Multistrada 1200 huoltoväli tuplaantunut

Pyörän huoltoväli on kasvanut merkittävästi aikaisempaan malliversioon sekä useimpiin muihin Ducati-malleihin nähden. Edeltävissä vuosimalleissa (vuodesta 2007 alkaen) huoltoväli on ollut 12 000 km tai vuoden välein, uudessa vm. 2010 pyörässä huoltoväli on 24 000 km ilman aikarajoitusta. Öljynvaihto tulee toki tehdä 12 000 km välein.

Ducatin mukaan huoltoväli on saatu tuplattua mm. sillä, että uudessa Testastretta 11°-moottorissa on eri materiaalista tehty venttiilin istukka, palamistapahtumaa on tehostettu ja lämmönjohtamista parannettu.

”11°” viittaa hetkeen, jolloin moottorin imu- ja pakokanavat ovat auki samanaikaisesti. Sporttimallissa 1198 S vastaava asteluku on esimerkiksi 41°. Ducatin mukaan alhaisempi asteluku on paremmin sovitettu allroad-malliin.

Kuivapainoltaan 189 kiloinen Multistrada 1200 on saatavana kolmena eri malliversiona. Perusmalleissa ABS-jarrut ovat valinnaiset. 1200 S:ssä on vakiona ABS:t ja Öhlins-jousitus DES-järjestelmällä (Ducati Electronic Suspension). Sport Edition -mallissa on hiilikuituosia kun taas Touring-malli on varusteltu mm. sivulaukuilla, lämpökahvoilla ja keskiseisontatuella.

Uusi Ducati Multistrada 1200 oli Suomen ensiesittelyssä Lahden MP-näyttelyssä.

*Strada=ajotie, katu

Ducati Multistrada 1100S Biken testissä numerossa 5/2009. Uuden Multistrada 1200:n saamme koeajoomme alkukeväästä.