunnollisesti.
Miller on tarjonnut hänkin auliisti neuvoja tulokkaalle.
– Jack on upea tiimikaveri. Jos tarvitsen apua esimerkiksi uusilla radoilla, niin Jack kyllä opettaa seuratessani hänen ajolinjojaan. Hän on aina valmis auttamaan kaikessa, kehaisee Hanika.
”Olen luvannut Akille leikkauttaa
hiukseni saavutettuani podiumin”
Hanikan tavaramerkkeihin vauhdin lisäksi lukeutuvat pitkänä kypärän alta hulmuavat hiukset.
Tyylistä ja hiusten pituudesta ei ole tingitty MM-sarjassakaan – ei ainakaan vielä.
– Minulla on ollut aina pitkät hiukset ja pidän siitä. En tosin tiedä, kuinka kauan ne pysyvät näin pitkinä. Olen näet luvannut Akille, että leikkautan hiukseni lyhyeksi saavuttaessani MM-sarjassa ensimmäisen podiumsijoituksen, naurahtaa Hanika.
* Moto3-luokan 1/18 MM-osakilpailun aikataulu Losailin radalla Qatarissa 20.-23.3:
Torstai 20.3.
17.00-17.40, 1. vapaa harjoitus
19.55-20.35, 2. vapaa harjoitus
Perjantai 21.3.
18.00-18.40, 3. vapaa harjoitus
Lauantai 22.3.
17.00-17.40, aika-ajo
Sunnuntai 23.3.
15.50-16.10, warm up
18.00, 1/18 MM-osakilpailu
* Losailin ratainfo:
Pituus 5380 metriä
Leveys: 12 metriä
Mutkat vasemmalle: 6
Mutkat oikealle: 10
Pisin suora: 1068 metriä
Valmistunut: 2004