Urakan avaa historiaa huokuva Indianapolisin rata Yhdysvalloissa, josta manner vaihtuu tiiviillä temmolla Eurooppaan. Indyn jälkeen vuoroaan odottavat Tshekin Brno ja Englannin Silverstone.
– Onhan tuo rankka rypistys, mutta siihen on onneksi jo ehtinyt tottua, kuittaa kolmatta MM-kautta ajava Niklas Ajo, 19.
Moto3-luokan kaudesta on takana kahdeksan osakilpailua ja edessä ratkaisevat yhdeksän. Toinen vastaava kolmen kisaviikonlopun putki osuu lokakuuhun, jolloin härkäviikkoja hikoillaan Malesian Sepangissa, Australian Phillip Islandilla ja Japanin Motegissa.
MM-uransa 40. GP-kisaan lähtevä Ajo on tehnyt vajaan viiden viikon mittaisella kesätauolla kotiläksynsä huolella ollakseen parhaassa mahdollisessa terässä loppukaudella. Valkeakosken suunnalla ei ole vedetty lonkkaa eikä levätty laakereilla.
– Olen harjoitellut koko kesätauon tosi kovaa kaksi kertaa päivässä. Ohjelmaan on kuulunut juoksua, pyöräilyä, salitreeniä ja ajotuntuman ylläpitämiseksi supermotoa.
Ranne on kunnossa
Ajo joutui ajamaan kesätaukoa edeltäneen Saksan GP:n Sachsenringissä kivulias murtuma oikeassa ranteessaan. Uutiset tältäkin osin ovat nyt huojentavia. Ranne ei vaatinut leikkausta.
– Ranne on parantunut ja se tuntuu ihan hyvältä. Ei se ole haitannut treenaamista käytännössä lainkaan, vahvistaa suomalaistiimi Avant Tecnon KTM-pyörällä kilpaileva Ajo.
Espanjan Jerezissä parhaimmillaan kuudenneksi yltänyt Ajo ajoi alkukaudella myös pisteissä Moto3-luokan kymmenen nopeimman kuljettajan joukossa. Sen jälkeen matkaan mahtui muutama ja myös muista kuljettajista johtunut takaisku.
– Turha niitä on kuitenkaan jäädä jossittelemaan. Tämä on racingia, alleviivaa sarjassa sijalla 14 oleva Ajo.
Ajo tietää ja tuntee, että hän on vakiinnuttanut vauhdillisesti paikkansa vähintään kympin nippuun. Potentiaalia piisaa nappipäivänä korkeammallekin. Määrätietoinen nuorukainen ei kuitenkaan kurota kuuta taivaalta, vaan jatkaa nousujohteista uraa askel askeleelta.
– Kauden toisen puoliskon ensisijaisena tavoitteena on pyrkiä ajamaan Indystä lähtien tasaisesti sinne kärkikymmenikköön. Niin, ja siinä samalla kuroa terävintä kärkiryhmää kiinni, linjaa Ajo.
– Saattaa olla, että loppukausi on radoiltaan ehkä vähän parempi minulle, mutta kisa kerrallaanhan tässä koko ajan mennään. Pitää myös muistaa, että pyörä on käytännössä täysin uusi viime kauteen verrattuna. Nykyinen pyörä on enemmän mieleeni.
Pinta ja pito vaihtelevat
Indyssä mutkasta toiseen
Vuodesta 2008 lähtien MotoGP-sarjassa mukana ollutta Indianapolisia voidaan luonnehti moneltakin osin spesiaalikilpailuksi, joka jakaa jyrkästi kuljettajien mielipiteet.
Palaute varsinkin viime kaudella oli todella kovasanaista kuljettajille sen tärkeimmän elementin, eli pitkälti legendaarisen ovaalin sisälle rakennetun 4216 metrin mittaisen radan osalta.
– Radalta löytyy paljon erilaista asfalttia ja pito on, sanoisinko hyvin erikoinen. Rata on hankala monesta kohtaa ja erityisesti se viimeksi päällystetty osuus on kuin sileää betonia, Ajo luonnehtii tulevaa työmaataan.
Ajo on ehtinyt kilpailla Indyssä jo kaksi kertaa, joten edessä ei ole enää suurta hyppyä tuntemattomaan.
– Kyllähän Indyn luonne poikkeaa monessakin mielessä muista radoista. Pito on se päällimmäinen juttu ja toisaalta radalta ei löydy korkeuseroja nimeksikään. Rata ei lukeudu suosikkieni joukkoon.
Indianapolis merkitsee Ajolle kauden toista vierailua Pohjois-Amerikkaan. Ensimmäinen ajoittui huhtikuun loppupuolella Teksasin Austiniin ja uutuuttaan hohtaneelle COTA-radalle.
Ajo taisteli Teksasissa jopa podiumsijoituksista, kunnes hänet kilkattiin tylysti radalta päätöskierroksen kolmanneksi viimeisessä mutkassa.
– Pidän Austinia tuosta huolimatta kokonaisuudessaan kauden tähän mennessä parhaana GP-viikonvaihteenani, sillä ajoin siellä aika-ajossakin seitsemänneksi. Toivotaan nyt, että vastaava tahti jatkuu Amerikassa, Ajo viittaa aina arvaamattoman Indianapolisin puoleen.
Indianapolisin ratainfo:
Pituus: 4216 metriä
Leveys: 16 metriä
Mutkat vasemmalle: 10
Mutkat oikealle: 6
Pisin suora: 872 metriä
Valmistunut: 1909
Modifioitu: 2007
Moto3-luokan ennätyksiä kaudelta 2012:
Rataennätys: Romano Fenati Italia, FTR Honda 1.48,648
Paalupaikkaennätys: Sandro Cortese Saksa, KTM 1.48,545
Huippunopeus: Sandro Cortese Saksa, KTM 232.1 km/h
Moto3-luokan kauden 9/17 MM-osakilpailun aikataulu Indianapolisin radalla Yhdysvalloissa:
Perjantai 16.8.
16.00-16.40, 1. vapaa harjoitus
20.10-20.50, 2. vapaa harjoitus
Lauantai 17.8.
16.00-16.40, 3. vapaa harjoitus
19.35-20.15, aika-ajo
Sunnuntai 18.8.
15.40-16.00, warm up
18.00, MM-osakilpailu 9/17