Oma tatsi vei Kantosen voittoon

Kantonen kertoi keskittyneensä täysin omaan ajoonsa.

– Vasta kolmanneksi viimeisellä pätkällä aloin relata, Kantonen
kertoi.

24-vuotiaalla kuljettajalla oli tänä vuonna allaan uusi pyörä, 300-kuutioinen kaksitahtinen. Viime vuonna hän ajoi isolla nelitahtisella.
Sopiva pyörä lienee yksi syy Kantosen ylivoimaisuuteen.

– Kevyempi pyörä on tietysti jeesannut talviajossa. Ajoin myös
sopivalla vauhdilla, en tehnyt paljon virheitä ja jaksoin koko viikonlopun hyvin.

Koko Päitsin ajan Kantonen vaikutti rennolta ja hyväntuuliselta, vaikka tahti esimerkiksi huoltotauoilla on usein kiivas ja aikaa rajallisesti.
Mitä mahtaa pyöriä miehen mielessä kesken ajon, yksin pimeässä metsässä?

– Ei siinä hirveästi ajattele oikein mitään. Keskittyy vain ajoon.
Mutta siirtymillä sitä sitten ajatteleekin kaikenlaista. Että onko tämä nyt ihan tervettä ajella 10 asteen pakkasessa ihan horkassa. Ei se varmaan ole ihan fiksua, Kantonen nauroi.

Viime vuonna Kantonen sijoittui Päitsin yleiskilpailussa neljänneksi ja kysyttäessä, aikooko mies osallistua vuoden 2011 Päitsiin, vastaus oli napakka ”toivottavasti en”. Maalissa miestä jo nauratti, että onneksi se päätös ei pitänyt ja porvoolainen nappasi nyt voiton lisäksi 25 SM-pistettä.

Kantonen aikookin keskittyä tänä vuonna enduron SM-sarjaan ja ”ajan ehkä crosseja, jos jaksan”.

Ensi vuonna mies nähdään taas Päitsillä, mikäli siellä on jaossa SM-pisteitä.

Timonen tyytyväinen kakkossijaan

Päitsihistoriaa viime vuonna, kuudennella peräkkäisellä voitollaan tehnyt Salpausselän Moottorikerhon Heikki Timonen on tyytyväinen kakkossijaansa.
Timonen jäi lopulta Kantosesta kuusi minuuttia ja neljä sekuntia. Timonen nousi perjantaina viidennellä maastokokeella toiseksi, ja piti paikkansa siitä lähtien.

– Eihän se mikään huono sija ole. Sehän oli ihan realistista, ei
tässä pettyneitä olla, Timonen totesi palkintojenjaon jälkeen, huoltoautonsa takapenkillä väsyneenä retkottaen.

Pahimmasta kilpakumppanistaan hänellä on vain hyvää sanottavaa. Timosen mielestä Kantosella on rahkeita tehdä ”timoset”, eli voittaa useita Päitsejä peräkkäin, ja vaikka uusiakin ennätykset.

– Kantosella oli nyt vauhti kohdillaan, hän totesi.

Lähes koko Päitsin ajan tiiviisti Kantosen kintereillä pysytellyt Timonen oli myös koko kisan ajan rennolla ja virkeällä tuulella. Väsymys alkoi painaa vasta sunnuntaiaamuna. Muutenkin kisa sujui ongelmitta. Helmikuinen tyräleikkauskaan ei vaikuttanut Timosen mukaan ajoon laisinkaan.

Timonen oli vielä tammikuussa sitä mieltä, että jättää Päitsin väliin, mutta jokin houkutteli osallistumaan.

– En tiedä mitä se on. Ehkä jonkin maaginen voima, vaikea sanoa. Jos viime vuonna olin sitä mieltä, että 95 prosentin todennäköisyydella en osallistu tänä vuonna, niin nyt todennäköisyys ensi vuodelle on 99 prosenttia, Timonen nauroi.

Salosella maksimisuoritus

Kolmas oli Sipoon Moottorikerhon Valtteri Salonen. Myös Salonen ajoi koko viikonlopun tasaisen varmasti.

