Arctic Choppers: kotimainen moottoripyörien kustomointisarja
Tätä mieltä on ainakin kansainvälisen moottoriliiton FIM:n puheenjohtaja Vito Ippolito, joka saa ajatuksilleen korkean tahon tukea Hondan tehdastallin pomolta Livio Suppolta.
Kuuma kissa nostetaan pöydälle Genevessä 4. helmikuuta järjestettävässä GP-komission kokouksessa. MotoGP-kausi vuosimallia 2016 käynnistyy 20. maaliskuuta Qatarissa.
Nykyisin on voimassa käytäntö, jossa kilpailun johto voi oman näkemyksensä perusteella rangaista kuljettajaa rikkeestä pisteskaalalla 1-10. Neljä rangaistuspistettä merkitsevät viimeistä lähtöruutua, seitsemän pistettä lähtöpaikkaa varikon portilta ja kymmenen pistettä hyllyttämistä seuraavasta GP:stä. Pisteet pysyvät voimassa 365 päivää.
Suppo on vakuuttunut siitä, että Ippoliton esitys sanktiojärjestelmän perusteellisesta remontista menee läpi GP-komission kokouksessa.
– Minunkaan mielestäni nykyinen järjestelmä ei ole lainkaan hyvä. Se on luotu enemmänkin nuorille Moto3-luokan kuljettajille.
– Rahallinen rangaistus olisi paljon parempi vaihtoehto. Sakkojen on oltava tuntuvia – vaikkapa jopa 50 000 euron luokkaa – ja niiden on ehdottomasti perustuttava kuljettajien tuloihin. Muutaman tuhannen euron sakot ovat naurettavia summia miljonääreille, tähdentää Suppo.
Suppo sanoo, että Honda on ajanut aina tiukkaa sääntöpolitiikkaa.
– En voi antaa yksityiskohtaisempia tietoja, mutta tutkimme edelleen omassa piirissämme sitä, mitä viime kauden lopulla tapahtui, Suppo viittaa Yamahan Rossin ja Hondan Marc Marquezin väliseen kärhämään.
Kyseinen kärhämä saattaa vaarantaa sarjaa hallinnoivan Dornan toimitusjohtajan Carmelo Ezpeletan pestin.
– Olen miltei päivittäin puhelinyhteydessä Ezpeletan kanssa. Minulle ei ole kantautunut mitään tietoa tuollaisesta, Ippolito kuittaa huhut Ezpeletan potkuista.