Onko KTM kehittynyt viime kaudesta MotoGP:ssä?

Ykkösasiana tulee mieleen, että on saatu huippulahjakas Johann Zarco ensi kauden kisakuljettajaksi. Se kertoo ainakin siitä, että monen muunkin tehdastiimin hamuama Zarco uskoo KTM:n ja Red Bullin projektiin. Mutta mitä muuta?

Pol Espargaro ei ole tällä kaudella ollut kertaakaan kymmenen joukossa. Keskeytyksiä on kaksi ja kaikki muut sijoitukset haarukkaan 11-13. Bradley Smith on keskeyttänyt myös kahdesti, Assenissa hän ajoi sijalle 10. Muuten sijoitushaarukka on ollut 13-18.

Mika Kalliolla on myös sija 10 sekä keskeytys, Saksan hän joutui jättämään loukkaantumisen vuoksi väliin.

Viime vuonna Espargaro oli kympin sakissa neljästi, Smith kaksi kertaa. Kaikki ne tulivat tosin kauden jälkimmäisellä puoliskolla, kun tiimi oli päässyt sinuiksi MotoGP-maailman kanssa. Kallion sijat viime kaudella olivat 16, 10 ja 11. Hyvä lopetus rookietiimiltä, mikä antoi olettaa, että tällä kaudella aloitettaisiin siitä, mihin 2017 lopulla jäätiin – ja odotettiin toki parannuksia. Niitä ei ole ainakaan sijoitusten valossa nähty.

Entä sitten aikaerot kärkeen? Saksassa Espargaro oli viime vuonna 13:s, Smith 14:s. Erot kärkeen olivat 34 ja 36 sekuntia. Nyt Espargaro keskeytti, Smithin ero kärkeen oli 21 sekuntia.
Assenissa 2017 Smith keskeytti, Espargaro oli 11:s, mutta jäi kärjestä peräti minuutin ja yhdeksän sekuntia. Tämän kauden kilpailussa Espargaron ero voittajaan oli 15 sekuntia, Smithin 29.

Kisavauhdeissa ei ole kuitenkaan tapahtunut oletettua parantumista kärkeen verrattuna. Viime kaudella (kaikki kauden jälkipuoliskolla) KTM-kuljettaja oli viidesti alle 20 sekunnin päässä kärjestä, kaikissa muissa kisoissa ero oli vähintään 30 sekuntia. Tällä kaudella all e 20 sekunnin päähän kärjestä on päästy vasta kahdesti; Mika Kallio Jerezissä (19s) ja Espargaro Assenissa (15s). Peröti viidessä kilpailussa paras KTM-kuljettaja on ollut yhä yli puoli minuuttia kärjestä. Paljon parempaaon odotettu.

Aika-ajovertailu ei ole juuri lohdullisempi. Viime aikojen kisoissa verrattuna viime kauteen on ero kärkeen aika-ajoissa kaventunut KTM:illä muutaman kymmenyksen. Mutta tältä kaudelta on ainoastaan yksi paikka Q2:ssa, Espargaro ajoi sen Yhdysvalloissa. Tätä voi pitää todella heikkona esityksenä, sillä kauden 2017 viidessä viime kilpailussa KTM-kuski oli jokaisessa Q2:ssa, kahdessa niistä jopa kaksi kuljettajaa selvisi aika-ajon jälkimmäiseen osaan. Tässäkään mielessä kehitystä ei ole tullut odotetulla tavalla.

On erittäin mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon KTM saa ensi kauden pyöräänsä lähemmäksi kärkitiimejä, resursseista Red Bullin sponsoroiman tiimin kehitystyö ei jää kiinni. Jostain syystä tämän kauden kehtiystyö on jäänyt piippuun. Ehkä tiimiin tarvittaisiin lisää huippuosaajia, joilla on jo pitkä MotoGP-kokemus.

Ja sekin on kiinnostavaa, kuinka Johann Zarco ajaa verrattuna Espargaroon, jota pidetään MotoGP-porukan keskitason peruskuskina. Arvio on, että jos kaverit laitetaan tismalleen saman pyörän päälle, on Zarco radasta riippuen 5-15 sekuntia nopeampi. Zarcon tulo on sikälikin tärkeää, että se jos mikä ruoskii KTM:n tehdasta painamaan ensi kauden pyörän kanssa hommia niska yhä paksummassa limassa. Mutta tämä kausi, se ei ole ollut läheskään odotusten kaltainen.
 

Uusin numero