Nam: MV Agusta F4 R Corsa Corta

Corsa Cortassa käytetään erittäin lyhyttä iskua. Sylinterin poraus on
79mm ja isku ainoastaan 50,9 mm. Näin saadaan aikaan erittäin pirteästi
kiertävä moottori. 998-kuutioisesta koneesta irtoaa 13 000 rpm
käyntinopeudella kaasukättä kutkuttelevat 195,2 hevosvoimaa, joiden
siivittämänä Agusta kelaa huippunopeutta karvan vajaat 300 km/h. Konetta
on kesytetty juuri sen verran, että F4 RR:n voi edelleen sanoa olevan se
kaikkein kovin Agusta – siitä nimittäin löytyy 201 hevosvoimaa 13 400
kierroksella.

Voimanlähteessä on käytetty kilparadoilta tuttuja ratkaisuja.
Radiaaliventtiilien halkaisija on kasvanut aiemmasta, mutta titaaniksi
muuttunut materiaali lupaa suuremmasta koosta huolimatta painonsäästöä.
Imu- ja pakokanavat on muotoiltu täysin uusiksi. Imuilma ohjataan
moottoriin 49-millisten läppärunkojen kautta, ja bensaa annostelevat
tuplasuuttimet kullekin sylinterille. Alaväännön varmistaa
muuttuvapituuksinen imujärjestelmä. Pakoputkisto on mallia 4-2-1-4, ja
tarjoaa osaltaan parantunutta moottorin hengitystä – putkiston
suunnittelussa kerrotaan toki kiinnitetyn huomiota myös pyörän
äänimaailmaan. Apulaitteiden aiheuttamaa tehohävikkiä on minimoitu
hidastamalla niiden pyörintänopeutta. Voimaa takarenkaalle välittää 6-
vaihteinen kasettivaihteisto luistokytkimen välityksellä. Kuljettajalla
on valittavanaan kaksi erilaista karttaa moottorinohjaukselle ja
traction control on saanut päivityksen.

Runko on perinteiseen tapaan yhdistelmä teräsputkea ja alumiinia.
Keulakulma on 23,5° astetta, joka tehtaan mukaan tarjoaa parhaan
mahdollisen ajo-ominaisuuksien yhdistelmän. Eteen on asennettu
Marzocchin USD-keula, jonka mainitaan pohjautuvan suoraan kilparadoilla
tavattaviin tuotteisiin. Takapäästä löytyy upea ja kevyt (5 kg)
yksipuoleinen haarukka sekä Sachsin vaimentaja. Alusta on luonnollisesti
täysin säädettävissä, myös perän korkeuden osalta. Pyörän pysähtymisestä
huolehtivat Brembon tuotteet. Edestä löytyy erittäin kevyet, 320-
milliset kelluvat levyt ja monoblock-satulat. Takapäässä pysäytin on
220-millinen levy, jota vasten jarrupaloja puristaa nelimäntäinen
satula. 192 kilon painoinen pyörä ei ole mikään keijukainen, mutta jos
vanhat merkit pitävät paikkansa, on ajettavuus silti erittäin
kohdallaan.

Kiireisimmät voivat jättää tilauksen sisään, sillä mallin myynti on jo
alkanut. Suomen hinnoista ei tosin ole vielä varmuutta, mutta ei kai se
nyt niin justiinsa ole…