Päivärinta kiilasi kakkosruutuun – Makkula viides Assenin aika-ajossa

Keravalaisella oli kiinnitys paalupaikkaan vielä torstai-iltana ajetun ensimmäisen aika-ajo session jälkeen.

Toisessa osiossa Päivärinta kiristi omasta noteerauksestaan muutaman sekunnin, mutta iso-britannialainen veljespari Birchall kiristi vieläkin enemmän. Aika-ajon ykköstila pakeni team Suzuki Finlandin pilotilta kahdeksan kymmenyksen päähän.

Kakkosruutukin miellytti sarjajohtajaa, sillä sarjakakkonen ja tällä hetkellä keravalaisen pahin kilpailija saksalaisajaja Jörg Steinhausen jäi taakse.

– Kovaa Birchall menee, mutta se jo tiedettiin, että ne on vahvoja yhden kierroksen rykäisyissä. Pääasia, että Steinhausen jäi taakse ja lähes sekunnin erolla, kommentoi Päivärinta.

– Tässä on ollut kaikenlaista säätämistä, piti vaihtaa uusi moottorikin ja siihen nähden tulos aika-ajossa oli hyvä. Huomenna pitää iskeä Birchallin imuun, mutta jos briteillä on menohaluja, niin ne saa mennä. Meille on tärkeintä pitää Steinhausen takana. Voittoon tietenkin tähdätään, vakuuttaa keravalainen.

Assenin ”ratamoottoripyöräilyn katedraalissa” ajettava sivuvaunujen MM-osa on tänä vuonna luokan ensimmäinen esiintyminen MotoGP-kilpailun täytelähtönä ja kolmipyöräisten kisa ajetaan jo huomenillalla varsinaisten MotoGP-luokkien aika-ajojen jälkeen.

– Tänään oli kuiva keli, vaikka vettä välillä vähän ripottelikin. Huomiseksi on luvassa vettä, mutta sitä ei täällä koskaan tiedä. meille sopisi kuiva keli paremmin, toiveajatteli Päivärinta lopuksi.

Kaksikko Petri Makkula-Timo Karttiala oli aika-ajossa viides 3,620 sekuntia kärjestä.

Makkulan tähtäin pallilla

Hämeenlinnalaiselle Makkulalle torstain aika-ajot olivat ensimmäinen ajokerta Assenin radalla.

– Rata tuntui nopealta ja mielenkiintoiselta, mutta vasta toisessa aika-ajossa pystyin ajamaan kaasu pohjassa. Viides sija on ihan kohtalainen.

Makkulan mukaan sivuvaunulla huippunopeus kohoaa hollantilaisradalla 250 kilometrin tuntivauhtiin. Radan kenties kuuluisin kohta on viimeinen shikaani, jossa monet kilpailut on ratkaistu.

– Siinä on hyvä ohituspaikka, kun ajaa sisälinjaan ja jarruttaa toisen eteen. Toisaalta jos osaa ohittaa, kyllä joka radalla on ohituspaikkoja – työntää vain röyhkeästi väliin ja menee ohi.

Perjantain kuudentoista kierroksen kilpailussa Makkula tavoittelee tähänastisen uransa kirkkainta kruunua, palkintopallisijoitusta.

– Podiumille on pitkä matka, mutta sinne tähdätään.

Myös Makkulan purkkiorja, vuoden 2008 maailmanmestari Timo Karttiala, uskoo hyvään tulokseen.

– Podiumille tähdätään, mutta realistisesti uskon, että neljän parhaan joukkoon on saumoja. Edellä olevista Streuer ajoi kotiradallaan melkein sekunnin kovemman ajan aika-ajoissa, mutta uskon meidän parantavan huomenna. Rata näyttää teknisesti helpolta, mutta siinä on aika monta kohtaa, jotka vaativat treeniä, että niistä pääsee kovalla vauhdilla läpi.

Perjantaiksi luvassa on epävakaista säätä. Karttiala kertoo suomalaisten olevan valmiita kisaan, oli säiden haltija millä päällä tahansa.

– SM-osakilpailussa Virtasalmella ajoimme kaatosadekelissä ja kohtuullisen hyvin meni. Säällä ei ole meille hirveästi merkitystä.

Assen, Hollanti.
Ratamoottoripyöräilyn sivuvaunuluokan 3/8 MM-osakilpailuviikonloppu, aika-ajo:

1. Ben Birchall/Tom Birchall Iso-Britannia LCR-Suzuki 1.42,003
2. Pekka Päivärinta/Adolf Hänni Suomi/Sveitsi LCR-Suzuki + 0,877
3. Jörg Steinhausen/Grecory Cluze Saksa/Ranska LCR-BMW + 1,815
4. Bernie Streuer/Geert Koert Hollanti LCR-Suzuki + 2,937
5. Petri Makkula/Timo Karttiala Suomi LCR-BMW + 3,620