Niki Ajo täydessä terässä Le Mansiin

Moto3-luokan pisteissä kahdeksantena oleva Ajo, 18, ajoi MM-uransa tähän mennessä parhaan sijoituksen edellisessä kisassa Espanjan Jerezissä, jossa hän ylsi kivuista huolimatta kuudenneksi. Helteinen Andalusia toi siis menestyksen ohella myös kolhuja tullessaan.

– Vasen nilkka ja oikea polvi saivat kipeää kaaduttuani warm up’issa. Nyt tilanne on kuitenkin tältäkin osin hallinnassa. Nilkka on jo ihan hyvässä kunnossa ja vaikka polvessa onkin ollut pieniä kipuja, niin ei se ajamista haittaa, vakuuttaa suomalaistiimi Avant Tecnon väreissä kilpaileva Ajo.

Le Mans merkitsee
uutta alkua kaudelle

KTM:n tehdaspyörällään kauden kaikissa osakilpailussa pisteille painellut Ajo lähti kolmanteen MM-kauteensa tavoitteenaan vakiinnuttaa paikka tasaisen luokan kärkikymmenikössä. Samalla linjalla jatketaan Le Mansissa.

– Tulokset, olivat ne sitten hyviä tai huonoja, pitää nollata nopeasti. Jerez on taakse jäänyttä elämää ja Le Mans luonteeltaankin aivan erilainen kisaviikonloppu. Le Mans on lyhyt ja niin sanottu ”stop and go”-rata.

Le Mansin syheröllä Bugatti-radalla on mittaa 4180 metriä. Pisin suora on 674 metrin mittainen.

Ajo näkee Ranskan GP:n samalla uutena starttina kaudelle.

– Losail on aina spesiaalikisansa, Austin oli kaikille kuljettajille uusi rata, kun taas Jerezissä oltiin ajettu jo talvitestejä. Le Mans merkitsee alkua erilaisille radoille siirryttäessä, kuvailee Ajo.

Le Mansin ominaispiirteisiin lukeutuvat myös vaihtelevat sääolosuhteet. Viime vuonna Le Mansin vettä lainehtivalla radalla 30 kilpailijasta vain puolet saavutti maalin. Ajo ajoi silloin kahden varikkokäynnin jäljiltä sijalle 15.

– Toivotaan nyt, että tällä kertaa ei sataisi, vaikka viimeisimmät sääennusteet eivät tältä osin kovin hyvää lupaakaan. Le Mans on verrattavissa Australian Phillip Islandiin, jossa keli saattaa vaihdella tuntuvastikin saman päivän aikana.

MotoGP-sarja on ollut alkukauden osalta espanjalaiskuljettajien juhlaa kaikki luokat mukaan luettuna. Moto3-luokassa ovat vuorollaan voittoihin ajaneet Luis Salom, Alex Rins ja Maverick Vinales. Vinales johtaa sarjaa neljän pisteen turvin Salomiin.

– Luokassamme neljä kuljettajaa on erottunut hieman muista, kun mukaan lasketaan myös saksalainen Folger (Jonas). Sen jälkeen tuleekin radasta riippuen 10-15 sellaista kuljettajaa, joilla on mahdollisuus kamppailla viidennestä sijasta, arvioi Ajo.

– Mutta katsotaan nyt, mikä on tilanne ensi sunnuntain jälkeen. Le Mans on tosiaankin taas ihan erilainen rata aiempiin verrattuna.

Moto3-luokan 4/17 MM-osakilpailun aikataulu Le Mansin radalla Ranskassa:
Perjantai 17.5.

10.00-10.40, 1. vapaa harjoitus
14.10-14.50, 2. vapaa harjoitus

Lauantai 18.5.
10.00-10.40, 3. vapaa harjoitus
13.35-14.15, aika-ajo

Sunnuntai 19.5.
09.40-10.00, warm up
12.00, MM-osakilpailu 4/17

Le Mansin ratainfo:
Pituus 4180 metriä
Leveys: 13 metriä
Mutkat vasemmalle: 4
Mutkat oikealle: 9
Pisin suora: 674 metriä
Valmistunut: 1966
Modifioitu: 2008

Moto3-luokan ennätyksiä:
Rataennätys: Jakub Kornfeil Tshekki, FTR Honda (2012) 2.01,056
Paalupaikkaennätys: Maverick Vinales Espanja, FTR Honda (2012) 1.55,865
Huippunopeus: Maverick Vinales Espanja, FTR Honda (2012) 214.4 km/h