– Kiva oli ajaa, nyt meni kaikki niin kuin pitikin. Perjantai-iltana mietin, että mihinköhän sitä tuli taas lähdettyä, mutta siitä se helpottui. Pyöräkin toimi hyvin, laitoin oikeastaan vaan bensaa lisää tankkiin. Kolmas sija oli kyllä maksimi tällä hetkellä, Kantonen ja Timonen oli niin hyvässä vauhdissa.

Salonen ajoi nyt kolmannen Päitsinsä. Aiemmin mies on nähty kilpailussa neljän vuoden välein.

– Nyt saattaa olla, että väli ei veny niin pitkäksi, Salonen totesi.

Kympin sakissa pettyneitä ja onnellisia

Neljäs oli Tuusulan Moottorikerhon Samuli Aro. Viisinkertaista maailmanmestaria hymyilytti maalissa.

– Onneksi tämä on nyt ohi. Sunnuntaina ei kyllä ollut mitään ongelmia, Huhdanojan maastokoe oli todella raskas. Siellä oli tappavan teräviä reikiä. Vähän kaatumisia tuli tänäänkin, mutta niitähän tulee aina, ja pitää tullakin – muuten ei ole yritystä. Tämän vuoden uudet pätkät olivat hyviä, oikeastaan koko reissun parhaat olivat Miettinen ja Tapsan enduro-lenkki.

Viides oli Nummelan Moottorikerhon Riku Nikander. Nikander summaili maalissa tämän vuoden reitin olleen helpompi kuin esimerkiksi viimevuotisen.

– Sunnuntai meni hyvin, lauantaiaamu huonosti ja perjantai ok. Lauantaina upotin pyörän hankeen Evolla ja hukkasin aikaa.

Kuudes oli Sipoon Moottorikerhon Jari Mattila, joka kärsi viikonloppuna vatsavaivoista. Maalissa olikin väsynyt, mutta onnellinen mies.

– Hyvältä tuntuu olla maalissa. Äijä oli kuitenkin ajokunnossa.
Tavoitteena oli täydet SM-pisteet omasta luokasta, ja ne sain. Sunnuntai oli paras päivä. Ainut ongelma oli, että Huhdanojalla ajoin puuhun ja satutin perjantaina kipeyttämäni sormen uudelleen.

Seitsemäs oli Kuhmoisten Moottorikerhon Janne Suominen. Päitsin konkarikuljettajiin kuuluva Suominen ei omien sanojensa mukaan aio tuloksen takia järjestää kansanjuhlia Jämsänkoskella.

– Tiistaina vielä mietin, että lähdenkö kilpailuun ollenkaan, kun antibioottikuuri on vieläkin päällä, joten ihan hyvä suoritus. Uudet maastokokeet olivat hyviä ja oikein piristäviä, vauhdikkaita ja muutenkin sellaisia kuin pitäisi ollakin.

Lauantai-iltana Suominen valitteli monen muun kuskin tapaan, että tarvitsisi uuden takapuolen tai ainakin nahat siihen. Maalissa tilanne oli jo helpottanut.

– Illalla laitoin salvaa ja aamulla laitoin salvaa ja hyvin auttoi, Suominen naureskeli.

Kahdeksas oli Hämeenlinnan Moottorikerhon Jari Pulkkinen. Pulkkinen ei ollut maalissa tyytyväinen tulokseen.

– En ollut valmistautunut tarpeeksi ja huonoin Päitsi-sijoitus oli sitten tuloksena. Kylmä oli koko reissun ja perjantaina pimeässä ajetut pätkät olivat myrkkyä. Varsinkin Huhdanojan pitkä pätkä.

Yhdeksäs oli Mäntsälän Moottorikerhon Miko Mellin. Kympin sakkiin tähdänneellä Mellinillä oli kiva viikonloppu.

– Positiivinen kuva jäi taas, kelikin oli hyvä. Lauantaina olisin voinut ajaa paremmin, mutta maha oli silloin sekaisin. Minusta lumispoorit olisivat saaneet olla toisaalta pehmeämpiä.

