Perushuolto: Ketjut ja rattaat

Kaikista moottoripyörän osista ketjurataspaketti jakaa eniten mielipiteitä, moottoriöljyn ja renkaiden lisäksi. Ketjurataspaketin valinta ja huolto ei kuitenkaan vaadi taikuutta, ainoastaan hieman maalaisjärkeä.

Moottoripyörän ketjuilla on kaksi tehtävää. Niiden päätarkoitus on siirtää moottorin tuottama voima takarenkaalle. Lisäksi ne määrittelevät voimansiirron välityssuhdetta. Suurempi takaratas ja pienempi eturatas tuottavat enemmän kierroksia tietyllä nopeudella vakioon nähden. Tämä tarkoittaa nopeampaa kiihtyvyyttä, mutta matalampaa huippunopeutta kuin pienellä takarattaalla ja suurella eturattaalla.

Ketjurataspakettia vaihdettaessa muutama asia on otettava huomioon. Onko vaihteiston välitys oikea? Jos tulee ajettua paljon moottoritiellä, kannattaa vaihtaa taakse yhden tai kahden piikin verran pienempi ratas. Jos ajaminen puolestaan tapahtuu enimmäkseen pienemmillä teillä, vastakkainen ratkaisu on suositeltavaa. Ei kannata sokaistua alkuperäisistä osista, vaan valita se mikä sopii parhaiten omiin tarpeisiin nähden.

Seuraava seikka on ratas. Pienempi eturatas kannattaa olla terästä, mutta takarattaan osalta tarjolla on enemmän vaihtoehtoja. Ensinnäkin on olemassa tavallisia teräsrattaita, jotka kestävät pitkään, mutta ovat suhteellisen raskaita. Lisäksi on erilaisia kevytmetalliseoksesta valmistettuja rattaita, joiden etuna on keveys ja ulkonäkö, mutta haittapuoli on puolittunut elinkaari. Jos haluaa yhdistää ulkonäön ja painon pitkään elinkaareen, paras vaihtoehto on ratas, jonka keskiosa on kevytmetallia ja ulkoreuna niitattua terästä.

ketjujen osalta katupyörissä on siirrytty »tavallisista« ­ketjuista erilaisiin tiivistettyihin ketjuihin. Yksinkertaisin vaihtoehto on o-rengasketju, jossa lenkkejä yhdistää tavallinen o-rengas. Sen haittapuolena on suuri koko ja suhteellisen korkea kitka. Hieman painavampi o-rengasketju menettää enemmän tehoa kuin modernimmat ja kapeammat x- tai xw-renkailla varustetut ketjut, jotka liukuvat kevyemmin.

Perussäntönä on, että tiivistetyn ketjun tulee olla hyvälaatuinen. Hyvin hoidettuna o-, x- ja xw-renkaallisten ketjujen elinkaaret ovat toisiinsa verrattavissa. Kannattaa tehdä kompromissi suosituskyvyn ja hinnan välillä.

Jos rattaat ja ketjut hankkii erikseen, on muistettava varmistaa, että ne sopivat yhteen. Tavalliset merkinnät, kuten 520, 525, 530 sekä 532, paljastavat ketjun sisäleveyden, ketjurullien halkaisijan sekä niiden keskinäisen etäisyyden. Ellei painolla ole merkitystä, ketjukooksi kannattaa valita alkuperäinen.

Uusia ketjuja asentaessa kannattaa panostaa niitattavaan ketjulukkoon, sillä se on sekä turvallisempi että kestävämpi kuin jousilukko. Monissa ketjuissa on kaksinkertaiset lukot, mikä tarkoittaa, että käyttämällä jousilukkoa ketjun voi viedä huoltamolle niitattavaksi. Vaihtoehtoisesti voi hankkia ketjutyökalun, joiden hinta alkaa noin sadasta eurosta. Kannatta kuitenkin muistaa, että hinta takaa laadun.

Ylläpidon osalta hyvin rasvatut ja oikein säädetyt ketjurataspaketit kestävät kauan. Tiivistetty ketju tarvitsee rasvata vain rullien ja rattaan välistä, sillä ketjurasva aiheuttaa pelkästään turhaa sotkua. Ketjut kannattaa puhdistaa tasaisin väliajoin rasvanpoistoaineella ja tiskiharjalla. Rasva yhdistettynä soraan, hiekkaan tai pölyyn on erinomainen yhdistelmä, jolla saa helposti tuhottua minkä tahansa ketjurataspaketin.

Artikkeli Biken numerosta 9.2012