Pauli Pekkanen: Paukku Racingista Imatranajon historian menestynein tiimi

Kolmesta kilpailusta pelkkiä ykkössijoja.(kuva: Janne Huhtala)

Olipa kyseessä harjoitus, aika-ajo tai kilpailu, niin Pauli Pekkanen tuli Jarno Saarinen Circuit Imatralta joka kerta ykkösenä takaisin varikolle. Melkoista ylivoimaa!

Pauli Pekkaselta osattiin aiempien vuosien perusteella odottaa menestystä Imatranajon SSP- ja SSP Open -luokissa, mutta silti jämsänkoskelainen osoitti ylivoimaa, jota harvoin nähdään kun tapahtumassa ajetaan kolme kilpailua kahdessa eri luokassa. 

-Saarisen Markku on tehnyt aivan mahtavan pyörän, osunut aivan nappiin. Pyörä on muuten periaatteessa sama kuin viime vuonna, mutta moottori on uusi.

(kuva: Harjukuvat)

Harvakseen kilpaileva Pauli Pekkanen myös harjoittelee maltillisesti, tänä vuonna hän kävi kahtena päivänä treenaamassa radalla ennen Imatranajoa.

-Se näköjään riitti. Tällä kaudella ei ole enää tarkoitus käydä ulkoiluttamassa omaa pyörää. Päästään keskittymään oman pojan Domin ajoihin paremmin, niin pysyy Pekkasen nimi edelleen otsikoissa.

Sadekeli näytti sopivan Pekkaselle mainiosti, mutta oliko se etukäteen myös toiveissa?

-Mieluummin olisi kuivalla ajettu, mutta hyvin näytti sadekelikin sopivan. Kaikki kisalähdöt ajettiin suhteellisen selkeästi joko kuivalla tai märällä, joten esimerkiksi rengasvalinnat olivat aika helppoja. 

SSP Open -kisan kärkikolmikko, keskellä voittaja Pauli Pekkanen, vasemmalla toiseksi ajanut Eemeli Lahti ja kolmonen Niko Lehtiranta (kuva: Harjukuvat)

Kolme ykköstilaa kolmesta kilpailulähdöstä (2 x IRRC SSP, 1 x SSP Open) näytti sujuvan helposti Pekkasen tahtiin, mutta mikä kisoista oli vaikein?

-Tää viimeinen IRRC SSP -kisa oli vaikein. Siinä tuli muutaman kerran välivapaa ja oli lähellä lähteä keula ja takapääkin alta. Ja shikaani oli aivan märkä ja piti taluttaa läpi, mutta muuten rata oli suht kuiva. 

Päätöslähdössä Pierre-Yves Bian otti kärkipaikan ja Pekkanen seurasi heti perässä. Bianilla pyörä lipsahti takasuoran shikaanissa ja oli lähellä tulla highsider, mutta ranskalainen pysyi pystyssä. 

-Ei se varmaan sen takia hidastanut, mutta mä kiristin vähän vauhtia. Ajattelin että ei ole mikään kiire ohitte, kattelen vähän aikaa siinä takana ja menen sitten rauhassa sopivassa kohdassa ohi ja yritän tehdä vähän rakoo. Se näköjään onnistui. 

Heti ensimmäisessä lauantain kisassa (IRRC SSP) Pekkanen näytti dominoivan kisaa ja veti jo alkukierroksilla 7,5 sekunnin eron kakkosena ajavaan. Sen jälkeen ero pysyi samana ja lopulta puolittui ennen kuin kisa keskeytettiin punalipulla. Passailitko jo vauhtia, vai saitko vain alussa paremmin ison vaihteen silmään kuin muut?

-Sain heti hyvän rytmin päälle ja vedin pari nopeeta. Navetan mutkan shikaanin screeniltä katsoin että takana ei ole ketään ja menin jopa vähän hämilleni että missä ne on, että onko siellä oikeesti liukasta tai jotain. Se sekoitti hetkeksi oman ajorytmin, ja Eemeli (Lahti) alkoikin saada kiinni. Sain hyvin tietoa meidän erosta sekä tiimin näyttämältä taululta että screeniltä, ja aloin uudelleen kiristää vauhtia, mutta sitten punalippu päätti kisan ennen aikojaan. Ei siinä mitään hätää ollut. 

Voittoihin ei riitä pelkästään hyvä pyörä ja nopea kuljettaja, vaan tiimityönkin on osuttava kohdalleen. Pekkasen Paukku Racingin muodostavat kuljettajan ohella Markku Saarinen, Jukka Rindell, Tuukka Paunonen ja Mika Rantala. Toiseksi tarvitaan myös hyviä tukijoita, ja yksittäiseen kilpailuun Pekkanen sanoo saaneensa ilahduttavasti mukaan sekä omia aikaisempia tukijoitaan että myös tiimiläisten kautta uusia tukijoita.

-Meillä on tosi hyvä porukka, jossa jokainen tietää ja hoitaa oman hommansa.

Kun kaikki tuntui menevän nappiin, niin kysytään vielä pyörän rakentajalta Markku Saariselta, että löytyykö kuljettajasta lainkaan heikkouksia.

-Pauli on varma kuljettaja, joka ei turhista nurise. Välillä joutuu oikein kaivelemaan, että sano nyt jotain huonoa pyörästä, että osataan säätää sitä paremmaksi. Se on ehkä se Paulin heikkous, jos sitä sellaiseksi voi sanoa. 

Sunnuntai-iltana Imatranajon palkintojenjaossa Pekkanen tulee vielä uudelleen sanalle, ja alkaa aprikoida, että taitaa muuten Paukku Racingin tämän vuoden kolme voittoa nostaa tiimin nykyisten Imatranajojen historian menestyneimmäksi tiimiksi, jos menestystä mitataan podiumsijoitusten määrässä. Pekkanen on ajanut aiempinakin vuosina voittoja ja podiumeja, mutta Paulin lisäksi tiimissä ovat kilpailleet ja podiumille nousseet myös Sami Penna ja Mansaaren TT:n tuplavoittaja Gary Johnson.

Uusin numero