Päijänteen ympäriajon reittiesittely

Ja näin Päitsi etenee vuonna 2013:

Lähtöjärjestys: A, U20, B, V40, V50, Partio, C, Kunto.

A-, U20- ja B-luokat ajavat omalla aikataululla. Veteraani- ja C-luokilla on sama reitti ja aikataulu. Partio- ja kuntoluokille on helpotettu reitti ja aikataulu.

Kilpailussa on käytössä ns. rallisääntö, jossa MK-ajat ovat myös AT-aikoja. Järjestäjä myöntää tarvittaessa kelin mukaan lisää aikaa siirtymille ja AT-asemilta myöhästymisistä mitätöidään 10 minuuttia per päivä ilman aikarangaistuksia. Kaikkien luokkien päiväkohtainen myöhästymisraja on 60 minuuttia.

Yleisessä liikenteessä käytettävästä kypärävalosta, ylinopeudesta tai vaarallisesta ohituksesta järjestäjä antaa aikarangaistuksia SML:n endurosääntöjä ankarammin. Lisätietoja kilpailun lisämääräyksestä.

Kilpailun pisimmät huolto-osuudet ovat n. 60 kilometriä. Tiivistyshuoltotauot ovat tuttuun tapaan lauantaina Jämsässä ja Joutsassa Josemorassa ja sunnuntaina Juustoportilla Mäntsälässä. Yötauko on Vierumäki Areenalla, jossa pyörät jätetään suljettuun varikkoon yöhuoltotauon jälkeen. Kärki saapuu Vierumäelle lauantai-iltana noin klo 21.30.

Pyörät katsastetaan Vierumäki Areenalla perjantai-iltana tai aikaisin lauantaiaamuna. Perjantai-iltana pyöriä ei jätetä suljettuun varikkoon.

Tarkemmat reittikuvaukset, maastokokeiden osoitteet yleisöä varten, ratamestarin ihanneaikataulu ja karttapohja julkaistaan Päijänneajon käsiohjelmassa.

Mahdollisten väärinkäytösten ja ilkivallan ehkäisemiseksi järjestä ei vielä julkaise maastokokeiden tarkkoja osoitetietoja. Kilpailun ilmoittautumisaika päättyy 10. maaliskuuta, jonka jälkeen käsiohjelma lähtöluetteloineen on saatu painoon.   

Reitti

Lähtö Vierumäki Areenalta, joka sijaitsee Suomen Urheiluopistolla. Ensimmäinen kuljettaja lähtee matkaan klo 7.01

* MK1 Urajärvi (uusi)
Päitsin ensimmäisenä maastokokeena ajettava pätkä oli mukana pari vuotta sitten. Salpausselän supat on tänä vuonna jätetty pois, muuten reitti kulkee parin vuoden takaista reittiä vauhdikkaassa kangasmaastossa. Ison tien varressa, joten yleisö pääsee hyvin seuraamaan.

* MK 2 Vesivehmaa
Vesivehmaan crossiradalla ja sen tuntumassa spooria. Crossiradan auratulla osuudella tiedossa vauhdikasta menoa. Yleisö pääsee hyvin seuraamaan tätäkin maastokoetta, sillä reitti kulkee tien vieressä ja crossiradalla.

*MK3 Reivilä
Viime vuodelta tuttu maastokoe. Spooria, traktoriuraa ja aurattua metsäautotietä.

*MK4 Evo
Tuttu Evon pätkä, joka koostuu jouheasti etenevästä spoorista ja auratusta metsäautotiestä ja pelto-osuuksista. Yleisön helppo päästä reitin lähelle autolla.

*MK5 Auttoinen
Lähtö ja maali tuttuun tapaan Auttoisten soramonttualueella. Maastokoe perinteistä metsässä kulkevaa lumispooria. Hyvät katselupaikat lähtö/maalialueen läheisyydessä.

