Pol Espargaro hehkuttaa KTM:n kehitystä, joka ei tuloslistoilta näy: ”Tämä on uskomattoman iso askel ja upea juttu”

KTM lähtee kolmanteen MotoGP-kauteensa uudesta tilanteesta; nyt sillä on uusi huippukuljettaja Johann Zarco sekä uusi satelliittitiimi Tech 3.

Sepangin testeissä Zarco oli nopein KTM-kuski, 17:s kärjestä 1,4 sekunnin päässä. Espargaro oli niukasti hitaampi. Vaikka tuloslista ei mairittele, Espargaro on iloinen vauhdistaan vanhoilla renkailla.

”Kuluneilla renkailla ero viime vuoteen on ainakin puoli sekuntia kierroksella. Viime vuonna ajoin Sepangin testeissä vanhoilla renkailla 2:01.415, nyt 2:00.045. Tämä on uskomattoman iso askel ja upea juttu. Kun rengas kuluu, menetämme pitoa, mutta elektroniikan avulla pystymme korjaamaan tilanteen. Pyörällä pystyi ajamaan todella monta hyvää kierrosta, ei ainoastaan yhtä”, Espargaro hehkuttaa.

Espargaron mukaan myös huippuvauhti on parantunut.

”Olemme parantaneet yhdellä nopealla kierroksellakin jonkin verran. Mutta suurin muutos on kisavauhdeissa, mistä olen todella tyytyväinen.”

Espargaro myöntää, että uusilla renkailla on saatava vielä aikaan selkeä parannus.

”Yhdellä nopealla kierroksella emme ole vielä lähellekään riittävän nopeita. Jäimme kärjestä 1,4 sekuntia, ihan nappivedolla eron olisi saanut ehkä 1,2 sekuntiin. Töitä on tehtävä vielä rajusti, sillä onhan tuo ero massiivinen edelleen. Kun ajetaan vanhoilla renkailla, olemme aika hyvin Ducatin vauhdissa. Kun he laittavat uudet renkaat, ero onkin heti sekunti. Meidän on mietittävä tarkasti, mistä se yksi sekunti syntyy”, Espargaro pohtii.

Johann Zarco mietti jo testien jälkeen, että hän odottelee pyörään isoja muutoksia, mutta ne tuskin ehtivät ennen Qatarin avauskilpailua. Ranskalaisen mukaan suurin ongelma on hitaista mutkista ulos kiihdyttäminen.

 ”Moottorimme on ihan mielenkiintoinen käyttää, mutta matalilla kierrosalueilla tarvitaan lisää tehoja. Kierroksia voisi olla muutenkin hieman enemmän. Kun katselin huipputiimien pyöriä, ne pystyivät kiihdyttämään hitaistakin mutkista kovaa ulos. Kyse ei ole vain moottorista vaan myös pidosta, joiden avulla hyvä kiihdyttäminen on mahdollista. Tätä meidän on pystyttävä parantamaan, sillä kun alat kilpailussa itse väsyä ja pito heikkenee koko ajan, olisi mahtavaa, jos pyörältä saisi apuja siinä kohtaa kilpailua”, Zarco sanoi.