Niki Tuuli – Superbiken MM-sarjaan ei välttämättä tarvitsisi kasvattaa budjettia

MV Agustan tehdastiimissä ajavan Niki Tuulen tavoitteet ovat tänä vuonna tiukasti Supersportin MM-sarjassa, mutta tulevaisuudessa siintää jo haave päästä Superbikella kiertämään MM-sarjaa.

-Tonninen sopii hyvin mun ajotyylille, joten olisi sääli jos ei ikinä pääse sellaisella tosissaan kokeilemaan.

Tapasimme Niki Tuulen Imatralla helmikuussa, jolloin takana oli kauden ensimmäiset testit Jerezin radalla ja edessä vielä ennen kauden alkua toiset kaksi testipäivää Jerezissä, 2-3 testipäivää MV Agustan kotimaassa Italiassa, maaliskuun testit Estorilissa ja aivan kauden alla ajettavat testit samalla Aragonin radalla Espanjassa, josta myös MM-kausi polkaistaan käyntiin.

Viime kausi oli Tuulen ensimmäinen MV Agustan puikoissa, ja kovista ennakko-odotuksista huolimatta kausi oli kuljettajan omiin odotuksiin nähden mollivoittoinen sisältäen vain kolme podiumsijoitusta. Biken printtilehden laajemmassa artikkelissa Niki kertoo enemmän viime kaudesta, miksi se meni niinkuin meni, ja mitkä kaikki asiat ovat tällä kaudella paremmin. Ja niitä paremmin olevia asioita todellakin on useita, joten nyt odotukset ovat taas korkealla. 

Viime kauden tapahtumien lisäksi Niki kertoili myös valmistautumisestaan alkavaan kauteen. Talvikaudella on rakennettu kuntoa, ja harjoittelu on pitänyt sisällään mm. peruskestävyyden, hapenottokyvyn ja lihaskestävyyden parantamista.

-Isoilla lihaksilla ei tehdä tässä lajissa mitään, niistä on vaan haittaa.

Kunto on nyt selvästi parempi kuin viime vuonna samaan aikaan, eikä se silloinkaan olllut heikko. Kauden aikana ohjelmassa on mm. pyöräilyä, mäkitreenejä, soutua sekä muuta ylläpitävää treeniä. 181-senttisen Tuulen paino on nyt 69 kiloa rasvaprosentin ollessa 6-7 prosenttia, joten väittääkö joku vielä että ratamoottoripyöräily ei ole huippu-urheilua.
MV Agustan uusi 800-kuutioinen moottori vaikuttaa lupaavalta, vaikka loppupeleissä eri merkkien välinen kilpailukyky riippuu paljon siitä, miten eri kuutiotilavuuksisien moottorien maksimikierroslukuja rajoitetaan säännöillä tehoerojen tasaamiseksi. Heti ensimmäisissä testeissä nähtiin taktikointia ja psykologista sodankäyntiä merkkien välillä. Siihen kuului sekin, että kaikilla kuljettajilla ei välttämättä ollut kaasurulla 100-prosenttisesti auki Jerezin suorilla, jotta huippunopeuksien perusteella ei alettaisi niiden kierroslukua rajoittaa liikaa. 

Niki kertoi myös tämän kauden jälkeisistä suunnitelmistaan. MV Agustalla on mahdollisuus jatkaa vaikka useita vuosia Supersport-luokassa, onhan esimerkiksi luokan viime vuotinen maailmanmestari Dominique Aegerter Nikiä viitisen vuotta vanhempi. Niki mainitsi ohimennen myös kiinnostuksesta päästä ainakin kokeilemaan Superbike-luokan pyörää, koska se sopii hyvin hänen ajotyylilleen.

-Tunnen yhden Superbiken tehdastiimiä pyörittävän kaverin aika hyvin ja on keskusteltu paljon asioista. Toivottavasti ainakin testimahdollisuus järjestyy, vaikka ihan lähitulevaisuudessa.

Nikin kertoman mukaan siirtyminen Superbike-luokkaan ei välttämättä edes vaatisi nykyistä suurempaa budjettia, mutta yksityistiimin pyörillä ei silloin taisteltaisi läheskään kärkisijoista. Esimerkiksi tallipaikka laadukkaaseen Moto2-luokan MM-sarjan tiimiin maksaa noin 500 000 – 600 000 euroa, ja Superbikeen pääsisi halvimmillaan jopa puolella tuosta summasta. Viime kauden alun hyvien suoritusten jälkeen Niki kertoi muutamia kyselyitä tulleen Superbiken puolelta, että kiinnostaisiko ajaa tonnista pyörää. Kun kauden mittaan epäonni vei parhaan terän suorituksista, niin kyselytkin vähenivät. Siksi tälle kaudelle asetettu kolmen joukkoon MM-sarjassa ajaminen on tärkeää, sillä se toimii samalla työnäytteenä vaikka luokan vaihtamiseksi ylöspäin.

Koko artikkeli Niki Tuulen viime ja tästä kaudesta Biken painetussa lehdessä nro 3/2022, joka ilmestyy 3.3.2022. 

Uusin numero