Pauli Pekkanen sähkömoottoripyörällä 230 km/h torstaina, entäpä Imatranajossa?

LUT Yliopiston rakentama JHC Ukkonen eSuperbike esiteltiin Imatranajon aattona Lappeenrannan lentokentällä, jossa pyörän kuljettajana nähtiin Pauli Pekkanen.

JHC Ukkoseksi nimetty LUT Yliopiston noin 50 opiskelijan voimin rakennettu eSuperbike nähtiin ensimmäistä kertaa julkisesti tositoimissa, kun Pauli Pekkanen ajoi sillä näytösluonteisesti torstaina Lappeenrannan lentokentällä. Nopeutta mitattiin parhaimmillaan 230 kilometriä tunnissa, mikä jo kertoo pyörän potentiaalista.

-Voimantuotto on erilainen kuin polttomoottoreissa, se tulee tasaisemmin ja on helpommin hallittavissa, sanoi Pekkanen tuoreeltaan saatuaan kypärän päästä koeajon jälkeen. 

Tämä oli kolmas kerta, kun Pekkanen kokeilee JHC Ukkosta, ja jokaisen ajokerran jälkeen siihen on tehty parannuksia ja tuotekehitystä. Torstaina Pekkanen jäi kaipaamaan nyt lähes tyystin puuttuvaa moottorijarrutusta, mikä helpottaisi mutkiin sisään menoa.

-Nyt pitää mennä voimakkaasti jarruttamalla sisään mutkiin ja kun perinteisen moottorin tuottamat hyrrävoimat puuttuvat, niin ajaminen on hyvin erilaista. 

Sen sijaan painojakaumaa Pekkanen piti jopa yllättävän hyvänä. 

JHC Ukkosen tämänpäiväinen teho oli 242 hevosvoimaa ja painoa pyörällä on vähän yli 200 kiloa. Imatranajossa sillä kilpaillaan ”kolme salamaa eSuperbike” -luokassa, jossa se saa vastaansa Twente Electric Superbiken. Pyörät kilpailevat kolmen kierroksen kilpailuna kelloa vastaan, ja nopein kierrosaika ratkaisee. 

-Tämä on jatkuvaa tasapainoilua tehon ja lämpötilan suhteen kuten kaikissa moottoreissa. Tänäänkin moottorin lämpötila nousi hellesäässä 90 asteeseen, kertoi LUT Yliopiston edustaja.

Uusin numero