Pedrosa piti pintansa loppuun asti Sepangin MotoGP-testeissä

Marginaalit kärjessä olivat pienet, mutta viime kauden MM-kakkonen Pedrosa pystyi pitämään pintansa kaikkina kolmena päivänä tuloslistan keulilla.

Pedrosa paransi tasaisesti tahtiaan 5548 metrin mittaisella radalla: tiistaina kierrosaika 2.01,157, keskiviikkona 2.00,549 ja urakan päätteeksi torstaina 2.00,100.

– Voimme poistua Sepangista hyvin fiiliksin, sillä kierrosajat olivat hyvällä tasolla kaikki kolme päivää. Pystyin ajamaan paljon kierroksia ja mikä tärkeintä, kokeilemaan tärkeitä uusia asioita moottorin osalta. Pystyin myös sovittamaan ajotyylini kolme kiloa entistä painavampaan pyörään, kertoi Pedrosa.

– Keskityimme torstaina takarenkaisiin ja erityisesti kovempaan seokseen. Uusi rengas on aikalailla entisen kaltainen. Pito on paikoittain vähän parempi, mutta rengas aiheuttaa toisaalta enemmän tärinää, jatkoi Pedrosa.

Hallitseva maailmanmestari Jorge Lorenzo tuli jokaisena päivänä tiukasti Pedrosan tuntumassa. Torstaina kaksikon väliseksi eroksi kirjattiin tosin 0,329 sekuntia. Tiistaina ja keskiviikkona kyse oli vain tuhannesosista.

– Nämä kolme päivää ovat olleet erittäin positiivisia meille. Kokeilimme monia asioita ja osa niistä oli toimivia. Pystyin ajamaan tänään iltapäivällä kisasimulaation ja se oli osaltani GP-urani ensimmäinen Sepangin radalla. Tunsin itseni vahvaksi fyysisesti ja henkisesti, julisti Lorenzo.

Rossi: "Eturivissä!"

Lorenzon tallikaveri Valentino Rossi nousi päätöspäivänä kolmanneksi ja ohi Hondan kohutulokkaan Marc Marquezin, joka kaatui kertaalleen aamupäivällä. Muihin lipsahduksiin vahvan työnäytteen tarjonnut Marquez ei kolmen päivän aikana sortunut.


Pedrosa piti Rossin torstaina takanaan 0,442 sekunnin turvin. Marquez jäi Rossista 94 tuhannesosaa.

– Olen erittäin tyytyväinen kaikkien kolmen päivän antiin. Teimme lujasti töitä pyörän kanssa, pystyimme kehittämään sitä päivä päivältä ja parantamaan koko ajan kierrosaikaa.

– Omalta osaltani tämä päätöspäivä oli ehdottomasti paras. Saavutin teoriassa eturivin lähtöpaikan, iloitsi Rossi.

Marquez huokaisi helpotuksesta

– Se oli ensimmäinen kaato. Onneksi se oli aika kevyt, kuvaili helpotuksesta huokaissut Marquez.

Marquez säteili kuitenkin samalla myös tyytyväisyyttä – syystäkin.

– Olen erittäin iloinen näiden kolmen päivän tuloksiin. Ehdottomasti tärkeintä oli se, että pystyi ajamaan tasaisen hyvin. Tasaisuutta täältä nimenomaan lähdettiin hakemaan, tähdensi Marquez.

– Kierrosajat kohenivat, mutta se oli sittenkin toissijainen juttu. Ajoin tänään kisasimulaation, mikä auttoi minua ymmärtämään paremmin tämän luokan ja pyörän luonnetta. Simulaatio tarjosi todella hyvää tietoa seuraavia testejä silmälläpitäen, jatkoi Marquez.

Tutut nimet kärkikvartetin takana

Seuraaville sijoille kärkikvartetin takana ajoivat Yamahan satelliittitiimin Cal Crutchlow, sekä Hondan satelliittitiimien Stefan Bradl ja Alvaro Bautista. Erot kärkeen 0,634 , 0,903 ja 1,402 sekuntia.

Kympin sakkiin mahtuivat edelleen Crutchlowin tiimikaveri, niin ikään kisasimulaation ajanut rookie Bradley Smith sekä Ducatin tehdastiimin kuljettajat Nicky Hayden ja Andrea Dovizioso. Hayden joutui tunnustamaan kärjen kaksi sekuntia nopeammakseen. Keskiviikkona ero kävi puolessatoista sekunnissa.

Jos olivat ilmeet vakavia Ducati-leirissä, niin Yamahan Tech 3-tiimissä hymy oli herkässä.

