Podiumille ja parturiin Brnossa?

Indianapolisissa viimeksi vieraillut MotoGP-sarja jatkuu tiiviillä ja kiivalla tahdilla tulevana viikonvaihteena Brnon perinteikkäällä ja kuljettajien pitämällä radalla Tshekissä.

Voittoa puolustava ja hirmuiskussa oleva Mika Kallio on Moto2-luokan suurin suosikki, mutta mustia hevosiakin Brnossa varsinkin Moto3:ssa piisaa aina yllätysvalmiin Niklas Ajon ja kumppaneiden taholta.

Heihin lukeutuu siis myös ensimmäistä kauttaan Moto3-luokan MM-sarjassa ja Ajo Motorsportin Red Bull KTM-tehdastiimissä kilpaileva tshekki Hanika.

Viime vuonna arvostetun Red Bull Rookies Cupin nimiinsä vienyttä Hanikaa, 18, pidetään GP-sarjan yhtenä valovoimaisimpana tulevaisuuden tähtenä.

Meneillään oleva kausi kulkee pitkälti – kantapäänkin kautta – opettelun merkeissä, mutta kotirata ja -yleisö Brnossa saattavat tarjota pisteissä sijalla 17 olevalle nuorukaisella todellisen läpimurron paikan parrasvaloissa. Jos vain paineet eivät kasva liian suuriksi.

Brnosta kotoisin oleva Hanika ainakin tuntee radan kuin omat taskunsa.

Hän myös tietää, miten siellä voitto saavutetaan. Hanika on palkinnut omansa Brnossa Rookies Cupin osakilpailuvoitoilla kausilla 2012 ja 2013.

Tässä Hanikan tarjoamat vinkit siihen, millä reseptillä 5403 mittaisella Brnon radalla menestytään:

1. sektori

– On erittäin tärkeää tulla hyvin ykkösmutkaan ja saada vauhti sen myötä päälle seuraavaan mutkaan ja edelleen suoralle, avaa Hanika, joka ei luonnehdi ykkössektoria suosikikseen.

– Kolmas kaarre on hyvä paikka ohituksille, joskin olen kärsinyt siellä kaatumisista useamman kuin kerran. Mutta jos se kaarre sujuu hyvin, niin nelosmutka ei tuota mitään ongelmia.

2. sektori

Brnon radan kakkossektori merkitsee "stadion"-osuutta, jossa sankan yleisömassan mylvintä peittää ajoittain moottorien äänet alleen.

– Tämä on ehdottomasti suosikkipaikkani. Sieltä löytyy muutamia tosi nopeita kaarteita, kuten 5 ja 6 tultaessa täynnä faneja olevan pääkatsomon eteen. On mahtavaa nähdä, tuntea ja kokea kannustus siellä.

– Sen jälkeinen vasuri ei ole kovimpaan vaikea, mutta sitten löytyy taas enemmän haastellisuutta yhdeksänteen mutkaan tultaessa. Siinä vaiheessa on helppo hävitä sijoituksia, Hanika koputtaa puuta.

3. sektori

– Sektori alkaa oikealle taittavalla kaarteella, josta tullaan pitkälle suoralle. Sitä seuraa "Kevin Schwantz"-mutka, joka on yksi radan kuuluisimmista. Se on myös erinomainen paikka ohituksille.

Hanika korostaa samalla tarkkuutta ja huolellisuutta kymppimutkassa.

– Siellä on syytä olla varovainen pyörän keulan kanssa, koska rata on pomppuinen mutkaan tultaessa ja sen keskivaiheilla. Kello pitää hyvästä ajolinjasta, koska rata on siinä paikkaa varsin leveä.

4. sektori

Brnon profiililtaan jouheva rata tunnetaan myös korkeuseroistaan. Viimeisellä, eli neljännellä sektorilla kivutaan korkealle ja kovaa.

– Nelossektorilla noustaan mäen päälle ja yhdistelmämutkiin 11-12. Tämä on se kaikkein ratkaisevin paikka kierrosajan osalta. Siellä on saavutettava maksimaalinen vauhti ja löydettävä imuapu.

– Sen jälkeen on edessä radan viimeinen shikaani ja mutka 13 tarjoaa viimeisen hyvän ohituspaikan. Siellä yleensä myös tiukat kisat ratkaistaan. Mutkassa 14 ohittaminen on jo vaikeampaa ja radan tunteva kärkikuljettaja pystyy säilyttämään sijoituksensa ongelmitta.

Moto3-luokka ajaa ensi sunnuntaina kauden 11. MM-osakilpailunsa 19 kierroksen mittaisena Brnossa. Kalliolla ja muilla Moto2-luokan kuljettajilla on edessään 20 kierroksen urakka.

MotoGP-luokassa painellaan 22 kierrosta ja katsotaan sen jälkeen, juhliiko Marc Marquez jo 11. voittoaan putkeen.

Hyvinkin todennäköisesti.
 

Uusin numero