MotoGP:n huippunopeusennätykset sysätään surutta romukoppaan

Uusien 1000-kuutioisen pyörien odotetaan saavuttavan ja kenties hetkittäin ylittävänkin 360 kilometrin tuntinopeuden radasta ja tietenkin myös olosuhteista riippuen.

MotoGP-luokassa kilpailtiin viisi edellistä kautta pyörillä, joissa voimanlähteinä toimivat 800-kuutioiset moottorit. Niitä edelsivät 990-kuutioiset moottorit.

– Nykyisestä Yamahasta löytyy hevosvoimia noin kymmenen prosenttia enemmän kuin siitä aiemmasta 1000-kuutioisesta versiosta. Niiden pyörien huippunopeusennätykset menivät sittemmin rikki  800-kuutioisilla pyörillä. Meillä oli jo viimeisissä Sepangin testeissä tuntuvasti (14 km/h) parempi huippunopeus kuin viime kaudella, joten uskon, että pystymme saavuttamaan tällä kaudella lukemat 360 km/h Mugellon kaltaisilla radoilla, tuumii Yamahan M1-projektista vastaava Kouichi Tsuji.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että viime vuoden Italian GP:n korkein huippunopeus Mugellon radan 1141 metrin mittaisella pääsuoralla kirjattiin Ducati-kuljettaja Hector Barberan nimiin numeroin 335,7 km/h. Kyseisen radan huippunopeusennätystä – 349,3 km/h – pitää hallussaan Hondan Dani Pedrosa.

Vuonna 2006, eli 990-kuutioisten viimeisellä kaudella GP-ikoni Loris Capirossi villitsi punaisena velloneen Ducati-katsomon lataamalla Mugellossa lukemat 333,5 km/h.

Lorenzo rajoittaisi
huippunopeuksia

Vuonna 2010 MotoGP-luokan mestaruuden voittanut ja Yamahalla omien sanojensa mukaan mielellään vaikka koko uransa kilpaileva Jorge Lorenzo nauttii tunnetusti rajummastakin menosta, mutta jossain hänellekin tulevat rajat vastaan.

Nyt ne ovat tulleet. Lorenzo on puhunut pitkin talvikautta siitä, että huippunopeuksia pitäisi alkaa rajoittaa, ennen kuin ne karkaavat käsistä.

– Jos se olisi minusta kiinni, niin rajoittaisin hieman huippunopeuksia. Tämä 1000-kuutioisten pyörien aikakausi tarjoaa jo muutenkin ihan riittävästi elämyksiä. Tällä pyörällä ei tarvitse noudattaa millimetrin tarkkoja ajolinjoja mutkissa. Voit jarruttaa myöhemmin, koska parempi vääntö auttaa huomattavasti kiihdytyksiä ulos mutkista.

Lorenzon kanssa täysin samoilla ja vähintäänkin yhtä äänekkäästi on liikkunut myös lajin legenda Giacomo Agostini. Agostini on arvotellut rajuinkin sanankääntein nykyistä linjaa.

– En oikein ymmärrä tätä. Onko nyt tarkoitus kilpailla siitä, kenellä on nopein pyörä suorilla? En näe sillä niinkään väliä, ovatko pyörän huiput 340 km/h tai 320 km/h. Show syntyy mutkissa, joissa on rähinää ja taistelua, pukee Agostini ajatuksensa sanoiksi.