Niklas Ajo janoaa pisteitä myös legendaarisesta Indianapolisista

– Tauko kulki kuin siivillä. Siihen mahtui monenlaista ohjelmaa, muun muassa viikko kesätöitä ja tiivis treenijakso Espanjassa, jossa pidin ajotuntumaa yllä supermotolla Aragonissa. Aikaa jäi toki myös rentoutumiseen ja olen valmis sarjan toiseen puoliskoon. Odotan innolla paluuta KTM:n selkään perjantain ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa.

Heinäkuussa 18 vuotta täyttänyt Ajo saavutti ennen kesätaukoa nousujohteisesti hyvän vireen, vauhdin ja tason. Hän ajoi neljässä viimeisessä osakilpailussa pisteille, mikä kertoo myös varmuuden löytymisestä.

Tähän mennessä vauhdikkain viikonvaihde ajoittui kesäkuun loppuun Hollannin Asseniin, josta tuloksena oli kisan kahdeksas ja aika-ajon viides sija. Alkukautta jäykemmällä rungolla varustettu KTM on istunut valkeakoskelaisen käteen ja tuonut täsmällisyyttä erityisesti mutkien keskivaiheille.

– Moto3 on osoittautunut siksi kovatasoiseksi ja jopa yllättävänkin tasaiseksi luokaksi, että en lähde vieläkään puhumaan yksittäisistä sijoituksista. Lähtökohta on säilyttää tämä taso ja pyrkiä vielä vähän petraamaan sitä. Maaliin ja pisteille pääsy yli 30 kuljettajan sakissa voisi olla hyvä tavoite kauden kahdeksaan viimeiseen osakilpailuun, linjaa Ajo.

Indyn luonne poikkeaa
sarjan muista radoista

Uransa 25. MM-osakilpailuun valmistautuva Ajo debytoi viime kaudella vuodesta 2008 lähtien MotoGP-sarjassa mukana olleessa Indianapolisissa. Indyn tasaisella MotoGP-radalla on mittaa 4216 metriä ja pääosin se sijoittuu maineikkaan ovaalin sisälle.

– Ajamme ovaalilla käytännössä vain maalisuoralla. Syherö Indy on aikalailla erilainen sarjan muihin ratoihin verrattuna. Viime vuonna rata oli saanut uuden asfaltin mutkien 5-16 välille. Silloin sen sileä pinta oli todella erikoinen ja pito huono. No, vuoden aikana se on saattanut muuttua jo paljonkin.

Indianapolisiin on luvassa viikonvaihteessa aurinkoista ja lämmintä säätä.

– Kaikki kolme päivää kestävä tasainen keli on enemmän kuin tervetullut, sillä kyllähän sitä sadetta on riittänyt tällä kaudella jo ihan tarpeeksi, muistuttaa Ajo.

Viidettä kertaa ajettava Indianapolisin GP ei ole tosin sekään välttynyt aikojen saatossa kurjilta keleiltä. Vuonna 2008 hurrikaani Ike iski Indyyn viimeisillä voimillaan, jolloin MotoGP-luokan ja silloisten 125-kuutioisten kisat jouduttiin ajamaan lyhennettyinä. 250-kuutioisten kilpailu jäi ajamatta kokonaan.

* Moto3-luokan kauden 10/17 MM-osakilpailun aikataulu 17.-19. elokuuta Indianapolisin radalla USA:ssa:
Perjantai 17.8.

Klo 16.15-16.55, 1. vapaa harjoitus
Klo 20.15-20.55, 2. vapaa harjoitus

Lauantai 18.8.
Klo 16.15-16.55, 3. vapaa harjoitus
Klo 20.00-20.40, aika-ajo

Sunnuntai 19.8.
Klo 15.40-16.00, warm up
Klo 18.00, MM-osakilpailu 10/17

Ratainfo:
Pituus: 4216 metriä
Leveys: 16 metriä
Mutkat vasemmalle: 10
Mutkat oikealle: 6
Pisin suora: 872 metriä
Valmistunut 1909
Modifioitu: 2007

*Moto3-luokan tilastotärppejä Indianapolisiin:
– MM-sarjaa johtava Sandro Cortese on ajanut Indyssa parhaimmillaan toiseksi kaudella 2010 silloisessa 125-kuutioisten luokassa. Hän starttasi viime vuoden kilpailuun kakkosruudusta saapuen ruutulipulle kolmantena vain kymmenyksen Maverick Vinalesin takana.
– MM-pisteissä toisena oleva Vinales kilpaili Niklas Ajon tavoin viime vuonna ensimmäistä kertaa Indyssa.
– MM-pisteissä kolmantena, joskin jo 60 pistettä Cortesesta jäänyt Luis Salom ei ajanut viime vuonna Indyssa käsivamman vuoksi.
– MM-pisteissä neljäntenä oleva Romano Fenati lukeutuu Indyn ensikertalaisiin. Fenati on saavuttanut tällä kaudella jo 85 MM-pistettä.  GP-sarjan pienimmän luokan italialaisista rookie-kuljettajista Simone Sanna sivalsi yhteensä 123 pistettä kaudella 1999 ja Fenati aikoo nyt rikkoa tuon ennätyksen.

Uusin numero