Niklas Ajon Husqvarna-pesti päättyy Valenciassa

Ajo jatkaa myös ensi kaudella Moto3-luokassa, mutta pyörä vaihtuu Husqvarnan kanssa identtiseen KTM:ään ja tiimi espanjalaiseen Boe41 RBA:han.

Neljättä kautta MM-sarjassa kilpaileva Ajo, 20, on sarjassa 17. osakilpailun jälkeen sijalla 15 pistein 52. Ajo päätyi viime vuonna Moto3-luokassa 14:nneksi 62 pisteellä.

Vuoristorataa

Kyynärpääleikkaukseen todennäköisesti painuvan Ajon kausi on ollut yksittäisten huippusuoritusten vastapainoksi turhauttavien vastoinkäymisten ja loukkaantumisten sävyttämä.

Vauhti on tapaillut huipputasaisessa luokassa parhaimmillaan podiumvirettä, mutta tulostaso on liikkunut jyrkästi vuoristoradalla. Tasaisuus on tässä valossa puuttunut.

Ajo on ajanut yhtä kisaa valmiilla kaudella tähän mennessä parhaimmillaan viidenneksi Italian Mugellossa. Saapasmaan maaperältä irtosi myös toistaiseksi paras aika-ajosijoitus, kun Ajo lunasti toisen lähtöruudun Misanon radalla ajettuun San Marinon GP:hen.

Saldoa rassaa kahdeksan pisteetöntä kisaa, joista kuusi on päättynyt keskeytyksiin kaatumisten ja teknisten ongelmien vuoksi. Lisäksi Ajo joutui jäämään Saksan GP:stä sivuun nilkkavamman vuoksi.

Urallaan 65. GP:tä ajaneen Ajon MM-debyytti ajoittui vuoteen 2010 ja ensi viikonlopun estradille, eli hänen hyvin tuntemalleen Valencian 4005 mittaiselle Ricardo Tormo-radalle. Kisa päättyi silloin moottoririkkoon sijalta 15.

Ajo poimi sen jälkeen kauden perinteisestä päätösosakilpailusta sijat 8 ja 9, mutta viime vuosi päättyi mustelmiin. Ajo taisteli silloin yli 100 000 katsojan edessä yhdeksännestä sijasta, kunnes takarengas luisti alta Ricardo Tormon kolmannessa mutkassa ja KTM-pyörä lähetti valkeakoskelaisen hetkeksi ilmojen teille 24 kierron mittaisen kisan puolivälissä.

Ajo päätti tämän kauden kaukomaiden kiertueen vajaat kaksi viikkoa sitten kallella kypärin Malesian Sepangissa, kun Husqvarna sanoi työsopimuksen tylysti irti jo kisan alkukierroksilla.

Onnistuminen ja paluu kymmenen nopeimman joukkoon Valenciassa jättäisi Ajolle paremman maun suuhun piakkoin päättyvästä kaudesta ja loisi uskoa tulevaan tekemiseen.

– Keskittyminen suunnattiin jo Malesiassa kohti Valenciaa. Se on yksi suosikkiradoistani ja haluan päättää kauden hyvin, Ajo pohjustaa tulevaa viikonloppua.

Ajon talliveri Kent hyvästelee
Husqvarnan ja siirtyy Hondalle

Ajon Husqvarna-tallikaveri Danny Kent tuuletti Valenciassa voittoa vuonna 2012. Kent on tämän kauden sarjassa yhdeksäntenä pistein 116.

Britti starttasi tähän kauteen Husqvarnan virallisena tehdaskuljettajana. Ajon statuksena on ollut Husqvarnan tehtaan tukema kuljettaja.

Kent lähtee ensi kaudeksi saksalaisen Kiefer Racingin riveihin, jossa hän saa vuorostaan käskytettäväkseen Hondan tehdaspyörän.

Husqvarnan kalusto puolestaan siirtyy suomalaistalli Ajo Motorsportilta espanjalaiselle Calvo-tiimille. Pyöriä käskyttävät jatkossa espanjalainen Isaac Vinales ja brasilialainen Eric Granado.

KTM on vuorostaan
haastajan asemassa

KTM on hallinnut Moto3-luokan kahta ensimmäistä kautta saavuttaen sekä henkilökohtaiset ja merkkimestaruudet.

Honda lähti tähän kauteen kovalla vastahyökkäyksellä ja se on onnistunut. Hondan espanjalaiskuski Alex Marquez johtaa sarjaa Valenciaan tultaessa 11 pisteellä Red Bull KTM Ajo-tiimin australialaiseen Jack Milleriin.

Valmistajien välinen tilanne on sekin kutkuttava ennen kauden päätöstä: Honda 368-KTM 359.

Honda on saavuttanut MotoGP-sarjan 15:stä pienimmän luokan merkkimestaruudestaan viimeisimmän vuonna 2001.

* Suomalaistalli Ajo Motorsportin Jack Miller saavuttaa Moto3-luokan maailmanmestaruuden Valenciassa, jos:
– Miller voittaa ja Alex Marquez ei yllä podiumille.
– Miller sijoittuu toiseksi ja Marquez yltää korkeintaan sijalle 7.
– Miller sijoittuu kolmanneksi ja Marquez yltää korkeintaan sijalle 11.
– Miller sijoittuu neljänneksi ja Marquez yltää korkeintaan sijalle 14.
– Miller sijoittuu viidenneksi ja Marquez jää pisteittä.
 

Uusin numero