Niklas Ajo keulii Urjalan jääradalta Jerezin viimeistelytesteihin

Lääkäriltään vihreää valoa alkuvuodesta leikatun vasemman polven puolesta saanut Ajo, 18, on hakenut ahkerasti ajotuntumaa jääradalta.

– Hyvää harjoitusta kaiken kaikkiaan ja polvikin on ollut ihan ok. Tästä on hyvä lähteä positiivisin fiiliksin jatkamaan työntekoa Jereziin, sanoo Ajo.

Hektiseen kisakauteen virittäytyvä Ajo paineli piikkipyörillä terävästi kaksi pitkää päivää Petäjävedellä ja Urjalassa.

– Nautin ajamisesta jääradalla. Se merkitsee minulle supermoton tavoin kovan treenaamisen tueksi sekä vastapainoksi myös rentoutumista ja hauskanpitoa.

KTM:n tehdaspyörällä suomalalaistiimi Avant Tecnon väreissä kilpaileva Ajo ei ole ollut toipilaana vielä täydessä terässä kahdella edellisellä testijaksolla Valenciassa ja Jerezissä. Luontaista ajotyyliä on jouduttu soveltamaan polven ehdoilla ja riskeittä.

– En ole pystynyt ajamaan aiemmissa testeissä vielä siten, kuten olisin halunnut. Toivon ja uskon, että olen ensi viikolla Jerezissä polven osalta jo aika lähellä täydellistä ajovirettäni.

Maltti on kuitenkin valttia edelleen tässäkin vaiheessa. Tärkeintä on olla huippuiskussa huhtikuun ensimmäisenä viikonvaihteena, kun MM-sarja käynnistyy Losailin valaistulla aavikkoradalla Qatarissa ajettavalla perinteisellä spesiaalikisalla.

– Polvi on ehtinyt luutua täydellisesti, mutta rasitus voi tietenkin aiheuttaa ajoittain kipua. Tiedän kuitenkin, että minun ei tarvitse enää pelätä leikatun polven hajoamista ja se on se tärkein asia, tähdentää Ajo huojentuneena.

Jokaisella testipäivällä on olosuhteista huolimatta paljon painoarvoa kauteen lähdettäessä. Testipäivien määrä on rajallinen ja niistä kaikista on pyrittävä poimimaan maksimaalinen hyöty ja tieto talteen. Ajo on tehnyt työtä määrätietoisesti ja nostanut vauhdin lisäksi tarvittaessa myös kipukynnystä.

– Ensimmäisen yksityistesti jäi ajamatta ja vaikka jouduinkin lähtemään toipilaana niitä seuranneille virallisille testijaksoille, niin päätös ajamisesta niissä oli ehdottomasti oikea. Pitää muistaa, että pyörä on käytännössä uusi viime kauteen verrattuna.

Äärimmäisen tasaiseksi tiedetyn Moto3-luokan 32 sopimuskuljettajaa kiertävät Jerezin 4,4 kilometrin mittaista rataa maanantaista torstaihin.

– Keskitytään omaan tekemiseen ja jatketaan siitä, mihin Jerezissä reilut kolme viikkoa sitten jäätiin pyörän ja ajamisen osalta. Hyvä perusfiilis molempien osalta on jo olemassa, vahvistaa Ajo.

* Moto3- ja Moto2-luokkien viimeisen virallisen testijakson aikataulu 18.-21. maaliskuuta Jerezissä:
Maanantai 18.8.

Klo 14.20-15.20 Moto3
Klo 15.30-16.30 Moto2
Klo 16.40-18.30 Moto3 ja Moto2

Tiistai 19.3.
Klo 11.00-14.40 Moto3 ja Moto2
Klo 14.50-15.50 Moto2
Klo 16.00-17.00 Moto3
Klo 17.10-19.00 Moto3 ja Moto2

Keskiviikko 20.3.
Klo 10.00-14.40 Moto3 ja Moto2
Klo 14.50-15.50 Moto3
Klo 16.00-17.00 Moto2
Klo 17.10-19.00 Moto3 ja Moto2

Torstai 21.3.
Klo 11.00-12.00 Moto3 ja Moto2
Klo 12.10-13.10 Moto3
Klo 13.20-14.20 Moto2

Uusin numero