”Projector Predator” – KTM:ltä tulossa suuri muutos Duke-malliston ulkonäköön?

Nykyinen KTM 1290 Super Duke RR. ”Splitface”-muotoilu on tulossa tiensä päähän.

KTM:n huhutaan esittelevän uudistetun1290 Super Duke R:n ensi kaudeksi. Viimeisissä testeissä nähtyjen pyörien ulkonäkö osoittaa, että Kiska Design on kääntämässä uutta sivua Duke-sarjan muotoilussa.

Kiska Designin ja KTM:n yhteistyö on jo kolmen vuosikymmenen pituinen. Nykyisten KTM-mallien muodot ovat Kiskan käsialaa, onpa sitten kyse koko brändille tyypillisistä piirteistä tai kunkin mallisarjan omista erityispiirteistä. 

Duke-sarjan yhtenä hallitsevana piirteenä on jo pitkään nähty ”splitface”-ajovalo, eli keskeltä pystysuunnassa kahtia jaettu korkea ja muutenkin kookas ajovalojärjestelmä. Se on käytössä aina 125 Dukesta 1290 Super Duke R:ään asti. 

Viimeisimmissä testiajoissa nähdyissä – jo hyvin valmiin oloisissa – 1290 Super Duke R -malleissa sen sijaan oli pienet projektorityyppiset ajovalot, samaan tyyliin kaksi päällekkäin sijoitettuna kuin esimerkiksi Suzuki GSX-S1000:ssa. Pyöriä ei ollut naamioitu, vaan ne näyttivät lähes tuotantovalmiilta ja muuta muotoilua ja paneeleita oli muokattu uuteen uskoon sopimaan paremmin yhteen uuden ajovalojärjestelmän kanssa, mikä vahvistaa käsitystä että kyseessä on KTM:n uusi muotokieli. Uudella pienemmällä ajovalolla saavutetaan todennäköisesti painonsäästöä, mutta samalla se antaa myös lisämahdollisuuksia muun muotoilun muokkaamiseen ja tekee kokonaisuudesta siromman näköisen. Testeissä tavatuissa pyörissä ei nähty nykymuodin mukaisia siivekkeitä pyörän sivuilla, ja yleisesti on tiedossa että Kiskalla vastustetaan tätä muotitrendiä. The Beastin moottori tulee säilymään V2-konstruktiona, eli KTM ei vielä aio Ducatin tapaan hyödyntää MotoGP-sarjan moottorirakennetta ottamalla käyttöön V4-moottoria myös tuotantomoottoripyörissä.

Lisää vahvistusta KTM:n uuteen muotokieleen on saatu testeissä tavatuista ”990 Duken” prototyypeistä. Myös niissä on ollut käytössä samanlainen projektoriajovalosysteemi. 990 Duken muista tiedoista ei vielä ole varmuutta, se saattaa joko korvata 890 Duken tai tulla täyttämään aukkoa tämän ja Super Duken väliin, jolloin se asettuisi samaan teholuokkaan esimerkiksi Ducati Streetfighter V2:n kanssa. 

Uusin numero