Näin teet moottoripyörän talvihuollon

1. Talvisäilytys
 
Ensimmäinen askel on löytää talvisäilytykselle sopiva paikka, jonka olisi syytä olla kuiva, lämmin ja turvallinen, etteivät pitkäkyntiset pääse rakkaaseen pyörääsi käsiksi. Kunnollinen, koko pyörän peittävä peite on hyvä investointi, vaikka pyörää säilytettäisiin lämpimässä tallissa.
 
2. Hyvä pesu

 
Talvihuolto alkaa pesusta. Pyörä kannattaa putsata todella perusteellisesti ja samalla silmäillä mahdollisia vikoja, irronneita ruuveja, ja muita sellaisia asioita. Viimeisen päälle suoritetun pesun jälkeen pyörä kuivataan, ja mahdolliset ketjut sekä vaijerit rasvataan.  Tämän jälkeen on syytä kaivaa ohjekirja tai omistajanopas käsille. Sieltä löytyvät juuri tämän kyseisen laitteen huolto-ohjeet, jotka ovat syytä ottaa huomioon.
 
3. Tarkastuskierros
 
 Seuraavana on vuorossa tarkastuskierros. Renkaiden kunto on syytä selvittää ja miettiä vaihdetaanko huonokuntoiset renkaat nyt vai vasta ennen kauden alkua. Renkaiden jälkeen tarkistetaan laakerit. Ohjaus-, etu- ja takapyörän laakerit ovat helppo tarkastaa ja kuuluvat ehdottomasti tämän huollon yhteyteen.
Ohjauslaakerin kunto tarkastetaan siten, että laitetaan pyörä keskiseisontatuelle, painetaan takapyörä lattiaan, ja kokeillaan, onko keulassa pykäliä tai väljyyttä. Pyörien laakereiden kunnon saa selville, kun ravistelee keskiseisontatuella olevan pyörän vanteita. Takahaarukan laakeroinnin tarkastaminen on hankalampaa, mutta kannattaa aina kokeilla sivuttaisliikettä ja löytyykö sitä kautta klappia. Mikäli laakerivikoja ilmenee, kannattaa ottaa yhteys ammattihuoltoon.
 
4. Bensatankki täyteen
 
Ennen pyörän talviunille laittamista kannattaa tankata bensatankki melkein täyteen, ettei se pääse ruostumaan. Pelkkä tankkaaminen ei kuitenkaan riitä, sillä bensiini ei säily talven yli, ellei siihen lisätä stabilointiaineitta. Sitä saa moottoripyöräalan liikkeistä ja käyttöohjeet löytyvät pullon kyljestä. Lisäyksen jälkeen pyörää on syytä käyttää muutama minuutti, että aine kulkeutuu polttoainejärjestelmän läpi.
 
5. Akku irti
 
Moottoripyörän akku kannattaa irrottaa ja ladata talven aikana muutamaan otteeseen. Vaihtoehtoisesti hankitaan ylläpitolaturi, joka purkaa ja lataa akkua. Lataaminen on akun keston kannalta hyvin olennainen asia, mutta sitä ei saa yliladata, joten asiaan kannattaa suhtautua vakavuudella. Hyvin hoidettu akku takaa mukavan ensikokemuksen, kun keväällä vierailee pyörän luona.
 
6. Pakkaskestävyys
 
Mikäli pyörää säilytetään kylmässä, on syytä tarkistaa nestejäähdytteisten pyörien pakkaskestävyys. Tähän tarkoitukseen sopivia mittareita saa tarvikeliikkeistä.
Syksyn huollossa on myös syytä ottaa muut nesteet huomioon. Moottoriöljy ja suodatin kannattaa vaihtaa. Oikea öljy, sen määrä ja suodatin löytyvät pyörän käyttöoppaasta. Öljynvaihdon yhteydessä saattaa olla järkevä vaihtaa myös poistopultin tiivisteprikka.
Öljyä vaihdettaessa moottori käytetään lämpimäksi, minkä jälkeen öljy valutetaan sille kuuluvaan astiaan. Sitten vaihdetaan suodatin ja lisätään oikea määrä öljyä. Älä unohda laittaa poistopulttia ja uutta tiivisteprikkaa paikalleen.  

Uusin numero