Pekka Päivärinta uusin eväin viidennen MM-kullan metsästykseen

Vuonna 2013 viimeisimmän mestaruutensa voittanut Päivärinta piti välivuoden kalusto-ongelmien vuoksi ja lähtee tällä kaudella metsästämään viidettä mestaruutta tuorein voimin.

Sipoolaisen alla kiekuu uusi BMW-moottorinen ajopeli ja menoa tasapainottaa uusi purkkiorja, avopuoliso Kirsi Kainulainen.

Viides mestaruus siintää Päivärinnan mielessä ja siihen löytyi aivan uusi ja yllättävä motivaation lähde.

– Jos ja kun voitan viidennen mestaruuden, niin ehkä minut sitten kelpuutetaan viidenkymmenen parhaan suomalaismoottoriurheilijan joukkoon, vitsailee mies viitaten eräässä suomalaisessa moottoriurheilu-lehdessä julkaistuun listaan, johon oli listattu Suomen 50 parasta moottoriurheilijaa.

– Jätän kuitenkin tuollaiset listat omaan arvoonsa. Minun jättäminen listan ulkopuolelle osoittaa minusta vain tekijöiden täydellistä asiantuntemattomuutta, toteaa vakavoitunut sivuvaunupilotti.

Viides MM-titteli siintää Päivärinnan tähtäimessä, muttei välttämättä ole tämän vuoden tavoite. Suomalaispilotin mielestä kauden tärkein tavoite on ajaa sisään uusi purkkiorja.

– Kirsi on fyysisesti ja henkisesti huippukunnossa, eikä Suomesta parempaa löydy. Hänelle on kuitenkin lähes kaikki radat uusia, enkä halua riskeerata mitään. Limiitille en tule ainakaan avauskisassa ajopeliä viemään. Pitää käyttää ajossa järkeä. Podium-paikkaa kuitenkin lähdetään heti ensimmäisessäkin kisassa hakemaan, vakuuttaa Päivärinta listaten pahimmat vastustajansa.

– Brittipilotit Jim Reeves ja Ben Birchall ovat vahvoja ja varsinkin avauskisassa Doningtonissa he ovat omaa luokkaansa. Myös muut brittiparit osaavat ajaa kotiradallaan.

Saarivaltakunnan kuuluisa vaihteleva sää antaa avauskisaan suomalaisparille oman jännitysmomenttinsa.

– Suurin huolenaihe näihin avauskisoihin on sää. Jos kelit vaihtelee, tulee meille lisää ongelmia. Vapaata treeniaikaa ei paljon ole ja jos on välillä märkää ja välillä kuivaa ei Kirsi saa helpolla juonesta kiinni, sillä uuden radan opettelu on muutenkin haastavaa. Sama koskee myös toista kisaa viikon kuluttua Le Mansissa, tietää sipoolainen.

Reilun vuoden työ huipentuu viikon kuluttua Englannissa.

– Uutta pyörää on rakennettu pitkään ja hartaasti. Koko talvi on kulunut tiiviisti kauteen valmistautuessa. Nyt kaiken pitäisi olla tikissään. Myös mies ja nainen on huippukunnossa ja valmiina kauteen, summaa Päivärinta.

Sivuvaunujen MM-sarja on kansainvälisen moottoriliiton (FIM) eräs perinteikkäämpiä kilpailusarjoja ja kolmipyöräisillä on kamppailtu mestaruudesta vuodesta 1947 lähtien.

Tänä vuonna sarja käsittää kahdeksan osakilpailua, joista ensimmäinen ajetaan viikon kuluttua Doningtonin radalla Englannissa.

Viikko avauksesta on vuorossa LeMansin Bugatti-rata, jossa sivuvaunut esiintyvät moottoripyörien 24-tunnin kilpailun yhteydessä. Kolmas ja neljäs osakilpailu ajetaan kesäkuussa Kroatian Rijekassa ja Unkarin Pannoniaringillä.

Heinäkuussa kisakaravaani palaa saarivaltakuntaan ja Brands Hatchin radalle. Elokuussa kisataan kahdesti, ensin Hollannin Assenissa ja sitten Saksan Oscherslebenissä.

Sarja päättyy syyskuussa Paul Ricard-radalla ranskan Le Castellesissa.