Kymmenes oli Johannes Salminen Kuhmoisten Moottorikerhosta.
Pitkään kymmenen joukossa ajanut Mäntän Seudun Moottorikerhon Marko Leponiemi putosi tuloksissa, kun pyörään tuli teknisiä murheita maastokokeella 28.

Lauantain jälkeen kolmantena ollut Salpausselän Moottorikerhon Pentti Nurminen keskeytti sunnuntaina aamun toiselle maastokokeelle Nuuttilaan.

Kaikki tulokset www.fin-enduro.com/tulokset/paitsi11

MK29/29
1 Oskari Kantonen 6:16:56
2 Heikki Timonen 06:04
3 Valtteri Salonen 12:22
4 Samuli Aro 13:12
5 Riku Nikander 14:02
6 Jari Mattila 14:56
7 Janne Suominen 19:30
8 Jari Pulkkinen 21:31
9 Miko Mellin 22:01
10 Johannes Salminen 30:12

Ja alla vielä 20. parasta kerhoineen:

1 Kantonen Oskari ME-Racing 6:16:56,65
2 Timonen Heikki SsMK 6:23:00,69 06:04,04
3 Salonen Valtteri SiMK 6:29:19,01 12:22,36
4 Aro Samuli TuMK 6:30:08,71 13:12,06
5 Nikander Riku NMK 6:30:58,65 14:02,00
6 Mattila Jari SiMK 6:31:53,02 14:56,37
7 Suominen Janne KuhMK 6:36:26,97 19:30,32
8 Pulkkinen Jari HlMK 6:38:28,21 21:31,56
9 Mellin Miko MäntsMK 6:38:58,31 22:01,66
10 Salminen Johannes KuhMK 6:47:09,10 30:12,45
11 Paavola Tomi TuMK 6:47:41,97 30:45,32
12 Tirkkonen Juha-Pekka KeMS 6:47:50,36 30:53,71
13 Himmanen Henri HMK 6:48:25,94 31:29,29
14 Salonen Lauri KaMoKe 6:51:58,18 35:01,53
15 Erkkilä Antti NRT 6:51:59,31 35:02,66
16 Miettinen Mikael TuMK 6:53:33,95 36:37,30
17 Holm Leif MäntsMK 6:54:10,18 37:13,53
18 Lehtonen Pauli MäntsMK 6:56:02,47 39:05,82
19 Estola Kai RiMPKK 6:56:29,09 39:32,44
20 Hurri Kimmo VMK 6:57:46,16 40:49,51

Päitsi-faktat
– Kilpailu 25.-27.3.
– Tänä vuonna 76. Päijänteen ympäriajo.
– Kilpailuun osallistui noin 180 kuljettajaa.
– SM-pisteistä ajavat A- ja B-luokat. Niiden lisäksi ajetaan C-luokassa, Kunto-luokassa (K) ja Veteraani-luokissa (V40 ja V50).
– Jokainen luokka jaetaan pyöräkoon mukaan luokkiin avoin, 125 ja 2504t.
– 29 maastokoetta, joista 8 uusia.
– Reitin pituus 1025 kilometriä.
– 265 kilometriä maastokokeita.
– Järjestäjä Helsingin Moottorikerho ry, yhdessä lähes 40 moottorikerhon ja muun organisaation kanssa.

Perjantaina ajettiin seitsemän maastokoetta: Joensuun tila, Miettinen, Tapsan enduro-lenkki, Jussinkorpi, Huhdanoja, Nuuttila ja Ruuhijärvi.
Yötauko oli Vierumäellä.

Lauantaina ajettiin yhteensä 14 maastokoetta: Motopalvelu, Tallukka, Evo, Auttoinen, Kuhmoinen, Hassi, Haapajoki, Kuokkala, Oravasaari ja Joutsan JoSeMoRa, Vaihela, Leppäkoski, Sysmä ja Marjoniemi. Yötauko oli Vierumäellä.

Sunnuntaina ajettiin ensin samat seitsemän maastokoetta kuin perjantaina, mutta toiseen suuntaan. Yhteensä sunnuntaina ajettiin kahdeksan maastokoetta. Ensimmäinen kuljettaja starttasi Vierumäeltä kello 8.01.
Päivän päätti Vuosaaren sataman maastokoe.