MotoGP:n tuhkimotarinasta tulikin murhenäytelmä

Aki Ajon manageroimalle Millerille oli laadittu HRC:n (Honda Racing Corporation) taholta selkeä pitkän tähtäimen suunnitelma: ensimmäinen kausi opetellaan kuninkuusluokan tavoille, toisella kaudella tehdään tulosta ja kolmantena sopimusvuotena, eli 2017 noustaan Marc Marquezin rinnalle Hondan tehdastiimiin.

Kunnianhimoisen suunnitelman loppuhuipennus jää kuitenkin ainakin tältä erää toteutumatta, kun konkari Dani Pedrosa, 30, solmi kaudet 2017 ja 2018 kattavan jatkosopimuksen Hondan kanssa.

Tämä merkitsee siis sitä, että HRC saa etsiä Millerille, 21, jälleen uutta paikkaa kaudeksi 2017.

Miller korkkasi kuninkuusluokan uransa LCR-tiimissä ja Hondan niin sanotulla tuotantomallilla. Tämän kauden hän ajaa Mika Kallion takavuosien työnantajan Marc VDS:n riveissä ja Hondan tehdaspyörällä.

Ainoa oikea tie ei
tunne oikopolkuja?

Monet nykyiset huippukuljettajat kyseenalaistivat Millerin harppauksen motokolmosista suoraan kuninkuusluokkaan, eivätkä olleet siinä ikävä kyllä väärässä.

Edelleen eväät loistavaan tulevaisuuteen omaava Miller on kieltämättä huippulahjakkuus, mutta kylmä tosiasia on silti se, että tie parrasvaloihin kulkee sittenkin pääsääntöisesti Moto2-luokan ja sieltä hankitun kokemuksen kautta.

Torstaina kohutun Yamaha-sopimuksen julkistava ja niin ikään Aki Ajon suojatteihin lukeutunut Maverick Vinales on malliesimerkki tästä.

Vinales saavutti vuonna 2013 Moto3-luokan maailmanmestaruuden, ajoi seuraavalla kaudella Moto2:n MM-hopeaa Tito Rabatin ja Mika Kallion takana ja oli sen jälkeen kypsä puhkomaan läpimurtonsa kuninkuusluokan lähitulevaisuuden kenties jopa kirkkaimmaksi tähdeksi.

Miller on ajanut tähän mennessä 22 MotoGP-luokan MM-osakilpailua, joista tilille on kilahtanut 19 pistettä. Testi- ja kisakaudella loukkaantumisista kärsinyt aussi on parhaillaan kahdella pinnalla sarjassa sijalla 22.

Millerin toistaiseksi paras yksittäinen kisasijoitus näki päivänvalonsa viime kaudella Katalonian GP:ssä Barcelonassa, jossa hän sijoittui 11:nneksi. Aika-ajoissa hän on yltänyt pariin otteeseen 15:nneksi.

Mugellon pääsuoran
vauhdit hirvittävät

Kausi jatkuu tulevana viikonvaihteena Ferrarin omistuksessa olevalla Mugellon huippunopealla radalla Italiassa.

Andorrassa kisakaudella asuva Miller siirtyy maltillisin odotuksin Toscanan upeisiin maisemiin. Millerin matkanteko Honda RC213V-pyörällä päättyi edellisessä osakilpailussa Ranskan Le Mansissa kaatumiseen.

– Le Mans oli pettymys, mutta fiilikseni kisavauhtiin on siitä huolimatta tosi hyvä. Päätavoite Mugellossa on ajaa kisan maaliin. Mugello on mahtava rata ja huippunopeudet sen pitkällä pääsuoralla ovat jopa vähän pelottavat, myöntää Miller.

Uusin numero