* MK6 Kuhmoinen
Metsäpolkua ja crossirataa. Partio- ja kuntoluokat eivät aja. Yleisön kannattaa suunnata crossiradan alkuosuudelle.

* MK7 Hassi
Nopeahko metsäajouraa ja spooria sisältävä perinteinen Hassin pätkä. Vet- ja C-luokka ajavat lyhennettynä (n. 9 min lyhyempi), lyhennys maastokokeen alusta. Partio- ja kuntoluokat eivät aja. Parhaat katselupaikat lähdössä/maalissa, reitin alku kulkee tien varressa.

* Tiivistyshuoltaotauko Jämsä

* MK8 Haapajoki
Yksi Päitsin pisimmistä maastokokeista, pituutta noin 18 kilometriä. Harrasteluokat ajavat kokeen lyhennettynä. Suunnistustaitoinen katselija löytää pistoteitä pitkin reitin varrelle.

* MK9 Taipaleenkierros (uusi)
Uudelle maastokokeelle Petäjäveden suuntaan ajetaan mennen tullen maastosiirtymää, joten reilun 14 kilometrin pituinen maastokoe rankan Haapajoen jälkeen tulee olemaan lauantai-iltapäivän todellinen kuntopuntari. Yleisölle parikin hyvää katselupaikkaa, opastus.

* MK10 Oravasaari
Kuokkalan maastokoetta ei ajeta tänä vuonna, joten Jyväskylässä suunnataan suoraan Oravasaaren metsäiseen endurospooriin. Ei yleisöystävällinen pätkä.

* MK11 Josemora
Tuttu Josemoran moottorata-alueen mäkinen endurospoori. Partio- ja kuntoluokat eivät aja. Yleisö pääsee seuramaan rata-alueella sekä kilvanajoa että huoltotoimia.

* Tiivistyshuoltotauko Josemora
Kuljettajat saavat vaihtaa pyöriin lisävalot. Kypärävaloja ei saa käyttää yleisessä liikenteessä.

* MK12 Vaihela
Monipuolista reittiä osin kallioisellakin reitillä, tiepohjalla ja metsäpolulla. Katsojille opastus reitin varrelle ja maaliin soramonttualueelle.

* MK 13 Leppäkoski
Nopeaa ja vaihtelevaa reittiä metsässä ja pellolla. Partio- ja kuntoluokka eivät aja maastokoetta. Yleisö pääsee autolla tienvarteen.

* MK14 Sysmä (Vanjärvi)
Sysmän pohjoispuolella maastokoe kulkee metsä- ja peltospooreja pitkin. Tuttu maastokoe SyMK:n  endurokilpailun ajaneille.

* MK 15 Ravioskorpi (uusi)
Uusi maastokoe Sysmän eteläpuolella. Perinteistä enduropolkua. Partio- ja kuntoluokka eivät aja maastokoetta.

* MK16 Heinola motocrossrata
Lauantain viimeinen maastokoe ennen siirtymää yötauolle Vierumäelle. Hyvä pimeänajon yleisömaastokoe, sillä reitti kiertelee crossiradan alueella.


* Yöhuolto Vierumäki Areena
Lähtö sunnuntaiaamuna Vierumäki Areenalta. Ensimmäinen kilpailija lähtee kello 8.01.

* MK 17 Ruuhijärvi
Metsä- ja peltospooria. Tänä vuonna kaikki luokat ajavat Ruuhijärven maastokokeen. Yleisölle katselupaikkoja reitin alkupäässä.

* MK18 Nuuttila
Nuuttilan pätkä on pitkä, mutta vaikeimpiin mäkiin on kiertoreitit. Perinteiset katselupaikat 4-tien varrella.


* MK19 Huhdanoja
Yksi Päitsin pisimmistä maastokokeista, A-, U20- ja B-luokat ajavat 18 km pitkänä, muut luokat lyhennettynä. Vaihtelevaa maastoa. Katsojille useita paikkoja.

