Odotettu BMW R 1300 GS esitelty

Syksyn odotetuin ja ehkä koko vuoden kovin uutuus, BMW R 1300 GS on esitelty.

– Olen varma, että uusi R 1300 GS yllättää kilpailijat jälleen kerran. Se on entistä monipuolisempi, mutta vähemmän monimutkainen sekä kevyempi. Lisäksi kohdennetut varusteet mahdollistavat Boxer-GS:n entistä voimakkaamman olemuksen. Uusi moottori, erinomaiset ajo-ominaisuudet ja korkea mukavuuden taso takaavat, että se asettaa riman sekä kadulla että maastossa.

BMW:n vesijäähdytteisten boxer-moottorien kehitysjohtaja Thilo Fuchs ei säästele sanoissa uutta GS:ää ylistäessään. Uuden sukupolven pyörän moottori ja jousitus ovat uusia, ja sen paino on entistä matalampi. Lähes täysin uudistuneen pyörän kerrotaan olevan 12 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.

Vaihteisto on sijoitettu boxer-moottorin alle, joten moottori on mitoiltaan entistä kompaktimpi. Iskutilavuus on tasan 1300 cm3, ja tehoa moottori tuottaa 107 kW (145 hv) 7750 kierroksella. Maksimivääntö on mukavat 149 Nm 6500 kierroksella.

Uuden alustan keskiössä on teräslevyistä valmistettu päärunko, joka on paitsi kompakti, myös aiempaa jäykempi. Takarunko on vaihtunut valualumiiniseen. Uusi EVO Telelever -etujousitus ja päivitetty EVO Paralever -takajousitus parantavat ohjauksen tarkkuutta ja ajovakautta entisestään.

Vakiovarustukseen on lisätty muun muassa avaimeton käynnistys, joka ohjaa myös ohjauslukkoa, tankin korkkia ja laukkuja, rengaspaineen valvonta, kahvalämmittimet ja ABS Pro. Lähes pakollisena BMW-lisävarusteena tarjolla on elektronisesti ohjattu jousitus. Uusi järjestelmä on nimeltään Dynamic Suspension Adjustment (DSA), joka säätää vaimennusten lisäksi jousivakiota ajotilan, olosuhteiden ja ajoliikkeiden mukaan. Automaattinen esijännityksen säätö pitää pyörän korkeuden vakiona kuormasta riippumatta.

DSA:n yhteydessä saatavilla on adaptiivinen korkeussäätö ja urheilualusta. Adaptiivinen korkeudensäätö mahdollistaa pyörän korkeuden säätämisen ajotilanteen mukaan. Urheilualusta houkuttelee maastoajon ystäviä pidentämällä joustomatkoja 20 mm. Myös ergonomiaa voi muuttaa maastoajoystävällisemmäksi lisävarustevalikoiman tarjonnalla.

Ajoasetuksia on vakiona neljä, Rain, Road, Eco ja Enduro. Kaikki valaistus hiutuu LED-tekniikalla. Etovalossa on tunnusomainen kuvio, etuvilkut on integroitu käsisuojiin ja takavalot takavilkkuihin. Lisävarusteena saatava ajovalo Pro lisää varustukseen kaarrevalon.

Myös ajoavustimia on tarjolla runsaasti lisävarusteena. Aktiivinen vakionopeudensäädin (ACC), etutörmäysvaroitin (FCW) ja kaistanvaihtovaroitin (SWW) tuovat ajamiseen paitsi mukavuutta, myös turvallisuutta. Kaikki toimivat tutkan avulla.

Muotoilut osalta R 1300 GS on melko rohkea harppaus totusta. Vaikka perustaltaan ulkonäkö onkin tuttua, erityisesti uuden alumiinitankin muoto on entistä sulavampi. Perusmallin lisäksi tarjolla on kolme versiota, mustanpuhuva Triple Black, sporttinen GS Trophy ja pinnavantein varustettu 719 Tramuntana.

Uuden BMW R 1300 GS:n hinta alkaa 26500 eurosta.

Uusin numero