Pyöränsä romuttanut Kallio selvisi rajusta kaatumisesta luut ehjinä

Kallio ehti kiertää 4448 metrin mittaisen ja tunnetusti nopean radan 62 kertaa, kunnes rysähti renkaan luistettua alta: ”highsider” ja varsin raju sellainen.

Kallio kolhi kovassa tällissä vasenta rannettaan, joka vahvistettiin kuvauksissa ehjäksi, vaikka kokeneella valkeakoskelaiskuljettajalla olikin ollut vaikeuksia liikuttaa sormiaan rysäyksen jäjiltä.

– Aamupäivällä käytimme aikaa siihen, että saimme pyörän säätöihin. Kun sitten iltapäivällä pääsimme käsiksi varsinaisiin rengastesteihin, sattui tämä kaatuminen. Olimme juuri vaihtaneet alle toisen testirenkaan, jolla olin ehtinyt ajaa parisen kierrosta. Sitten yhtäkkiä vasurimutkan sisäänmenossa perä lähti luistamaan alta ja kun pito palasi uudelleen, kävi perinteinen highsider ja kaatuminen, kertaa Kallio verkkosivuillaan.

– Käsi ja sormet eivät liikkuneet hetkeen normaalisti. Lähdin lääkäriin ja kuvattavaksi, mutta onneksi mitään murtumia ei kuitenkaan löytynyt. Nyt käsi alkaa olla jo parempi ja palaa varmasti normaaliksi, kunhan turvotus vielä laskee.

Kallio ei osannut sanoa, mistä kaatuminen johtui.

– Syytä ei löytynyt. Mulla oli sama vauhti, sama ajolinja ja samat jarrupaineet kuin aiemmin. Nyt mekaanikot laittavat pyörää kuntoon, jotta pääsen palaamaan huomenna radalle. Huomenna odottaa työntäyteinen testipäivä, sillä sääennusteiden mukaan viimeiselle testipäivälle, eli keskiviikolle, on luvattu sadetta.

Rabat Moto2:n nopein

Dunlopin useampia rengasvaihtoehtoja yhdessä Marc VDS-tiimikaverinsa Esteve Rabatin, sekä Asparin kuljettajien Nico Terolin ja Jordi Torresin kanssa testaavan Kallion nopein aika 1.33,440 syntyi 54. kierroksella.

Kierrosajat eivät ole Australiassa testijakson luonteesta johtuen se päällimmäinen juttu, mutta toki nekin jäävät historiankirjoihin.

Rabat oli avauspäivänä Moto2-luokan kuljettajista kiireisin ajalla 1.32,316, jolla hän kukisti Terolin 0,974 sekunnilla. Kallio tuli puolestaan 0,150 sekuntia Terolin takana. Torres jäi Kalliosta 0,560 sekuntia.

MotoGP-luokka ajaa Bridgestonen renkaiden turvallisuustestiä Phillip Islandilla tehdastiimien voimin poislukien Hondan Marc Marquez, joka kuntouttaa murtunutta pohjeluutaan.

Lorenzo säteili
vuorostaan tyytyväisyyttä

Viime viikolla Bridgestonen uusien takarenkaiden kanssa Sepangin testijaksolla Malesiassa kaikki kolme päivää tuskaillut Jorge Lorenzo vastasi Yamahallaan maanantain parhaasta vauhdista pysäyttämällä kellot lukemiin 1.29,213.

– Aloitimme testit vastaavilla renkailla, joilla ajoimme täällä viime vuonna. Sen jälkeen Bridgestone antoi meille kolme uutta rengasta kokeiltavaksi. Niistä viimeinen oli paras, jopa parempi kuin se ”normaali” rengas, totesi Lorenzo tyytyväisenä.

– Kerroin Sepangin testien jälkeen, että Bridgestonen uusi rengas ei toimi, ei varsinkaan meillä. Mutta ongelmia ei ole normaaleissa olosuhteissa ja tällaisella asfaltilla kuten täällä Australiassa, Lorenzo kuittasi viime viikon mykkäkoulunsa.

Cal Crutchlow ajoi Open-luokan sääntöjen mukaisella Ducatilla toiseksi 0,363 sekuntia Lorenzosta. Lorenzon tiimikaveri Valentino Rossi tuikkasi 0,154 sekunnin päähän Crutchlowista.

Dani Pedrosa päätyi Hondalla neljänneksi ja Andrea Dovizioso Ducatilla miltei tasatahtiin viidenneksi. Erot kärkeen 0,748 ja 0,752 sekuntia.

Rabat oli Moto2-luokan pyörällä 3,103 sekuntia Lorenzoa hitaampi.

Phillip Island, Australia.
MotoGP- ja Moto2-luokkien rengastestit, 1/3 ajopäivä:

1. Jorge Lorenzo Espanja, Yamaha 1.29,213    
2. Cal Crutchlow Iso-Britannia, Ducati + 0,363    
3. Valentino Rossi Italia, Yamaha + 0,517    
4. Dani Pedrosa Espanja, Honda + 0,748
5. Andrea Dovizioso Italia, Ducati + 0,752
6. Esteve Rabat Espanja, Kalex + 3,103
7. Nicolas Terol Espanja, Suter + 4,077
8. Mika Kallio Suomi, Kalex + 4,227
9. Jordi Torres Espanja, Suter + 4,787

Uusin numero