* MK 20 Motopalvelu (Sammalisto, uusi)
A-, U20- ja B-luokille lyhyt, noin 5–6 minuutin pituinen, melko nopea ja alussa pari mäkiosuutta sisältävä uusi maastokoe. Vet- C- Partio- ja kuntoluokat eivät aja. Lähdöstä kävelyä mäkiosuuksiin reilu kilometri.

* Tiivistyshuoltotauko Juustoportti    

* MK 21 Jussinkorpi
Perinteinen Jussinkorpi ajetaan pitempänä versiona. Vaihtelevaa maastoa. Partio- ja kuntoluokat eivät aja. Suosituille katselupaikoille kulku maastokokeen lähtöpäästä.

* MK22 Kaipiainen (uusi)
Perinteistä metsässä kulkevaa enduropolkua. Katselupaikat lähtö ja maali päässä.

* MK23 Palvelukoti Rauha (Juhola, uusi)
Ja edelleen perinteistä metsässä kulkevaa enduropolkua. Palvelukoti Rauhan reitillä on yksi mäki, jossa harrasteluokan kuljettajilla saattaa olla väsyneenä hieman punnerrettavaa.

* MK 24 Ollilanlaakso (Kerava, uusi)
Päitsin viimeinen maastokoe on lyhyt, noin kolmen minuutin pyöritys pellolla Keravalla Ollilanlaaksossa. Viimeinen tilaisuus iskeä, mikäli erot kärjessä ovat vielä sekuntipeliä. Viimeisenä osuutena 23 kilometrin tiesiirtymä Vuosaaren satamaan maaliin.

* Maali, Vuosaaren satama. Ensimmäiset kuljettajat saapuvat maaliin noin kello 14.50.

Harjoittelu reitillä?

Päijänteen ympäriajon toteuttaminen ei olisi mahdollista, mikäli järjestelyissä ei olisi mukana kymmeniä moottorikerhoja ja -seuroja ympäri Suomea.

Paikallisten kerhojen vastuulla on muun muassa maastokokeiden järjestäminen ja sitä edeltävä, usein hyvinkin työläs ajolupaprosessi maanomistajien kanssa.

Lisämääräyksen mukaan poikkeuksellisten sääolosuhteiden vuoksi on reitillä mahdollisuus ajaa vastuullisen ratamestarin luvalla 18.3. asti.

Jotkut Päitsin pätkistä/osa niistä on paikallisten kerhojen enemmän tai vähemmän jäsenten jatkuvassa käytössä olevia enduroreittejä. Mikäli olet menossa ajamaan vieraan kerhon reitille, ota selvää millaisin ehdoin se on mahdollista: onko se ylipäänsä luvallista, maksullista, voiko alueella ajaa punakilpisellä pyörällä, sallitut päivät ja kellonajat jne.

Luvattomasta harjoittelusta ja/tai reitin käyttämisestä seuraa pahimmillaan kyseisen pätkän sulkeminen kilpailusta ja ongelmia paikalliselle moottorikerholle. Väärinkäytöksistä tulisi siten tulonmenetyksiä kerhoille ja pahimmillaan maanomistajien kanssa sovittujen ajopaikkojen menetys. Osa Päitsin reiteistä on käytössä vain ja ainoastaan kilpailun aikana ja näitä sopimuksia maanomistajien kanssa on jokaisen syytä kunnioittaa.

Päitsi on erittäin vaativa kilpailu sekä järjestäjille että kuljettajille. Molemmat tahot ovat tehneet jo tähän mennessä paljon sinnikästä työtä, jotta suuri suomalainen seikkailu voidaan toteuttaa tänäkin vuonna. Kilpailun organisaatio toivottaa kaikille hyviä viimeistelytreenejä ja toivottaa kilpailijat ja yleisön lämpimästi tervetulleeksi mukaan Päijänteelle.

Viimeisin numero