– Sijoitukseni oli se, mitä osasin odottaakin. Olen hyvinkin tyytyväinen omaan suoritukseeni, mutta kyllä minun pitää antaa toki kunniaa myös Smithille. Hän teki fantastista työtä ensimmäisissä todellisissa MotoGP-luokan testeissään. Olen vaikuttunut ja samalla varma siitä, että tiimimme saa alkavalla kaudella hienoja asioita aikaan, hehkutti Crutchlow.

– Tehtävä suoritettu!, säesti Smith.

Haydenin ja Dovizioson kommentit tulivat kuin yhdestä suusta.

– Emme tietenkään voi olla tyytyväisiä, koska olemme kierrosajassa näin paljon kärkikavereita jäljessä. Mutta toisaalta tiesimme, että tästä tulee siinäkin mielessä vaikeea, sillä Sepang ei ole lukeutunut ratana koskaan Ducatin suosikkeihin. Selviö kuitenkin on, että kyllähän me tarvitsemme tässä tilanteessa jotain suurta kehitystyön kannalta.

Aleix Espargaro piti puolestaan CRT-kuljettajien ykköspaikkaa visusti hallussaan tiistaista torstaihin. Espargaro viimeisteli torstaina Aprilialla lukemat 2.02,628. Ne riittivät 12. sijaan 2,528 sekuntia Pedrosasta.

– Oli todella kuumaa, mutta myös antoisaa. Pystyin parantamaan viime vuonna Malesian GP:n aika-ajossa ajamaani aikaa, silmäili Espargaro tyytyväisenä tulosliuskaa.


Spies jäi sivuun


Ducatin satelliittitiimin Ben Spies päätti jättää suosiolla viimeisen testipäivän ajamatta. Marraskuussa operoitu olkapää ei ole vielä täysin kunnossa.

– Olkapää tuntui hieman aralta kahden ajopäivän rasituksen jäljiltä. Kyse ei ole yksinomaan olkapäästä, vaan yleensäkin fyysisestä kunnostani. Se ei ole lähellekään sitä, mitä pitäisi. Olkapään kuntouttaminen alkoi vasta kolmisen viikkoa sitten, muistutti Spies.

MotoGP-luokan seuraava virallinen testijakso odottaa vuoroaan 26.-28. helmikuuta Sepangissa. Testien osalta varsinainen MM-kenraali ajoittuu 23.-25. maaliskuuta Jerezin radalle Espanjaan.


Moto2- ja Moto3-luokkien ensimmäiset IRTA-testit ajetaan ensi viikon tiistaista torstaihin Valencian Ricardo Tormo-radalla. Pienempien luokkien kaksi muuta testijaksoa sijoittuvat Jereziin.

MM-kausi käynnistyy tuttuun tyyliin Losailin valaistulla baanalla Qatarissa 7. huhtikuuta.

Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan 3/3 testipäivä:

  1. Dani Pedrosa, Repsol Honda Team 2.00,100
  2. Jorge Lorenzo, Yamaha Factory Racing + 0,329
  3. Valentino Rossi, Yamaha Factory Racing + 0,442
  4. Marc Marquez, Repsol Honda Team + 0,536
  5. Cal Crutchlow, Monster Yamaha Tech 3 + 0,634
  6. Stefan Bradl, LCR Honda + 0,903
  7. Alvaro Bautista, Go & Fun Honda Gresini + 1,402
  8. Bradley Smith, Monster Yamaha Tech 3 + 1,993
  9. Nicky Hayden, Ducati Team + 2,084
10. Andrea Dovizioso, Ducati Team + 2,177
11. Katsayuki Nakasuga, Yamaha Factory + 2,516
12. Aleix Espargaro, Power Electronics Aspar + 2,528
13. Andrea Iannone, Energy T.I. Pramac Racing Team + 2,764
14. Kosuke Akiyoshi, HRC Test Team + 2,982
15. Michael Laverty, Paul Bird Motorsport + 3,774
16. Randy De Puniet, Power Electronics Aspar + 3,966
17. Wataru Yoshikawa, Yamaha Factory + 4,037
18. Hector Barbera, Avintia Blusens + 4,111
19. Takumi Takahashi, HRC Test Team + 4,188
20. Danilo Petrucci, Came IodaRacing Project + 4,431
21. Karel Abraham, Cardion AB Motoracing + 4,666
22. Hiroshi Aoyama, Avintia Blusens + 4,815
23. Claudio Corti, NGM Mobile Forward Racing + 5,007
24. Lukas Pesek, Came IodaRacing Project + 5,221
25. Yonnu Hernandez, Paul Bird Motorsport + 5,307
26. Colin Edwards, NGM Mobile Forward Racing + 5,813
27. Bryan Staring, Go & Fun Honda Gresini + 5,870

MotoGP-luokan seuraavat testit: 26.-28.2. Sepang, Malesia ja 23.-25.3. Jerez, Espanja

* Dani Pedrosan kuvat: Repsol Media
 

Uusin numero