Norton V4SV – Suorituskykyisin ja ainoa brittiläinen superbike

Norton jatkaa kirjainleikittelyään, kun V4SS korvataan parannetulla V4SV-mallilla.

Nortonin vaihtelevan rikas historia saa jälleen uutta jatkoa, kun brittimerkki tuo markkinoille 1200-kuutioisen superbiken, joka kantaa nimeä V4SV. Kyseessä on Nortonin mukaan tämän hetken ainoa tuotannossa oleva brittiläinen superbike, kun Triumphin mallistoon ei sellaista kuulu. Alunperin Norton perustettiin jo 1898, ja ensimmäiset omat moottoripyörät se valmisti vuonna 1902. Ensimmäisen konkurssinsa Norton näki jo 1913, ja viime vuosikymmeninä omistus on vaihtunut USA:n kautta intialaiseen TVS Motor Companyyn. 

V4SV on täysverinen superbike, ja oikeastaan vielä vähän enemmän, sillä siihen on ängetty lähes kaikki kuviteltavissa oleva luksus mitä sporttipyörä voi pitää sisällään. Moottori on 1200-kuutioinen ja 72-asteinen V4. Sylinterin halkaisija on 82 milliä ja isku melko pitkä 56,8 milliä. Siihen nähden huipputehon kierrosluku on suhteellisen korkea 12 500. Tällöin moottori tarjoilee 187,5 hevosvoimaa. Lukema on selvästi alempi kuin V4SS-mallin ilmoitettu noin 200 hevosvoimaa, mikä kielii siitä että kestävyys ei tuolla teholla ehkä ollut moottori kovin valtti. Vääntölukema on pudonnut 130 newtonmetristä 125 newtonmetriin, mutta se saadaan nyt 1000 kierrosta alempana. Pienentyneistä lukemista huolimatta kenenkään tuskin tarvitsee olla huolissaan, että kuivapainoltaan 193-,kiloisen V4SV:n suorituskyky ei olisi riittävä. Ajomoodeja on kolme: Sport, Road ja Wet. Luistonesto huomioi pyörän sivuttaiskallistuksen. Quickshifter toimii sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa, ja kytkimessä on luistotoiminto. 

Aivan perinteisiin ratkaisuihin Norton ei ole kaikissa asioissa päätynyt, vaan esimerkiksi polttoainetankki on sijoitettu satulan alle. Alumiinirunko on käsin TIG-hitsattu ja sen jälkeen kiillotettu, myös käsityönä. Keulakulma ja offset on säädettävissä, samoin yksipuoleisen takasvingin kiinnitys. Jousitus tulee Öhlinsiltä, edessä NIX30 ja takana huippupamppu TTXGP. Myös ohjausiskari tulee samalta valmistajalta. Kuusituumaisen väri-TFT-mittariston erikoisuutena on, että se toimii samalla taakse suunnatun kameran näyttönä. 

Jarrulevyt edessä ovat peräti 330-milliset yhdessä Brembon nelimäntäisten radiaalisatuloiden ja Brembon pääsylinterin kanssa. Takana levyn koko on 245 mm. Vanteiksi voi valita joko Ozin takoalumiinivanteet tai lisähintaan eteläafrikkalaisen BST:n hiilikuituvanteet. Värivaihtoehtoja on kaksi, Manx Silver ja hiilikuitu. 

Moottori: V4, 1200cc

Poraus x isku: 82 x 56,8 mm

Puristussuhde: 13,6:1

Teho: 187,5 hv / 12 500 r/min

Vääntö: 125 Nm / 9 000 r/min

Akseliväli: 1434 mm

Istuinkorkeus: 836 mm

Tankin tilavuus: 15 litraa

Kuivapaino: 193 kg

Uusin numero