Räikkösen ja Pyrhösen tiimi nousi vauhdilla MM-huipulle – ”Kovaa työtä ja harmoniaa”

Kun Rockstar Energy Husqvarna Factory -tiimin – tai tutummin Ice One Racing -tiimin ranskalaiskuljettaja Gautier Paulin sijoittui tämän vuoden MXGP-luokassa kolmanneksi, toi hän suomalaisomisteiseen tiimiin jo toisen peräkkäisen MM-pronssin.
 
– Etukäteen tiedettiin, että Antonio Cairoli ja Jeffrey Herlings tulevat olemaan kovimmat vastukset, he olivat niin kovassa iskussa. Voitto oli toki tavoitteena, mutta kyllä pronssi tyydyttää hyvin näin kovassa seurassa, tiimipäällikkö Antti Pyrhönen iloitsee.
 
Lopulta MXGP-luokan kirkkaammat mitalit menivätkin juuri kyseiselle KTM-kaksikolle. Italian elävä legenda Antonio Cairoli saavutti jo yhdeksännen tittelinsä ja MM-hopea matkasi Hollantiin Herlingsin toimesta.
 

Gautier oli paras Husqvarna kuljettaja. Tiimin saksalaiskuski, viime vuoden MM-pronssimitalisti Max Nagl kärsi tänä vuonna loukkaantumisesta ja sijoittui kahdeksanneksi. Rookiekuljettaja, Iso-Britannian Max Anstie oli yhdeksäs. Jo vuonna 2015 suomalaistiimissä kisannut Nagl johti tuolloin sarjaa ylivoimaisesti kauden puoliväliin saakka, kunnes loukkaantuminen kotikilpailussa tiputti hänet loppupisteissä kuudenneksi.
 
Ice1Racing-tiimi juhlisti rookiekuljettaja Max Anstien kolmatta sijaa Italian Lombardiassa. Kuva: Ice1Racing
 
Kimi Räikkönen ja Antti Pyrhönen ovat yhdessä nostaneet tiimin kansainväliselle huipulle erittäin lyhyessä ajassa. Pyrhönen otti tiimipäällikön viitan harteilleen vuonna 2013, jonka jälkeen on ehtinyt tapahtua paljon.
 
– Sanotaan, että kyllä me tämän viiden vuoden aikana on tosi nopeasti kasvettu. Tosi nopeasti päästiin yksityistiimistä tehdastiimiksi ja on tehty nopeita ja tarpeellisia harppauksia.
 
Vaikka tiimi on noussut huipulle pikajunan lailla, on taustalla lukematon määrä työtunteja.
 
– Jos pitää nimetä peruselementtejä meidän menestyksen taustalta, niin kova työ ja sellainen sanotaanko, että ammattimainen suhtautuminen asioihin aina lähtien tiimin omistajasta (Räikkönen) mekaanikkoihin, kuskeihin ja partnereihin. Ei ole oikoteitä. Ja tietenkin on tärkeää, että kuskit pysyvät ehjänä koko kauden. Duunit voi tehdä kuinka hyvin vain, mutta jos kuski loukkaantuu, niin sille ei vain voi mitään. Se on vain huonoa tuuria ja silloin ei tule tulosta.
 

Gautier Paulin saavutti ensimmäisenä kautenaan suomalaistiimissä MM-pronssia. Mies jatkaa Husqvarnan puikoissa myös ensi kaudella. Kuva: Ice1Racing
 
15-henkisessä tiimissä on tällä hetkellä työntekijöitä Suomen lisäksi Saksasta, Belgiasta, Hollannista ja Italiasta. Räikkösen ja Pyrhösen lisäksi kuljettajien valmennuksesta vastaava Tomi Konttinen kuuluu suomalaisvahvistuksiin. Yhteistyö on tiivistä ja Räikkönen osallistuu F1-kiireistään huolimatta tiimin toimintaan.
 
– Kimi on tosi hyvin perillä crossista ja hän on muutenkin äärettömän skarppi. Hän tietää kaiken mitä tiimissä ja crossissa tapahtuu, mutta hän pääsee sen verran ulkopuolelta seuraamaan, että sieltä tulee tosi hyviä vinkkejä mitä ehkä voisi meiltä jäädä huomioimatta, kun on itse niin syvällä siinä motocrossin sirkuksessa. Kimi ei ole pelkästään passiivinen tiimin omistaja, vaan tärkeä osa meidän johtamisstrategiaa.
 
Pyrhönen ja Räikkönen valitsevatkin yhdessä tiiminsä kuljettajat Husqvarnan tehtaan kanssa.
 
– Tähän menneessä meillä on ollut tosi hyvä harmonia kuskeja valitessa. Näin tulee tulevaisuudessakin varmasti olemaan. Me etsitään sellaisia kuskeja, joilla on hyvä työmoraali ja voiton tahtoa. Ei riitä, että pelkästään tyytyy keskinkertaiseen suoritukseen vaan etsitään rajoja ja haetaan voittoja. Kuskimarkkinat ovat aika suppeat, ei huippukuskeja ole niin paljon.
 

MM-sarjan MXGP-luokassa kisaavan kolmikon lisäksi Pyrhösen johtama tiimi on myös vienyt eteenpäin tanskalaisnuorukaista Mikkel Haarupia.
 
– Tämä on ollut tällainen sivuprojekti. Jo viime vuonna me tuettiin Haarupia, ja tänä vuonna hän ajoi meillä saavuttaen EM-hopeaa ja MM-hopeaa junioriluokassa.
 
Max Nagl toi suomalaistiimille MM-pronssia kaudella 2016. Kuva: ice1Racing
 
Ensi kauden suhteen tiimin kuviot ovat jo selvät.
 
– Max Anstien ja Gautier Paulinin kanssa tehtiin kahden vuoden sopimukset, joten he jatkavat meillä vielä ensi kauden. Haarupin kanssa on myös monivuotinen sopimus ja hänen ensi vuoden päätavoite on EMX250-luokassa ja jos eväät riittää, niin jopa MX2-luokan MM-kisoja hän voi ajaa jossain vaiheessa. Näiden kolmen kanssa mennään uuteen kauteen ja Nagl jää pois. Meillä on kaksi hyvää kuskia sopimuksen alla MXGP-luokassa ja näemme, että heissä on se tarvittava potentiaali ensi kaudelle.
 
Ice One Racing -tiimi on nyt yksi arvostetuimmasta tiimeistä MM-sarjassa.
 
– Täytyy olla kiitollinen, että tähän ollaan päästy. Husqvarnan tehtaan kanssa meillä on tosi ammattimainen ja harmoninen yhteistyö, se on tärkeää sekä meille että heille. Varmasti tämä harmonia tulee näkymään menestyksessä myös ensi kaudella, Pyrhönen toteaa.


 

Uusin numero