Nyt on siipeä! – Uusi BMW M1000RR on 8 km/h nopeampi

BMW on M1000RR:n päivityksessä keskittynyt parempaan aerodynamiikkaan. Tuloksena 8 km/h korkeampi huippunopeus.

Kaksi vuotta sitten BMW esitteli ensimmäisen M-tunnuksella varustetun moottoripyöränsä, M1000RR:n. 212-hevosvoiman teholla se oli samalla kaikkien aikojen tehokkain BMW-moottoripyörä. Nyt on aika ensimmäiselle päivitykselle, ja pääosassa on aerodynamiikan parantaminen.

Ulkoisesti suurin ero on uutuuden huikean kokoiset siivekkeet. Niiden luvataan painavan keulaa alaspäin 22,6 kilon voimalla 300 km/h nopeudella. BMW lupaa, että suorien lisäksi ne parantavat vakautta myös kaarteissa pyörän ollessa kallistettuna, ja edelleen valmistajan ilmoituksen mukaan tämä mahdollistaa suuremmat kallistuskulmat. Ensimmäistä kertaa tuotantomoottoripyörässä on otettu myös käyttöön etulokasuojaan integroidut, etujarruille ilmavirtaa tuottavat jäähdytyskanavat, joiden luvataan laskevan jarrusatuloiden lämpötilaa kymmenellä asteella rata-ajossa. Lisävarusteena on lisäksi saatavilla jarrulevyjen ympärille sijoittuvat M Aero -pyöränsuojukset, joiden luvataan alentavan ilmanvastusta erityisesti yli 250 km/h nopeuksissa. Kun tähän lisätään vakiovarusteisiin kuuluva korkeampi tuulilasi, niin uudelle M1000RR:lle luvataan aiempaa kahdeksan kilometriä tunnissa korkeampi huippunopeus, nyt 314 km/h. 

BMW on päätynyt vanteiden osalta ratkaisuun, jossa vakiovarustukseen kuuluu hiilikuituvanteet ja takoalumiinivanteet saa halutessaan lisävarusteena. Pyörän takaosa on muotoiltu uudelleen entistä virtaviivaisemmaksi. Kilpiteline on nyt pienikokoisempi ja se on suunniteltu aiempaa helpommin irrotettavaksi rata-ajoa varten. 

Moottori on tuttu 212-hevosvoimainen, 999-kuutioinen rivinelonen. ShifCam-järjestelmän avulla siinä yhdistyy korkea huipputeho ja vahva keskialueen voima. Huipputeho saavutetaan 14 500 kierroksella ja moottorin maksimikierrosluku on 15 100. Vääntölukemaksi ilmoitetaan 113 Nm / 11 000 r/min. Venttiilien valmistusmateriaalina on titaani, samoin Pankl´n valmistamien kiertokankien, joiden sanotaan olevan 85 grammaa kevyemmät kuin S1000RR:n kiertokanget. Imusuppilot ovat myös lyhyemmät kuin S1000RR:ssä. 


Ajomoodeina on Rain, Road, Dynamic, Race sekä Race Pro 1-3. Mäkilähtöavustin, molempiin suuntiin toimiva quickshifter, lähtöavustin, pitlane-nopeusrajoitin, vakionopeussäädin ja mäkilähtöavustin kuuluvat kaikki vakiovarustukseen. Akku on erittäin kevyt litiumioniakku. Kuivapainoksi ilmoitetaan 170 kiloa ja tankattuna 192 kiloa. M Competition -pakettiin kuuluu mm. M GPS laptrigger, eloksoitu 220 grammaa kevyempi takasvingi, DLC-pinnoitettu M Endurance -ketju ja enemmän billet-alumiiniosia.

M1000RR:n hinta Suomessa 45 500 €



Uusin numero