Päivärinta voittoon IDM:ssä

Pekka Päivärinta ja Adolf Hänni juonivat itsensä sivuvaunukisan voittoon. Helpolla ei suomalais-sveitsiläinen kaksikko kuitenkaan podiumin huippua vallannut, sillä kakkoseksi kiilannut saksalaispari Kurt Hock/Enrico Becker pisti maailmanmestarit tosissaan ahtaalle. Eroa maalissa Päivärinnan hyväksi lopulta 0,2 s.

IDM-sarjan keulakuva, Superbike-luokka oli jälleen kerran konkarien temmellyskenttä. KTM:n tehdaspeliä kyytivä multimestari Martin Bauer (45) voitti molemmat startit. Vehniäisen Karin taannoinen tiimikaveri Hertrampf-Ducati-tiimissä, Dario Giuseppetti (32) jatkaa edelleen saman tallin listoilla ja ainakin Lausitzissa italialaisen kyyti oli kohdallaan. Giuseppetti kipusi kahdesti kakkospallille.

Superbiken MM-sarjasta tuttu railakkaotteinen australialainen Karl Muggeridge yrittää paikata Martin Bauerin tyhjäksi jättämän ykköskuskin postin Holzhauer Bike Promotion-Honda tallissa. Aussi oli avauksen kolmonen, muttei missään vaiheessa pystynyt kärkikaksikkoa haastamaan.

Myös IDM-sarja muistaa Japania tärisyttäneen tapahtuman ja lähettää osanottonsa MotoGP.n tapaan bannerin ja kaunokaisten kera.

Merkkiä, muttei väriä vaihtanut Tatu Lauslehto on tehnyt oikeaan osuneen vaihdon. Yamahaa kyytivä tuusulalainen kuuluu IDM:n Supersport-luokan kärkikastiin. Avauksessa mies kiilasi viitoseksi ja kuutoseksi. Huomioitavaa on se, että Tatun ero kärkeen oli molemmissa luokan starteissa maalissa sama kuin avauskierroksen jälkeen. Mistähän kaverille saisi hitusen lisää röyhkeyttä. Pari starttiharjoitustakin voisi olla paikallaan.

KTM:n tuella IDM-sarjaan osallistuva Vesa Kallio kärsi käsivaivoista. Viime kesänä kipeää saanut käsivarsi operoitiin talvella, mutta toipuminen on vielä kesken. Valkeakoskelainen päräytti hänelle vaatimattomat sijat 11 ja 19.

Suomen Superstock-luokan viimekautinen pronssimitalisti Ville Valtonen otti härkää sarvista ja osti itselleen paikan suositusta Yamaha R6-Dunlop-Cupista. Yamahaan haettiin säätöjä joukolla, mutta kääntymisongelmat veivät kotkalaisen menosta parhaan terän. Siitä huolimatta keltanokka kiilasi kympin sakkiin ollen seitsemäs. Villen mietteitä sarjavaihdoksen syistä ja kustannuksista on luettavissa Bike-lehden toukokuun numerosta.