RAM Racingille Imatranajo oli menestys ja pettymys

SBK-luokkaan oli ennakkoon ilmoittautunut 40 kovaa kuljettajaa 14 eri maasta. Ensisijainen tavoite Rätöllä oli päästä yleensäkin ajamaan, koska miehen Motoparkissa loukkaama polvi oli edelleen kipeä ja varmaa tietoa ei ollut pystyykö polvella edes ajamaan. Näin ollen miehen tavoite oli ajaa “varmasti”  ja pisteille.

Perjantaina keli oli sateinen ”puolihullu”, joten Rättö jätti kahdesta treenistä toisen ajamatta. Lauantain aika-ajoissa mies oli kymmenes. Ensimmäinen IRRC-luokan kilpailu ajettiin tämän jälkeen. Kisassa Rättö ajoi kovan väännön jälkeen kahdeksanneksi.

Sunnuntaina keli oli vaikea. Pääsääntöisesti oli kuivaa, mutta ajoittain tuli vettä tihuttaen, joten rengasvalinta aiheutti päänvaivaa. Kisoissa nähtiinkin paljon kaatumisia. Ensin Rätöllä oli vuorossa Superbiken Open-luokan kilpailu, missä Rättö ajoi myös kahdeksanneksi. Päivän päätti Superbiken IRRC-luokan kilpailu, joka sujui vaikeista olosuhteista huolimatta hyvin ja Rättö taisteli lopussa itsensä ohi Horst Saigerista ja nousi viidenneksi.

Felix Nässin osalta Imatranajo alkoi hyvin, mutta päättyi huonosti. Sunnuntain ensimmäisessä lähdössä hiljaisesta vauhdista tapahtuneessa katumisessa mies sai vammoja peukaloon ja solisluuhun, seurauksena oli ambulanssikyyti Lappeenrannan sairaalaan ensiapuun ja tutkimuksiin. Kummatkin vammat on nyt leikattu Töölön sairaalassa. Toipumisajasta ei vielä ole arviota.

STK 600 -luokan kilpailut alkoivat perjantaina harjoituksilla märällä radalla. Nässin paras tulos oli toinen sija toisessa harjoituksessa. Lauantaina päästiin ensimmäisen kerran ajamaan melkein kuivalla radalla toisissa aika-ajoissa, joissa Nässi oli kymmenes. Ensimmäinen IRRC-sarjan SSP/STK-kilpailu ajettiin myös kuivalla radalla ja Nässi oli maalissa tiukan taistelun jälkeen kahdeksas.

Jani Rättö. Kuva: Timo Nässi

Sunnuntain Open SSP/STK  -luokan warm up ajettiin myös märällä radalla, mutta kilpailuun kaikki laittoivat jo kuivan kelin renkaat, vaikka radalla oli vielä märkiä paikkoja. Renkaita oli vaikea saada lämpimiksi ennen kilpailua, ensin oli pitkä siirtymä portille ja sen jälkeen ”varovainen” siirtymäkierros lähtöruudukkoon, jossa renkaita ehdittiin vähän aikaa lämmittää. Warm up kierros ja pitkät suorat taas jäähdyttivät renkaita tehokkaasti.

Myöhemmin Nässi kertoi, että koko ensimmäisen kierroksen ajan takarengas lipsui, rengas oli kylmä ja rata paikoin kostea. Sama tilanne oli varmasti kaikilla ja tämä todennäköisesti aiheutti myös Cristian Schitzin kaatumisen hieman oudossa paikassa.

Felix Nässin ensimmäinen kierros sujui hyvin aseman kurviin asti, ja hän taisteli kuudennesta sijasta ennen kaatumista. Kolmantena ajanut Schmitz jarrutti etupyörän alta koulun kaarteessa ja pyörä pomppi uudestaan radalle aseman shikaaniin. Kaadon seurauksena radalle tuli sen verran multaa, että Nässin Yamahan takapyörä lipsahti alta kohtalokkain seurauksin.

Katurata- ja ratakilpailut eroavat monelta osin toisistaan, eikä ratakuskin ole helppo sopeutua maanti olosuhteisiin. Tämä oli Nässille ensimmäinen katuratakilpailu ja oli kokemuksena todella innostava, kun kaatumista ei huomioida.

Uusin numero